Debat

Erhvervsakademier og Metal: Uddannelsessystemet straffer ordblinde og andre deltidsstuderende

Hvis du er ordblind og vil efteruddanne dig på deltid, er der ingen hjælp at hente fra det specialpædagogiske system. Det har alvorlige konsekvenser for muligheden for at gennemføre en uddannelse, skriver Steen Enemark Kildesgaard og Kasper Palm.

Det er på tide at prioritere lige muligheder for alle studerende, uanset studieform og funktionsnedsættelse, skriver&nbsp;Steen Enemark Kildesgaard &amp; Kasper Palm.<br>
Det er på tide at prioritere lige muligheder for alle studerende, uanset studieform og funktionsnedsættelse, skriver Steen Enemark Kildesgaard & Kasper Palm.
Foto: David Leth Williams/Ritzau Scanpix
Steen Enemark Kildesgaard
Kasper Palm
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Ingen er i tvivl om de politiske ambitioner: Vi skal alle kunne efteruddanne os, når kravene på arbejdsmarkedet ændrer sig. Når ny teknologi og den grønne omstilling ændrer vores måde at arbejde på. Og der er lavet mange gode politiske aftaler, som gør efter- og videreuddannelse muligt.

Men når vi så ser på den praktiske hverdag, så er der nogle, som bliver glemt.

Forestil dig at leve med en funktionsnedsættelse som ordblindhed. Både i folkeskolen og på din ungdomsuddannelse har du haft støtte med en it-rygsæk og lydbøger, og læser du på en videregående fuldtidsuddannelse, så er billedet det samme.

Men er du for eksempel faglært og har arbejdet nogle år, og nu vil videreuddanne dig samtidig med, at du arbejder, så kan du ikke få støtte som en del af uddannelsen. Du kan altså kun få støtte, hvis du træder ud af arbejdsmarkedet og ind på et fuldtidsstudie.

Fuldtidsstudier er ikke en realistisk mulighed for mange, især voksne studerende med familieforpligtelser og erhvervserfaring

Steen Enemark Kildesgaard & Kasper Palm
Formand for rektorkollegiet, Danske Erhvervsakademier & forbundssekretær, Dansk Metal

Sådan er virkeligheden for mange deltidsstuderende med funktionsnedsættelse, og det har alvorlige konsekvenser ikke blot for mulighederne for at gennemføre en uddannelse, men også for om man overhovedet tør at søge optagelse i første omgang. Det giver simpelthen ingen mening.

Borgere, som efter- og videreuddanner sig på videregående niveau og samtidig har et arbejde, står nemlig uden samme adgang til den specialpædagogiske støtte som de fuldtidsstuderende, selv om det for mange vil være en afgørende faktor for, om de klarer sig gennem deres uddannelse.

Det underminerer ikke blot deres uddannelsesmuligheder, den skaber også et ufleksibelt uddannelsessystem, der svækker mulighederne for efter- og videreuddannelse for personer med funktionsnedsættelser. Det er på tide, at politikerne prioriterer at rette op på denne skævvridning.

Ingen støtte til deltidsstuderende med funktionsnedsættelse

Specialpædagogisk støtte kom på den politiske dagsorden kort før jul på baggrund af den ventetid, som nogle studerende oplever fra afsendt ansøgning til bevilliget støtte. Oven i dette er der i de senere år sket en stigning i antallet af unge, som får brug for specialpædagogisk støtte.

Ifølge seneste statistikker oplever omkring 18 procent af alle studerende en form for funktionsnedsættelse, og antallet af studerende med behov for specialpædagogisk støtte stiger.

Læs også

Men deltidsstuderende på videregående niveau, der hører under reglerne for Lov om åben uddannelse, opfylder ikke betingelserne for at søge denne støtte, selvom de sandsynligvis ville have været berettiget til det, hvis de studerede på fuld tid.

Dette skaber en markant ulighed i adgangen til uddannelse.

Uden adgang til den nødvendige støtte står deltidsstuderende over for betydelige udfordringer. Dette skaber ikke blot en ulighed i uddannelsesmuligheder, men det hindrer også samfundet i at udnytte arbejdsstyrkens fulde potentiale.

Fuldtidsstudier er ikke en realistisk mulighed for mange, især voksne studerende med familieforpligtelser og erhvervserfaring.

At straffe de borgere, der vælger en anden uddannelsesvej, er hverken rimeligt eller produktivt

Steen Enemark Kildesgaard & Kasper Palm
Formand for rektorkollegiet, Danske Erhvervsakademier & forbundssekretær, Dansk Metal

At straffe de borgere, der vælger en anden uddannelsesvej, hvor studier har været efterfulgt af arbejde, og hvor efter- og videreuddannelse bliver aktuelt på deltid, er hverken rimeligt eller produktivt.

Lige muligheder for at uddanne sig

I øjeblikket varmes der politisk op til forhandlingerne om specialpædagogisk støtte på de videregående uddannelser, og senest har der været temadrøftelser om støtten.

Når der skal kigges på SPS-systemet for de videregående uddannelser, bør det åbnes op, så deltidsstuderende på akademiuddannelser ikke længere er dårligere stillet end deres fuldtidsstudiekammerater.

Det går også udover de arbejdspladser, som i sidste ende kommer til at mangle lige netop dem som dygtige medarbejdere.

Derfor er vores opfordring klar: Politisk bør der handles hurtigt for at rette op på denne ulighed og sikre, at deltidsstuderende ikke længere bliver overset i det specialpædagogiske system.

Det er på tide at prioritere lige muligheder for alle studerende, uanset studieform og funktionsnedsættelse.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Steen Enemark Kildesgaard

Rektor, KEA - Københavns Erhvervsakademi, formand, rektorkollegiet i Danske Erhvervsakademier
kandidat i samfundsfag og idræt (Københavns Uni. 1999)

Kasper Palm

Formand, Danske Erhvervsskoler og -gymnasier – Bestyrelserne, forbundssekretær, Dansk Metals uddannelsessekretariat
Maskinarbejder

0:000:00