Debat

Hhx-rektor: Beløn elever økonomisk for at droppe 10. klasse

For mange unge tager et tiende skoleår uden nogen faglig begrundelse, og det går ud over optaget på erhvervsuddannelserne. En mulig løsning er at tilbyde skoleydelser til erhvervsskoleelever, der kommer direkte fra 9. klasse, skriver Carsten Hogrefe.

Der foregår en stigende polarisering i 10. klasse, hvor A-holdet går på efterskole, og B-holdet bliver i folkeskolen. Det går ud over erhvervsskolerne, for færre går fra efterskole til erhvervsuddannelse end fra folkeskolen, skriver Carsten Hogrefe.
Der foregår en stigende polarisering i 10. klasse, hvor A-holdet går på efterskole, og B-holdet bliver i folkeskolen. Det går ud over erhvervsskolerne, for færre går fra efterskole til erhvervsuddannelse end fra folkeskolen, skriver Carsten Hogrefe.Foto: Emil Hougaard/Ritzau Scanpix
Carsten Hogrefe
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi har hørt og læst mange fine ord fra den nye SVM-regering: erhvervsuddannelserne skal gøres mere attraktive.  

I første omgang for at få flere unge til at søge den vej, men nu handler det for vores nye undervisningsminister, Mattias Tesfaye, i endnu højere grad om at få nedbragt det alt for høje frafald. Det meldte han ud i interviews i sidste uge.

For mange tager 10. klasse  

Dansk Erhverv har netop offentliggjort analyser af det tiende skoleår, og det er meget interessant læsning. De påpeger blandt andet;  

  • den stigende polarisering i 10. klasse, hvor A-holdet går på efterskole, og B-holdet går i folkeskolen 
  • den lavere overgangsfrekvens fra efterskolerne til erhvervsuddannelserne end fra folkeskolens 10. klasse 
  • at cirka tre gange så mange tager på efterskole i det tiende skoleår som i folkeskolens 10. klasse tilbud
  • at det koster samfundet cirka 30.000 kroner mere per elev på efterskolerne end i folkeskolens 10. klasse. 

Jeg har i mere end 30 år arbejdet med ungdomsuddannelser, og jeg kan i den grad nikke genkendende til den udvikling, som Dansk Erhverv beskriver. 

Det er min oplevelse, at der helt generelt er alt for mange, der uden faglig begrundelse tager tiende skoleår i stedet for at påbegynde en ungdomsuddannelse.  

Carsten Hogrefe
Rektor, Handelsgymnasiet Vestfyn

Ydermere er det min oplevelse, at der helt generelt er alt for mange, der uden faglig begrundelse tager tiende skoleår i stedet for at påbegynde en ungdomsuddannelse.  

Jeg ved godt, at der ikke er noget quickfix, der kan løse de mange beskrevne udfordringer og de årelange problemer med at få flere unge til at vælge erhvervsuddannelserne og endnu vigtigere; få dem hele vejen igennem.  

Alligevel vil jeg tillade mig at komme med et forslag, der hurtigt kan forbedre gennemførelsesprocenten og søgningen til erhvervsuddannelserne. 

Indfør skoleydelse på grundforløbet

Jeg vil foreslå, at vi fra august 2023 indfører en skoleydelse på grundforløbets første del (GF1) og grundforløbets anden del (GF2) i stil med den, der gives på den forberedende grunduddannelse (FGU) – en ydelse der i øjeblikket er på 1.733 kroner per måned.  

Den skal gives til de elever, der kommer direkte fra folkeskolens niende klasse. Som en overgangsordning skal ydelsen måske i skoleåret 23/24 også gives til elever, der har taget tiende skoleår, da de ikke har kunnet forberede sig på tiltaget. 

Læs også

Det vil for alvor og med det samme gøre erhvervsuddannelserne langt mere attraktive for de unge under 18 år uden at lægge begrænsninger på andre uddannelser som de gymnasiale.  

På samme måde som på FGU skal eleverne trækkes i ydelsen ved ”ulovligt” fravær. Det vil føre til mindre fravær, og som mange undersøgelser har vist, fører lavere fravær til øget gennemførsel.

Skoleydelsen, tænker jeg, kan finansieres gennem øget gennemførsel og færre udgifter til det tiende skoleår, i takt med at flere søger erhvervsuddannelserne direkte efter niende klasse.  

Forslaget skal ses i sammenhæng med øvrige tiltag såsom at modernisere nedslidte erhvervsskoler – både lokaler og udstyr – samt arbejdet med at forbedre studiemiljøet.  

Apropos det sidste, så har vi i dette skoleår på min skole fuldt ud integreret de merkantile erhvervsuddannelseselever på GF1 med hhx hvad angår lokaler, udenomsaktiviteter, fredagscafeer og så videre. Selvom det kan være en tilfældighed, så kan vi bare konstatere, at frafaldet på GF1 for første gang har været på nul elever.  

Det er mit håb, at Mattias Tesfaye vil se konstruktivt på mit forslag om skoleydelse og i samspil med de øvrige forslag hurtigt får sat skub i arbejdet. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Carsten Hogrefe

Rektor/direktør, Handelsgymnasiet Vestfyn
Cand.Merc. (Handelshøjskolen i Århus 1984)

Mattias Tesfaye

Børne- og undervisningsminister, MF (S)
murersvend (Skanska og Århus Tekniske Skole 2001)

0:000:00