Debat

Lektorer om erhvervsuddannelser: Stereotypt at opdele erhverv i ‘håndens’ og ‘åndens’ arbejde

Det holder ikke vand, når erhvervsuddannelser først og fremmest beskrives som en håndværksuddannelse. Den misvisende fremstilling kan skabe forkerte billeder af uddannelserne blandt unge og deres forældre, skriver Henriette Duch og Karen E. Andreasen.

Konkret er formålet med erhvervsuddannelser også at give grundlag for at kunne starte selvstændig virksomhed, arbejde i udlandet, at deltage i vores demokratiske samfund samt personlig udvikling, skriver Henriette Duch og Karen E. Andreasen.
Konkret er formålet med erhvervsuddannelser også at give grundlag for at kunne starte selvstændig virksomhed, arbejde i udlandet, at deltage i vores demokratiske samfund samt personlig udvikling, skriver Henriette Duch og Karen E. Andreasen.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Når man i medierne hører om samfundets behov for at flere søger mod erhvervsuddannelserne, sker det ofte med inddragelse af eksempler som tømrer, elektriker, smed samt med henvisning til ældreplejen.

Samtidig skelnes der i beskrivelserne meget ofte lidt skarpt og stereotypt mellem henholdsvis 'håndens' og 'åndens' arbejde, hvor erhvervsuddannelserne placeres i forhold til førstnævnte. Det vil vi argumentere for en nuancering af.

Det er en skelnen, der i forhold til nutidens erhvervsuddannelsesmuligheder ikke holder vand. Det er også en skelnen, der, hvis den stilles så skarpt op, som det typisk sker, desværre nok kan bidrage til at skabe forkerte billeder af uddannelserne, både blandt de unge, der skal vælge uddannelsesvej, og blandt deres forældre, der måske rådgiver dem.

Det er desværre også en italesættelse, der bidrager til at skabe og opretholde en forståelse, der fastholder bestemte forældede måder at tænke om forskellige ungdomsuddannelser på.

Man glemmer ofte mulighederne i eux – erhvervsfaglig student – som indeholder gymnasiale niveauer, og man nævner ikke de mange muligheder for videreuddannelser, som uddannelserne giver mulighed for og skal forberede til.

Mange bliver desværre ved med at skelne relativt stereotypt mellem uddannelser

Henriette Duch og Karen E. Andreasen
Hhv. lektor, VIA og lektor, AAU

Og man glemmer ofte, at erhvervsuddannelser ikke alene er en valgmulighed efter grundskolen, det er også en mulighed for livslang læring og uddannelse for voksne.

Stereotype kategoriseringer

Erhvervsuddannelserne omfatter i dag en meget, meget bred vifte af uddannelser inden for en lang række vidt forskellige erhvervsrelaterede områder, sådan som det fremgår af hovedområderne: Omsorg, sundhed og pædagogik; Kontor, handel og forretningsservice; Fødevarer, jordbrug og oplevelser; Teknologi, byggeri og transport.

Her er det væsentligt at betone, at erhvervsuddannelser, trods bredden, har det til fælles, at de færdigheder og kompetencer, der kræves og udvikles under uddannelsen, i vidt omfang omfatter for eksempel IT, evne til at kunne tænke kreativt og løsningsorienteret, tilegne sig ny viden, til at kunne formulere sig i skrift og i tale, planlægge, kunne samarbejde og meget andet.

Konkret er formålet med erhvervsuddannelser også at give grundlag for at kunne starte selvstændig virksomhed, arbejde i udlandet, at deltage i vores demokratiske samfund samt personlig udvikling.

Som nævnt hører man ofte erhvervsuddannelserne omtalt med formuleringer, der påpeger eller påstår en relativt skarp skelnen mellem det, der betegnes som henholdsvis 'håndens' og 'åndens arbejde'.

Læs også

Moderne erhvervsuddannelser kan imidlertid ikke unuanceret placeres inden for sådanne stereotype kategoriseringer. Mange uddannelser – som også mange professionsuddannelser – omfatter både det, man kunne kalde en kunnen, udførelse af en opgave og alt det, der er ligger bag og 'rundt om' denne udøvelse i form af omfattede viden, evne til at forstå sammenhænge og træffe kvalificerede beslutninger.

Dette er ret åbenlyst, men desværre bliver mange ved med at skelne relativt stereotypt – og det kan formodes at bidrage til misvisende forestillinger om erhvervsuddannelserne.

I bestræbelserne på at få flere unge – og voksne – til at få øjnene op for de mange uddannelsesmuligheder, der er med afsæt i erhvervsuddannelserne, kan man argumentere for at kassere forældede fremstillinger og at modernisere de måder de italesættes og beskrives. Måske dette kan være et element i at tiltrække flere elever.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00