Debat

Hotel- og Restaurantskolen: Fjernunder­visning under krisen er uholdbart

DEBAT: Vi kan ikke uddanne eleverne virtuelt. Derfor er det uholdbart, hvis vi bliver bedt om at erstatte al undervisning med fjernundervisning, skriver Hotel- og Restaurantskolens direktør.

Vores elever lærer gennem praktisk tilgang, hvor de ser, hvad mester, lærer eller andre elever gør i et køkken, en hotellobby eller en restaurant, skriver Hotel- og Restaurantskolens direktør.
Vores elever lærer gennem praktisk tilgang, hvor de ser, hvad mester, lærer eller andre elever gør i et køkken, en hotellobby eller en restaurant, skriver Hotel- og Restaurantskolens direktør.Foto: Nikolai Linares/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Anne-Birgitte Agger
Direktør, Hotel- og Restaurantskolen

Nedlukningen på grund af coronakrisen udfordrer hele vores samfund – også uddannelsessektoren.

På erhvervsskolerne står vi i disse dage med et gigantisk benspænd, der både kræver praktisk krisehåndtering, men som også handler om måden, som vi uddanner på.

Vi skal gennemføre så normal undervisning som muligt som fjernundervisning via digitale platforme enkeltvis og klassevis.   

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til: [email protected].

På Hotel- og Restaurantskolen skal vi nok finde en måde at komme gennem coronaudfordringen og skolens nedlukning. De to første uger er gået okay. Vi er både famlende og beslutsomme som aldrig før.

Og nu står det klart, at vores skolelukning ikke blot skal vare 14 dage, men nærmere til efter påske – og måske længere. Sådan er det.

Vi er bekymrede for at komme til eller blive pressede til alt for hurtige smutveje i et forsøg på at løse en gigantisk udfordring med et hurtigt teknologisk teorifix.  

Anne-Birgitte Agger
Direktør, Hotel- og Restaurantskolen

Der bliver heldigvis udvist stor kreativitet hos både elever og undervisere for at få enderne til at nå sammen. Men, og der er et men, der handler om vores faglighed og det praksisnære i vores håndværksuddannelser.

Håndværk kræver fysisk rum
Der er vedtaget særlove og udstedt særbekendtgørelser. I denne uge fik erhvervsskolerne en klar ministeriel udmelding.

Ministeriet forventer, at vi i perioden erstatter vores undervisning med digital fjernundervisning. Og det er i praksis primært teoretisk undervisning.

Teoretiske og færdighedsprægede elementer af vores uddannelser kan delvist gennemføres som fjernundervisning. Men det gælder ikke for de praktiske dele af undervisningen.

Håndværk og mesterlære kræver et fysisk rum, værksteder og samvær, som det for nuværende ikke er muligt at stille til rådighed for vores elever. Vi kan ikke uddanne håndværkere virtuelt. 

Dertil kommer udmeldinger om at gennemføre svendeprøver i nedlukningsperioden digitalt og via en skærm. Ligesom man siger, at der som udgangspunkt ikke kan ske forlængelser af vores uddannelser efter corona. 

Det går ikke. Det vil betyde, at vores nuværende 1.600 elever bliver årgange, der ikke får tilstrækkelig praktisk håndværksuddannelse.

Læs også

Elever bør få mulighed for forlængelse
Vi må finde veje at gå, ja, men hvis skolelukningerne trækker ud, bør vores elever have en forlængelse, så de kan nå at lære det, som de skal.

Vi underviser elever med speciale i gastronomi (kokke, smørrebrød- og cateringelever), bagere, receptionister, tjenere og ernæringsassistenter. De vil også efter denne tid stå i høj kurs på arbejdsmarkedet, og vi skal sikre, at de kan det, som branchen har brug for.

Vores elever har det bedre med en praktisk tilgang til læring. Ved at se, hvad mester, lærer eller de andre elever gør, ved at arbejde sammen i værksteder som et køkken, en hotellobby eller en restaurant.

En elev skal for eksempel være superdygtig til at filetere fisken, dampe den, så konsistensen er sublim, tillave og tilsmage en hollandaisesauce, hakke og snitte tilbehøret, svitse det hele, så alt bare spiller, og timingen er perfekt, så det hele lander varmt og indbydende på tallerkenen.

Ikke fordi hun har læst det i en bog, men fordi hun har øvet sig. Og fået råd og dåd undervejs.

En elev skal for eksempel optimere spiseoplevelsen ved at sammensætte råvarer, så retten balancerer smagsmæssigt. Så mundfølelse og smagsintensitet harmonerer. Korrigere, hvis spidskålen er for slatten, eller arbejdsgangen ikke går som planlagt, fordi han har opøvet sin faglighed, sin sans og sin helhedsforståelse.

Kan ikke forbinde teori med praksis
Det, som vi gør mest i den daglige undervisning, er at lære gennem vores hænder. Vi øver os og gør det under kyndig vejledning. Og vi forbinder teori med praksis. Det kan vi ikke lige nu, desværre.

Men vi skal ikke tro, at vi kan få udfordringen for vores elever og vores undervisning til pist at forsvinde med bare at omdefinere alt til teori eller øvelser derhjemme.

Vi er meget bekymrede for at miste vores elever. Især de, der er bogligt svage eller har andre udfordringer. Vi har i sidste uge modtaget 106 helt nye elever på grundforløb.

De har kun mødt deres lærer og deres klasse i det digitale klasserum. Vi gør alt for at tage godt imod, men det bliver svært, hvis vi tvinger dem til at terpe teori ved en skærm fra dag et.

Det eneste rigtige er at finde en løsning, der fagligt står fast på, at vores uddannelser er praktiske og værkstedsorienterede. Derfor er det nok en billig, men uholdbar løsning, hvis vi bliver bedt om at erstatte al undervisning med fjernundervisning.

Den vil lade mange af vores elever i stikken. Det er en forhastet skrivebordsløsning. Den holder ikke i virkeligheden. Og det er slet ikke holdbart, hvis vi tvinges til at gennemføre svendeprøver, hvor vi erstatter praktisk prøveindhold med teoretiske øvelser, hvor der ikke kan smages, mærkes eller duftes. Udfaldet vil mildt sagt være tilfældigt og uretfærdigt.

Regeringen må udvise vilje
Vi er bekymrede for at komme til eller blive pressede til alt for hurtige smutveje i et forsøg på at løse en gigantisk udfordring med et hurtigt teknologisk teorifix.

Det kan vi ikke være bekendt overfor vores nuværende elever og næsten-svende. Ej heller overfor branchen.

Svaret må i stedet være at holde fast i den praktiske tilgang, der gennemsyrer vores fag. Så må der findes løsninger på at forlænge nogle undervisningsforløb.

At udsætte svendeprøver til vi igen kan holde praktiske prøver, hvor vi står og laver opbagt sauce, smager efter, yder service og professionel betjening. Eller afholde dem i små hold, hvor det kan ske på en risikofri måde. At forlænge elevernes skoletid bagefter, hvis det er nødvendigt, og hvis skolelukningerne varer længe.

Regeringen har vist, at den på andre områder er villig til at investere i, at samfundet kommer bedst gennem coronakrisen. Den vilje bør også gælde undervisning og prøveafholdelse på de praksisnære, værkstedorienterede erhvervsuddannelser.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anne-Birgitte Agger (Gigger)

Fhv. direktør for Hotel- og Restaurantskolen og direktør for Københavns Madhus
iværksætter

0:000:00