Regeringen var advaret om EU-slagside ved begrænsning af langtidsparkering
BAGGRUND: EU-Kommissionen har taget et første skridt til en mulig traktatsag om det nye forbud mod langtidsparkering på rastepladser. Regeringen var på forhånd advaret om risiko for EU-indblanding.
Kim Rosenkilde
RedaktørDer gik kun få uger, fra det nye forbud mod langtidsparkering på de statslige rastepladser trådte i kraft, og til EU’s transportkommissær tog det første skridt i en proces, der kan ende med, at Danmark skal forsvare de nye regler ved EU-Domstolen.
I juli måned modtog regeringen en såkaldt åbningsskrivelse fra transportkommissær Violeta Bulc, som mener, at de danske parkeringsrestriktioner lægger begrænsninger på særligt udenlandske chaufførers mulighed for at udføre godstransport i Danmark.
Skrivelsen kommer næppe bag på hverken transportminister Ole Birk Olesen (LA), regeringen eller Dansk Folkeparti, som står bag forbuddet, der blev aftalt som en del af finansloven for 2018.
Parkeringsforbud på rastepladser
Som opfølgning på finanslovsaftalen for 2018 aftalte regeringen og Dansk Folkeparti i februar 2018 at indføre tidsbegrænset parkering på de statslige rastepladser langs motorvejsnettet.
Med 25-timers parkeringsbegrænsning vil lastbilchaufførerne have tilstrækkelig tid til at kunne afholde deres såkaldte reducerede ugentlige hvil på 24 timer, samtidig med at man skrider ind over for problemet med langtidsophold på en rasteplads.
Den tidsbegrænsede parkering er ledsaget af højere parkeringsbøder for lastbiler, der overskrider tidsbegrænsningen, eller som parkerer ulovligt på det statslige og kommunale vejnet samt på til- og frakørselsramper.
Konkret hæves det generelle bødeniveau for ulovlig parkering fra 510 kr. til ca. 2.000 kr., mens det på til- og frakørselsramperne hæves fra 1.000 kr. til ca. 3.000 kr.
De nye regler trådte i kraft 1. juli.
Kilde: Transportministeriet