Debat

Nye FGU-ledere undrer sig: Hvorfor er rammerne for unge på FGU ringere end for andre unge?

FGU har en økonomi og struktur, der stiller vores elever anderledes end unge andre steder i uddannelsessystemet, ikke mindst i forhold til erhvervsuddannelser, skriver Camilla Saebel og Tove Svejstrup Christensen, der er nye ledere på hver sin FGU-skole.

Statsminister Mette Frederiksen besøgte i april den Forberedende Grunduddannelse (FGU) på Vestegnen. Camilla Saebel og Tove Svejstrup Christensen undrer sig blandt andet over, at de unge kun kan komme på FGU gennem visitation hos kommunen, når FGU skal fungerer som en af hovedvejene til uddannelse
og job.<br>
Statsminister Mette Frederiksen besøgte i april den Forberedende Grunduddannelse (FGU) på Vestegnen. Camilla Saebel og Tove Svejstrup Christensen undrer sig blandt andet over, at de unge kun kan komme på FGU gennem visitation hos kommunen, når FGU skal fungerer som en af hovedvejene til uddannelse og job.
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Camilla Saebel
Tove Svejstrup Christensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I sommer skiftede vi vores toplederstillinger på to af landets største erhvervs- og gymnasieskoler ud med henholdsvis en direktør- og rektorpost på hver vores FGU-institution.

Selv om vi var klar over, hvad vi gik ind til, undrer det os, at rammerne på FGU er så forskellige fra erhvervsuddannelserne, når det kommer til at støtte og udvikle de unge.

FGU er selvejende institutioner og er indholdsmæssigt opbygget på samme måde som erhvervsskolerne med almenfag, værkstedsfag og samarbejde med erhvervsliv. Vores unge ligner på flere punkter hinanden.

Hvorfor er rammerne for de unge på de to uddannelser så meget forskellige?

Vi undrer os særligt over:

  1. At der ikke er mulighed for specialpædagogisk støtte (SPS) til de unge på FGU. De unge på FGU har i vid udstrækning brug for individuel vejledning og støtte på FGU for at opnå faglige og personlige kompetencer, som de skal bruge til at gennemføre eksempelvis en erhvervsuddannelse.
  2. At de unge kun kan komme på FGU gennem visitation hos kommunen. Det understøtter ikke visionen om FGU som en af hovedvejene til uddannelse og job for de unge i målgruppen.
  3. Det manglende bygningstaxameter på FGU, der betyder, at skolerne betaler bygningsudgifter af det, der på erhvervsskolerne ville hedde undervisningstaxameteret. Set på landsplan har de forskellige FGU-skoler derfor meget forskellige forudsætninger for at drive skole og sikre elevernes undervisning.
  4. At vi som erhvervsskolerne er selvejende institution, men med flere bindinger vi ikke kan ændre.  Der er statslige selvejende institutioner, og der er kommunalt drevne institutioner. Hvorfor har man valgt en konstruktion, hvor hverken staten eller kommunerne har ansvaret?

FGU ruster unge til videre uddannelse

Det er et defineret mål med FGU, at flere unge skal blive klar til en erhvervsuddannelse. Det lykkes vi med et godt stykke af vejen.

En FGU giver de unge et stærkere udgangspunkt for at fuldføre en uddannelse eller opnå varig beskæftigelse.

Camilla Saebel og Tove Svejstrup Christensen
Hhv. rektor, FGU Hovedstaden, og direktør, FGU Nordsjælland

En analyse fra Dansk Arbejdsgiverforening viser, at tre ud fire unge fortsætter i uddannelse eller job efter at have gennemført FGU. 67 procent af dem, der fortsætter i uddannelse, begynder på en erhvervsuddannelse.

At de har en FGU med sig, ruster dem også bedre til at gennemføre uddannelsen. 

Hvorfor ikke give de unge på FGU fair forudsætninger for en smidig overgang til eksempelvis erhvervsuddannelserne?

Det kunne blandt andet være med mulighed for støttetimer til alle de elever på FGU, der har brug for det.

Ifølge Danmarks Evalueringsinstitut har 36 procent af de unge på FGU været i kontakt med psykiatrien, før de begynder på FGU. En stor gruppe kommer fra alternative skoleformer og en undervisningsverden, hvor de fik særlig støtte.

Vi skal vise de unge, at vi tror på dem og ønsker at investere i dem.

Camilla Saebel og Tove Svejstrup Christensen
Hhv. rektor, FGU Hovedstaden, og direktør, FGU Nordsjælland

Det får de ikke på FGU, men kan få det igen på erhvervsskolerne. Hvad er grunden til dette afbræk?

Det vil stille FGU-eleverne rigtig godt, at de kan få samme støtte i hele deres uddannelsesforløb.

FGU-skoler har færre penge til den enkelte elev

Vi har selv erfaret, at stadig flere unge på erhvervsuddannelserne har brug for mere tid og støtte og ville have haft glæde af et forløb på FGU.

Hvis unge – sammen med forældre, vejledere og skole – kunne vælge at søge ind på FGU uafhængigt af kommunen lige som andre ungdomsuddannelser, er vi overbevist om, at FGU vil blive en attraktiv vej for endnu flere unge i målgruppen.

FGU som et positivt tilvalg giver også de unge et stærkere udgangspunkt for at fuldføre en uddannelse eller opnå varig beskæftigelse.

Læs også

Vi ser også behov for et bygningstaxameter med afsæt i den lokale bygningsmasse, som FGU-institutionerne blev født med og reelt ikke kan ændre på. FGU-skoler med store bygningsudgifter har færre penge til den enkelte elev, end skoler med lave bygningsudgifter har.

Et opdelt taxameter, som vi ser på erhvervsskolerne, vil sikre samme ramme til undervisning af FGU-elever på tværs af landet. Vi skal vise de unge, at vi tror på dem og ønsker at investere i dem.

Det gør vi blandt andet ved at tilbyde dem fysiske rammer, som de har lyst til at være i, og som understøtter læring og udvikling bedst muligt.

Elever føler sig socialt knyttet til skolen

Unge mistrives og føler sig pressede i stigende grad. Hos FGU møder de et syn på læring og et rummeligt skolemiljø med plads til at være forskellige. Hvor de trives og udvikler sig.

Det undrer os, at FGU har en økonomi og struktur, der stiller vores elever anderledes end unge andre steder i uddannelsessystemet.

Camilla Saebel og Tove Svejstrup Christensen
Hhv. rektor, FGU Hovedstaden, og direktør, FGU Nordsjælland

Det er ikke mindst takket være dygtige og dedikerede undervisere, der med udgangspunkt i praksis motiverer de unge og bidrager til fornyet lyst til læring, så de trives og udvikler sig fagligt og personligt.

Nyeste nationale trivselsmåling viser, at over 94 procent af eleverne på FGU har høj trivsel. I den seneste delundersøgelse af Danmarks Evalueringsinstitut om implementering af FGU fortæller de adspurgte elever, at de føler sig fagligt engagerede og socialt knyttet til skolen.

De unge skal blive klar til at tage næste skridt i livet og være trygge i overgangen.

Derfor undrer det os, at FGU har en økonomi og struktur, der stiller vores elever anderledes end unge andre steder i uddannelsessystemet, ikke mindst i forhold til erhvervsuddannelser.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Tove Svejstrup Christensen

Direktør, FGU Nordsjælland
Læreruddannelse og master i projektledelse og procesforbedring, RUC

Camilla Saebel

Rektor, FGU Hovedstaden

0:000:00