Sydhavnsmetro skaber debat om strategiske analyser
Hjalte T. H. Kragesteen
Journalist og redaktørDen samfundsøkonomiske analyse kan dog ikke betragtes som en facitliste, da investeringerne kan afspejle andre hensyn, som kan være væsentlige for samfundet.
Magnus Heunicke (S)
Transportminister
Metro til Ny Ellebjerg
Forventningen er, at den vil åbne i 2023 og give en samlet vækst i påstigere i metroen på 43.000 i et hverdagsdøgn i 2025.
Prisen ligger inklusiv reserve på 8,6 milliarder kroner og har et indskudsbehov på 5,6 milliarder.
Den interne rente er på 1-2 procent og er dermed ikke samfundsøkonomisk rentabel.
Projektet finansieres hovedsageligt af Københavns Kommune og ved at staten overdrager en stor del af By og Havn til Københavns Kommune. Derudover bidrage staten med et mindre beløb til afgreningskamret.
En metroafgrening til Ny Ellebjerg er ikke god samfundsøkonomi.
Det står sort på hvidt i Transportministeriets omfattende strategiske analyser, som blev præsenteret i marts. Og at regeringen og Københavns Kommune blot en god måned senere har besluttet at sende penge efter netop det projekt, vækker undren fra erhvervslivet.
"Ser vi på de kolde tal, så er det tydeligt, at det er andre projekter, der giver et højere afkast. Derfor savner jeg en mere præcis vurdering af, hvorfor det her projekt bør prioriteres. Hele idéen med landstrafikmodellen og de strategiske analyser er jo netop, at man kan vælge de projekter, der giver mest mening. Det var derfor, de blev bestilt," siger chefkonsulent i Dansk Erhverv, Jesper Højte Stenbæk.
Projekter i de strategiske analyser | Anlægsoverslag i mia. kroner | Intern rente i procent |
Udbygning af stationskapacitet i København | 0,4 - 4,8 | 21,4 |
Ny vestlig ringkorridor (Ring 5 eller 5½) | 10,9-12,4 | 9,3-11,3 |
Udvidelse af den østjyske motorvejskorridor | 3,6 | 0,4-9,5 |
Udbygning af Ring 4-korridoren | 0,9 | 8,3 |
Ny midtjysk motorvejskorridor | 15,4 – 20,0 | 4,2-7,4 |
S-togbetjening til Helsingør | 2,0 | 6,9 |
S-togbetjening til Roskilde | 0,9 | 5,8 |
Ny Østlig Ringvej (havnetunnel) i København | 19-21,4 | 4,2 |
Aarhus-Galten-Silkeborg-bane | 2,6-3,7 | 1-2 |
Fast forbindelse via. Bogense-Juelsminde (ren vej/kombineret vej- og baneforbindelse) | 24,9/40,2 | 1,9 |
Ny Lillebæltsbro (ren vej/kombineret bane- | 5,5/13,3 | 0,8 |
Fast forbindelse over Kattegat inkl. landanlæg (omregnet til 2013-priser | 132 | Ikke beregnet |
Nye letbaner og metro etaper inden for Ring 3 (fuld udbygning) | 49 | Ikke rentabel - Metroafgrening til Ny Ellebjerg er opgjort til 1-2 pct. |
Automatisk S-togdrift | 4,3 | Ikke beregnet |
Anlægsoverslagene er opgjort i 2013-priser og tager udgangspunkt i ny anlægsbudgettering, medmindre andet står anført. (Kilde: Transportministeriet)