Debat

Elever: Slut med dårlige lektiecaféer

DEBAT: Ved at gøre lektiehjælpen obligatorisk opstår helt nye muligheder, da hjælpen kan placeres, hvor der er brug for den. Det giver mulighed for at nytænke lektiecafeerne, skriver den politiske næstformand hos Danske Skoleelever, Mads Løjtved Rasmussen.

Lad os komme i arbejdstøjet, skriver Mads Løjtved Rasmussen, der er politisk næstformand i Danske Skoleelever.
Lad os komme i arbejdstøjet, skriver Mads Løjtved Rasmussen, der er politisk næstformand i Danske Skoleelever.
Erik Bjørn Møller
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Med opstarten på det nye skoleår, der startede i mandags, følger også opstarten på folkeskolereformen år 2. Den afgørende forskel fra den skoledag, eleverne efterlod før ferien, er, at lektiehjælpen – oftest omtalt som 'lektiecafé' - nu er obligatorisk.

Lektiecaféerne var før sommerferien en af de mest udskældte elementer i reformen, og vi elever måske nok de største kritikere af de opbevaringstiltag, som mange skoler endte med at tilbyde eleverne som lektiehjælp.

På undervisningsministeriets hjemme side står der, at ”den længere og varierede skoledag giver ekstra tid til faglig fordybelse, hvor alle elever får faglige udfordringer eller hjælp i løbet af skoledagen. Den faglige fordybelse og lektiehjælpen skal målrettes både de fagligt stærke og de fagligt mindre stærke elever, så alle lærer mere.”

Op til 50 elever i lektiecafé
Det er dog ingen hemmelighed, at intentionerne langt fra er blevet til virkelighed i praksis. Hos Danske Skoleelever er vi i det forgangne år blevet kontaktet af flere elever, som kunne fortælle om lektiecaféer med op mod 50 elever, men kun en enkelt eller to lærere, som af gode grunde ikke sad inde med alle de forskellige faglige kompetencer, eleverne efterspurgte. Det er eksempler, som de fleste kan blive enige om simpelthen ikke er gode nok.

Al begyndelse er, som man siger svær, og med krav om, at lektiehjælpen skulle placeres i ydertimerne, har startvanskelighederne mange steder gjort lektiecaféerne til en fiasko.

Mads Løjtved Rasmussen
Politisk næstformand, Danske Skoleelever

I det forgangne år har mange skoler været presset under den nye reform – forståeligt med alt det nye, som skulle implementeres. Al begyndelse er, som man siger, svær, og med krav om, at lektiehjælpen skulle placeres i ydertimerne, har startvanskelighederne mange steder gjort lektiecaféerne til en fiasko.

Ved at gøre lektiehjælpen obligatorisk opstår helt nye muligheder, da hjælpen kan placeres, hvor der er brug for den. Det giver mulighed for at nytænke lektiecafeerne.

Integreret del af skolen
På min skole har man udnyttet det nye og tænkt lektiecafeen om. Man har lagt det i starten af undervisningen. 20 minutter hver dag. Det giver mulighed for, at eleverne kan komme ind og forberede sig til resten af dagen. På den måde får man en stille og rolig start på dagen, som er gavnlig for alle, men som især er gavnlig for de elever, der har det svært.

Mange mener, at lektiehjælpen skal være valgfri, men i DSE mener vi, at det skal være en integreret del af skolen, ligesom alle de andre fag. Vælger man at oprette en lektiecafé som løsningen, skal være et fedt sted, hvor man kan komme hen og få hjælp til lektierne eller få lov til at fordybe sig i noget, man selv syntes er fedt. Ikke et sted, hvor man bliver placeret sammen med 50 andre for at lave sine lektier. Så er alternativet med at lave lektierne derhjemme for de fleste et bedre alternativ.

Med indførelsen af den obligatoriske lektiehjælp må det være slut med de dårlige lektiecaféer, slut med opbevaringstilbud med 50 elever til én lærer, og i gang med faglig fordybelse og lektiehjælp med mening og læringsperspektiv for alle elever! Lad os så komme i arbejdstøjet!

 

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00