Debat

DA: Hpx er ikke svaret på erhvervsuddannelsernes udfordringer

Trods gode intentioner er det et fejlskud at eksperimentere med helt nye uddannelsestilbud og gøre unges vej til erhvervsuddannelserne mere besværlig, skriver Jannik Bay.

Frem for at eksperimentere med helt nye uddannelser, bør man investere i praksisfaglighed i folkeskolen, skriver Jannik Bay.
Frem for at eksperimentere med helt nye uddannelser, bør man investere i praksisfaglighed i folkeskolen, skriver Jannik Bay.Foto: Pressefoto
Jannik Bay
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er helt afgørende, at flere unge fremadrettet både søger og gennemfører en erhvervsuddannelse. Derfor var det også meget velkomment, at Reformkommissionen i maj kom med en række anbefalinger til at styrke unges vej gennem uddannelsessystemet – og herunder få flere til at vælge at gå den faglærte vej.

Kommissionen kom med en række gode forslag om at styrke praksisfagligheden i folkeskolen, ligesom der var gode overvejelser om, hvorvidt 10. klassetilbuddene fungerer godt nok.

De understregede også behovet for at styrke det sociale og faglige miljø på erhvervsuddannelserne. Et behov som vi i DA-fællesskabet er helt enige i og selv for nyligt lancerede en række forslag til, hvordan skulle gøres.

Reformkommissionen skyder til gengæld ved siden af, når den foreslår, at hovedløsningen på erhvervsuddannelsernes udfordringer er at oprette endnu et nyt uddannelsestilbud. Nemlig hpx – en ”højere praktisk eksamen”.

En dyr og risikabel vej

Ifølge Reformkommissionen skal hovedindgangen til en erhvervsuddannelse fremover være, at man først skal tage hpx, der tager to år.

Det vil forlænge de unges uddannelsesforløb med op til halvandet år i forhold til i dag, hvis de ikke allerede får kontrakt med en virksomhed om læreplads, inden de overhovedet er startet på en erhvervsuddannelse.

Man kan frygte, at det vil blive set som et tilbud, for de elever, som ikke kan leve op til kravene til gymnasiet

Jannik Bay
Uddannelses- og integrationschef, Dansk Arbejdsgiverforening

Forslaget er risikabelt af en række grunde. Det vil gå ud over nogle af de mest motiverede elever, som i dag aktivt tilvælger en erhvervsuddannelse lige efter folkeskolen, og som er blandt de elever, der er bedst til at gennemføre. Det skal vi have respekt for.

Risikoen er nemlig, at de – med udsigt til to års tilløb på skolebænken – mister motivationen for en faglært uddannelse og i stedet vælger at gå den vej, de fleste af deres klassekammerater gør i dag, nemlig gymnasiet eller hf.

Det er også tvivlsomt, om hpx vil tiltrække 10. klasses efterskoleeleverne, da de i dag i høj grad vælger gymnasiet. Samtidig er det meget uklart, hvilke kompetencer eleverne egentlig vil få med en hpx udover muligheden for at starte på en erhvervsuddannelse. Og det kan man jo allerede.

Det er i det lys meget vanskeligt at se hpx som et attraktivt tilbud, der vil blive valgt til – i stedet kan man frygte, at det vil blive set som et tilbud, der er for de elever, som ikke kan leve op til kravene til gymnasiet. 

Praksisfaglighed og sociale miljøer

Hvis hpx alligevel formår at tiltrække elever, som ellers ville have valgt gymnasiet, er det heller ikke indlysende, at det vil føre til flere faglærte, da der allerede i dag er elever, der vælger en erhvervsuddannelse efter gymnasiet.

Endeligt er der intet, der sikrer, at alle, som gennemfører hpx, efterfølgende vil tage en erhvervsuddannelse. De kan for eksempel også vælge at starte på hf, som hpx også giver adgang til. 

Dermed er der faktisk en reel risiko for, at færre – ikke flere – begynder på en erhvervsuddannelse.

Læs også

Reformkommissionen skal derfor have stor ros for deres fokus på praksisfaglighed i folkeskolen, nytænkning af 10. klasse, bedre FGU og styrkede erhvervsuddannelser.

Men forslaget om hpx – der skønnes at koste seks milliarder kroner – er en meget dyr lottokupon, hvor effekten på tilgangen til erhvervsuddannelserne i bedste fald er tvivlsom.

Ministeren har tidligere sagt, at han ikke vil lave store reformer af erhvervsuddannelserne, men hellere tilpasninger, der hvor det har effekt.

Frem for at eksperimentere med helt nye uddannelser, bør man investere i praksisfaglighed i folkeskolen og i det sociale og faglige miljø på erhvervsuddannelserne, hvor der er bred enighed om, at der er behov for en markant indsats.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jannik Bay

Uddannelses- og integrationschef, DA
Cand.polit. (Københavns Uni. 1996)

0:000:00