Debat

Regionerne: Trafikbesparelser bremser væksten

DEBAT: Gode transportmuligheder kan sikre vækst og arbejdskraft til hele landet. Regeringen bør derfor tænke sig godt om, inden den skærer på den kollektive transport, skriver Jens Stenbæk (V), næstformand i Danske Regioner.

Forringelser i den kollektive trafik går ud over den vækst, som vi har brug for i hele Danmark, skriver Jens Stenbæk, næstformand i Danske Regioner. 
Forringelser i den kollektive trafik går ud over den vækst, som vi har brug for i hele Danmark, skriver Jens Stenbæk, næstformand i Danske Regioner. 
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jens Stenbæk (V)
Næstformand Danske Regioner

Forudsætningen for, at det er attraktivt for virksomheder og uddannelsesinstitutioner at have adresse i alle dele af Danmark, er gode og sammenhængende transportmuligheder .

Jens Stenbæk
Næstformand Danske Regioner

Forringelser i den kollektive trafik udskyder den vækst, som vi har brug for i hele Danmark.

Fakta
Regeringen vil frem mod 2019 spare knap 1,5 milliarder kroner, der er reserveret til nye investeringer i kollektiv trafik. Forslaget kommer oven i, at regeringen også vil fjerne 839 millioner til Aalborg Letbane, som rød blok aftalte sidste år. Og så skal DSB spare 300 millioner kroner om året.

Transportdebatten spørger derfor et nyt hold af debattører: Svigter regeringen den kollektive trafik, og hvad bliver i så fald konsekvenserne? Eller er besparelserne en nødvendig prioritering, der kan give råd til andre offentlige investeringer?

Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Virksomhederne har behov for hurtige trafikforbindelser for medarbejderne og til leverancer til og fra virksomheden.

Skal flere unge gennemføre en uddannelse, så vi kan få den arbejdskraft, der er brug for i fremtiden, skal der også være reelle muligheder for især de 15-17-årige til at kunne benytte den kollektive trafik til og fra uddannelsesstederne.

Ingen transport ingen vækst 
Derfor skal regeringen tænke sig godt om, inden der skæres i den andel af statens budget, som er tiltænkt den kollektive trafik. Ikke mindst når der er et mål om at skabe vækst i hele landet. Forudsætningen for, at det er attraktivt for virksomheder og uddannelsesinstitutioner at have adresse i alle dele af Danmark, er netop gode og sammenhængende transportmuligheder på tværs af landet.

DI’s årlige undersøgelse ”Lokalt erhvervsklima” viser også, at infrastruktur og transport er det område, kommunerne først bør tage fat på for at styrke virksomhedernes vækstmuligheder. DI Transport påpeger i rapporten ”Infrastruktur og Erhverv”, at en betydelig del af de samfundsøkonomiske gevinster ved konkrete vejinfrastrukturprojekter er knyttet til erhvervslivet, og at det for virksomhederne er vigtigt, at transportsystemet har en høj grad af pålidelighed.

Borgerne pendler længere
Vi ved også, at borgerne pendler længere. Andelen, der pendler over 30 kilometer, er steget kraftigt siden 2006 (se tabel), mens andelen, der pendler mindre end 10 kilometer, er faldet. Det betyder, at arbejdskraftens mobilitet er øget. Det skal understøttes med bedre transportmuligheder. Udflytningen af statsinstitutioner vil også betyde et øget transportbehov fremover både lokalt og på tværs af landet.

Andelen af pendlere, som pendler mere end 30 kilometer fra deres bopæl, 2006-2013:

Korte afstande og gode transportforbindelser er også afgørende for de uddannelsessøgende. En analyse fra Danske Regioner viser, at jo længere der er til en ungdomsuddannelse, jo færre gennemfører uddannelsen.

Veje og kollektiv trafik hånd i hånd
Der er derfor behov for at sikre en bedre og mere velfungerende trafik. Det er ikke et enten-eller mellem udbygning af vejnettet og forbedring af den kollektive trafik. Erfaringen viser, at udbygges vejnettet med henblik på at mindske trængslen, bliver vejene hurtigt fyldt op igen. Derfor er der ingen vej udenom også at gøre den kollektive trafik hurtigere og forbedre sammenhængen mellem bus, tog, bil og cykel, hvis trængslen på vejnettet skal reduceres. Der er derfor behov for fortsat at investere både i den kollektive trafik og vejtrafikken og også i Park and Ride-anlæg for biler og cykler ved stationer og busterminaler.

Alle regioner har sammen med kommunerne ønsker til at udbygge vejnettet, så de regionale og lokale trafikforbindelser bliver bedre. Reduktion af de statslige investeringer i vejnettet kan ikke undgå at øge trængsel og mindske nogle områders attraktivitet og samtidig svække vækstpotentialet.

Tog, bus og letbaner 
Tilsvarende vil en reduktion i de fremtidige statslige investeringer i jernbaneinfrastruktur betyde, at der er risiko for, at transporttiderne ikke reduceres så meget som planlagt. Den statslige togtrafik bør udbygges, så togtrafikken mellem og ind til byerne bliver hurtigere. Det vil bidrage til at reducere trængslen på vejnettet og dermed give plads til den biltrafik, der er sværere at flytte.

Bustrafikken og lokalbanerne er en uundværlig del af den samlede kollektive trafik. Den bidrager også til den samlede mobilitet og er vigtig for mange togrejsende. Også de planlagte letbaneanlæg vil være med til at løfte kvaliteten af den kollektive trafik, som vil gøre den mere attraktivt.

Det er vigtigt at bruge hele paletten for at sikre en bedre mobilitet, der kan understøtte væksten i samfundet. Og der er god samfundsøkonomi i at øge mobiliteten for borgere og virksomheder.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jens Stenbæk

Formand, Andel, formand, Professionshøjskolen Absalon, formand, Danske Professionshøjskolers formandskollegie

0:000:00