Debat

Transportøkonomisk Forening: Topprioriteten for regeringen bør være, hvordan vi gør transporten mere grøn

Danmark hænger i bremsen, når det kommer til den grønne omstilling. Vores årtier lange førerposition som grøn omstillings- og vindnation trues af andre europæiske lande. Samtidig er vi langt fra at nå de transportpoliske klimamål, skriver Tine Kirk Pedersen, der er bestyrelsesformand i Transportøkonomisk Forening.

Det kan i sidste ende betyde flere biler på vejene særligt i
yderområderne, hvis serviceniveauet i den kollektive trafik forringes. Det er ikke
en god udvikling for klimaet, skriver Tine Kirk Pedersen.
Det kan i sidste ende betyde flere biler på vejene særligt i yderområderne, hvis serviceniveauet i den kollektive trafik forringes. Det er ikke en god udvikling for klimaet, skriver Tine Kirk Pedersen.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Tine Kirk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Klimamålene og den grønne omstilling har givet og giver Danmark og transportbranchen kæmpemæssige muligheder. Men det betyder også betydelige udfordringer, som det ikke nytter at putte med.

Senest har Klimarådets rapport og Dansk Industris direktør Lars Sandahl gjort tydeligt opmærksom på, at flotte ambitioner og fine aftaler ikke gør det alene. Der skal handling til. Men Danmark hænger i bremsen, så at sige.

Vores årtier lange førerposition som grøn omstillings- og vindnation trues af europæiske lande, der rykker hurtigt. Endnu mere trues det af Kina og USA, der omsider har indset, at grøn energi fra havvindmøller både er klimafornuft og økonomisk attraktivt.

Temadebat

Hvordan skal en national mobilitetsplan skal se ud?

Igennem en længere periode har der både fra aktørernes og politikernes side været fokus på behovet for en national mobilitetsplan. Derfor tager vi i den kommende tid på Altinget Transport spadestikket dybere i en ny temadebat for at finde ud, hvad en sådan plan mere konkret skal indeholde. 

Om temadebatter:
Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Har du et vigtigt input til debatten og vil deltage? Kontakt Altingets debatredaktion på [email protected].

Danmarks klimaambition om 70 procent reduktion inden 2030 blev verdensberømt allerede ved vedtagelsen i 2020, men her tre år senere er vi ikke langt nok. TØF (Transportøkonomisk Forening) afholdt i februar et gå-hjem-møde om 70 procent reduktionsmålet og transportsektoren.

Et budskab, jeg tog med mig, var meldingen fra professor Jeppe Rich fra DTU om, at vi end ikke er i nærheden af at realisere 70 procent målet i transportsektoren. Da transportområdet tegner sig for 29 procent af vores CO2-udledning, er der indlysende en del, der haster.

Men vi skal ikke forhaste os og forvirre os. Tingene skal gøres rigtigt og med effekt.

Grønne afgifter skal ikke gå til ældrepleje
Det kan blive nødvendigt at have mål, der ligger lidt længere ude i fremtiden, og som indeholder reelle, klimanyttige, CO2-sænkende resultater i stedet for hurtige mål, hvor det substantielle udbytte er tvivlsomt eller i værste fald fraværende.

Det her koster betydelige summer, og pengene skal bruges af politikerne, som var det deres egne. Nytteværdien skal være synlig og følelig. Så er jeg sikker på, at danskerne også vil nikke anerkendende.

Topprioriteten for den nye regering bør være, hvordan vi gør transporten mere klimavenlig. Det gælder hele vejen rundt.

Danmark hænger i bremsen

Tine Kirk Pedersen

For eksempel er en afgift på flybilletter på vej, men en afgift i sig selv gør ikke transportformen grønnere, men bare dyrere for brugerne. Så der skal være en krystalklar plan for, hvordan afgiftsprovenuet bruges målrettet til at gøre flyvningen grønnere.

Uanset hvor gode de politiske intentioner er, og hvor mange kompromisser en flertalsregering må indgå med sig selv, så giver det jo de facto desværre ikke mere grøn omstilling at bruge afgiftskroner til ældreomsorg.

I den kollektive bustrafik er den grønne omstilling i fuld fart. Med udgangen af 2022 blev 39 procent af transportarbejdet udført af grønne busser (el, biogas eller biodiesel).

Ifølge beregninger fra Dansk PersonTransport er der taget beslutninger og gennemført udbud, der løfter den klimavenlige bustrafik yderligere til 53 procent af trafikarbejdet i 2024. Elbusserne er klart dominerende.

Næste år vil der være 1.004 elbusser i den kollektive trafik svarende til cirka én tredjedel af alle busser.

Klimavenlig transport skal prioriteres
Eftervirkningerne af Corona-pandemien med fald i passagertal og -indtægter kombineret med de høje brændstofpriser kan medføre et tryk på stopknappen for grøn omstilling af bustrafikken, samt at ture og ruter bliver nedlagt.

Det kan i sidste ende betyde flere biler på vejene særligt i yderområderne, hvis serviceniveauet i den kollektive trafik forringes. Det er ikke en god udvikling for klimaet.

Læs også

I 2021 indgik det meste af Folketinget en infrastrukturaftale, der rækker frem til 2035. De stigende energi- og råvarepriser vil påvirke aftalen, og det skal der findes løsninger på.

Uanset hvordan vi udbygger infrastrukturen, er transporten generelt stigende, og lige meget hvordan vi vender og drejer det, skal vi i fremtiden prioritere klimavenlig transport. Også selv om det er dyrere end de transportløsninger, vi kender i dag.

Transportens samlede udfordringsbillede på klimaområdet kalder på, at Folketinget sætter sig i spidsen for en ny national grøn mobilitetsstrategi. En plan for, hvor vi vil hen og, ikke mindst, hvordan. For ambition og håb rækker ikke. Der skal handling til.

Som sagt vil det være bedre med et lidt længere forløb og så til gengæld sikre, at resultaterne i den sidste ende ér både grønne, fornyende og rent faktisk løser opgaven.

Hvis Folketinget griber bolden, står både TØF og mange andre organisationer helt sikkert klar med fakta og vinkler til løsninger.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Tine Kirk

Direktør, Danske Havne, bestyrelsesformand, Transportøkonomisk Forening
cand.merc. i logistik og innovation (CBS 1995)

0:000:00