Regeringen var advaret om EU-slagside ved begrænsning af langtidsparkering

BAGGRUND: EU-Kommissionen har taget et første skridt til en mulig traktatsag om det nye forbud mod langtidsparkering på rastepladser. Regeringen var på forhånd advaret om risiko for EU-indblanding.

1. juli blev det ulovligt at parkere mere end 25 timer på statslige rastepladser ved motorveje. Få uger efter svarede EU-Kommissionen med en åbningsskrivelse.
1. juli blev det ulovligt at parkere mere end 25 timer på statslige rastepladser ved motorveje. Få uger efter svarede EU-Kommissionen med en åbningsskrivelse.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Der gik kun få uger, fra det nye forbud mod langtidsparkering på de statslige rastepladser trådte i kraft, og til EU’s transportkommissær tog det første skridt i en proces, der kan ende med, at Danmark skal forsvare de nye regler ved EU-Domstolen.

I juli måned modtog regeringen en såkaldt åbningsskrivelse fra transportkommissær Violeta Bulc, som mener, at de danske parkeringsrestriktioner lægger begrænsninger på særligt udenlandske chaufførers mulighed for at udføre godstransport i Danmark.

Skrivelsen kommer næppe bag på hverken transportminister Ole Birk Olesen (LA), regeringen eller Dansk Folkeparti, som står bag forbuddet, der blev aftalt som en del af finansloven for 2018.

Dokumentation

Parkeringsforbud på rastepladser

Som opfølgning på finanslovsaftalen for 2018 aftalte regeringen og Dansk Folkeparti i februar 2018 at indføre tidsbegrænset parkering på de statslige rastepladser langs motorvejsnettet.

Med 25-timers parkeringsbegrænsning vil lastbilchaufførerne have tilstrækkelig tid til at kunne afholde deres såkaldte reducerede ugentlige hvil på 24 timer, samtidig med at man skrider ind over for problemet med langtidsophold på en rasteplads.

Den tidsbegrænsede parkering er ledsaget af højere parkeringsbøder for lastbiler, der overskrider tidsbegrænsningen, eller som parkerer ulovligt på det statslige og kommunale vejnet samt på til- og frakørselsramper. 

Konkret hæves det generelle bødeniveau for ulovlig parkering fra 510 kr. til ca. 2.000 kr., mens det på til- og frakørselsramperne hæves fra 1.000 kr. til ca. 3.000 kr.

De nye regler trådte i kraft 1. juli.

Kilde: Transportministeriet


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024