FGU-elever: Få styr på skoleydelsen, så vi slipper for ondt i maven

DEBAT: Vi rammes på motivationen, når vores lønsystem er fyldt med fejl. Det skaber grobund for skæve magtforhold og mistrivsel, skriver FGU-eleverne i Modstrøm.

Af Nickie Ladving, Lucas Grøndal, Florent Obrazhda, Mark Holsting, Nichlas Pedersen, Regina Mikkelsen, Camilla Jensen, Jonas Markussen og Line Hougaard 
FGU-elever og medlemmer af Modstrøm (Elevorganisationen for unge på og omkring FGU) og kommunikationsmedarbejder i Modstrøm

Med den nye velfærdsaftale, der kom i hus lige inden jul, falder der 120 millioner af til FGU.

De er allerede afsat til at skabe bedre rammer ude på vores skoler, og det er vi virkelig glade for.

Nu håber vi, at næste skridt på dagsordenen er at forbedre det forsømte lønsystem.

I august lavede vi en lytteundersøgelse på FGU, hvor over 70 af de i alt 85 FGU-skoler deltog. Undersøgelsen viste, at rigtig mange af os elever gerne vil have forbedret forholdene omkring vores løn, så nu stiller vi skarpt på problemet.

Vi synes, at det er både frustrerende og stressende at få forkert og forsinket løn, og det giver økonomisk ondt i maven, når vi ikke kan være sikre på, at vi har penge til at betale vores faste, månedlige udgifter til den første.

Løn er ikke kun en pose penge
Løn er den ydelse, man får som modstykke til det arbejde, man yder. Den månedlige ydelse, vi får for at gå på FGU, hedder skoleydelse.

Vores skoleydelse betyder utrolig meget for os, og uden den har vi ikke råd til at betale vores husleje eller komme til og fra skole.

På samme måde som du ser på din løn eller SU, er vores skoleydelse ikke kun en pose penge på kontoen: Den motiverer og engagerer os til at møde op hver dag og lægge vores tid og kræfter i FGU.

Så når vi oplever, at vores skoleydelse ikke bliver administreret ordentligt, føler vi os ikke prioriteret, taget seriøst eller behandlet med respekt. Det har store konsekvenser for sammenholdet og sammenhængskraften på hele vores FGU

Få styr på lønsystemet
Store dele af problemet skyldes, det lønsystem mange FGU-institutionerne bruger. Det henter nemlig ikke automatisk vores skattekort, og det fører til mange fejl.

På én skole får man nogle gange for meget udbetalt, på en anden får man nogle gange for lidt, og på en helt tredje får man slet ikke en månedlig opgørelse over sin skoleydelse.

Af samme grund er den opgørelse, lad os kalde det en lønseddel, ofte mangelfuld og misvisende. For eksempel kan vi på mange skoler ikke se vores personfradrag ud fra vores lønseddel. Det er virkelig ærgerligt.

Dels fordi vi ikke kan se, hvorfor vi får udbetalt den ydelse, vi får, men også fordi at kunne læse og forstå sin egen lønseddel er en stor del af at blive parat til at få et arbejde.

Det er der mange af os, der ikke har chancen for at lære, som vores lønsedler ser ud lige nu.
Når vi sammenligner os med de unge, der modtager SU, bliver det svært at forstå, hvorfor det overhovedet er en udfordring, vi skal kæmpe med. Andre unge får deres SU til tiden, fordi SU-styrelsen har et system, der bare kører.

Man får ovenikøbet en støttemeddelelse, der viser, hvordan pengene er gjort op fra A til Z. Det er et system, vi FGU-elever er dybt misundelige på. Vi skal kunne følge med i, hvor meget vi bliver trukket og hvornår, og det skal fremgå på alle vores lønsedler - ikke kun på nogle.

Lønsystemet skal ikke være til fortolkning
På FGU kan vores lærere trække os i skoleydelse, hvis vi kommer for sent eller bliver væk fra skole uden “lovlig” grund. Det kan hurtigt blive til flere hundrede kroner på en måned. Det svarer til, at gymnasieelever får ført fravær… Eller gør det?

For os handler det ikke kun om en procentsats på Lectio med efterfølgende advarsler. For os på FGU falder den økonomiske hammer, og det gør den med det samme.

Vi bliver trukket for mindst 30 minutter, hvis vi kommer for sent uden “lovlig” grund. En lovlig grund er for eksempel, hvis vi har en tid ved lægen, men reglerne er ikke klare nok og stadig i for høj grad op til fortolkning.

Nogle lærere er meget forstående, andre er mere strikse og vil se en lægeerklæring, som vi selv skal købe. Noget, der er svært at betale for, når økonomien i forvejen er stram. Det bliver hurtigt påstand mod påstand mellem lærer og elev.

Vi er med på, at det er et redskab, der er med til at sparke os ud af sengen de morgener, hvor dynen føles ekstra varm, men det er også et redskab, der skævvrider magtforholdet mellem os og vores lærere.

Det er på tide at finde en løsning
I bund og grund burde FGU have haft styr på lønsystemet, da dørene åbnede den allerførste dag. Nu har FGU halvandet år på bagen, og det haltende lønsystem er stadig til stor frustration for os, og det skaber stadig en stor mistillid mellem eleverne og uddannelsen.

FGU-direktørerne og politikerne arbejder allerede på at ændre det her, og vi kan forstå, at det er en omfattende opgave.

På den anden side, håber vi inderligt, at der lige om hjørnet findes en løsning på problemet, ligesom man nu med velfærdsaftalen har fundet midlerne til at give de gamle, trængte lokaler et løft og tilbyde gratis psykologhjælp.

Derfor er det her også et opråb til FGU-direktørerne: Prioritér et mere ensrettet lønsystem med klarere retningslinjer for skoleydelsen.

Det vil fjerne meget frustration og skabe en bedre stemning på rigtig mange skoler. Vigtigst af alt, så vil det styrke tilliden fra os elever de steder, hvor den har fået et knæk.

Forrige artikel Studievalg Danmark: Vi skal alle hjælpe de unge med at se ud over køn Studievalg Danmark: Vi skal alle hjælpe de unge med at se ud over køn Næste artikel DEA til politikerne: Spredning af uddannelser kan svække kvaliteten DEA til politikerne: Spredning af uddannelser kan svække kvaliteten