Elever flygter fra opdelte gymnasier

SKÆVT: Når andelen af elever med etnisk baggrund stiger, falder det samlede elevtal på en række gymnasier. Det kan koste gymnasierne livet og kaste en klar integrationssucces over styr, lyder det fra flere gymnasierektorer, der opfordrer til politisk handling.*

Foto: Thomas Lekfeldt / Ritzau Scanpix
Simon Lessel

En synlig andel af unge med ikkevestlig baggrund på et gymnasium får simpelthen antallet af ansøgere til at falde.

Kirsten Jensen
Rektor, Hvidovre Gymnasium

Her skal min datter ikke gå. I har for mange elever med anden etnisk herkomst end dansk.

Sådan lød beskeden fra en far til rektor på Høje Taastrup Gymnasium, Mogens Andersen, til et Åbent Hus-arrangement sidste år.

Selvom eksemplet er enkeltstående, er det med til at illustrere en større tendens på landsplan: En gennemgang, Altinget har foretaget på baggrund af tal fra Danmarks Statistik, viser, at når andelen af indvandrere og efterkommere på et gymnasium stiger, så falder andelen af etnisk danske elever.

Dokumentation

Fokus på de opdelte gymnasier

Altinget: uddannelse sætter under valgkampen fokus på udfordringen med de etnisk opdelte gymnasier. I en række artikler dykker vi ned i tallene, sætter fokus på de forskellige løsningsmodeller og spørger politikerne, hvilke løsninger de foretrækker, og hvorfor der ikke er fundet en løsning endnu. 

Artiklerne danner samtidig udgangspunkt for et debatarrangement i Altingets gård 28. maj klokken 8:30-9:30. Her inviterer Altinget: uddannelse til morgendebat om udfordringerne med elevsammensætningen på landets gymnasier.

Mød op, og bliv klogere på, hvordan blandt andre Mette Reissmann (S), Lars Berg Andersen (LA), Jens Kristian Lütken (V) og Serdal Benli (SF) griber de svære spørgsmål an. Læs mere om begivenheden her, og tilmeld dig eventet på Facebook.


Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00