Kronik

Københavns Professionshøjskole og DEA: Sådan får vi flere til at vælge de uddannelser, samfundet har brug for

Hvis vi skal have et uddannelsessystem, der passer både de unge og samfundets behov, skal vi tænke i alternative baner. Her er tre tiltag, der gør uddannelser til sygeplejerske og pædagog mere attraktive, skriver Annegrete Juul og Stine Vrang Elias.

Skal flere unge have lyst til at vælge de uddannelser, vi som samfund har brug for, skal vi altså have andre og flere redskaber i brug end de klassiske, skriver Annegrete Juul og Stina Vrang Elias. 
Skal flere unge have lyst til at vælge de uddannelser, vi som samfund har brug for, skal vi altså have andre og flere redskaber i brug end de klassiske, skriver Annegrete Juul og Stina Vrang Elias. Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Annegrete JuulStina Vrang Elias
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

De unge oplever et stigende pres, når de skal vælge videregående uddannelse. De er bange for at lukke døre.

Blandt andet derfor bliver professionsrettede uddannelser til eksempelvis sygeplejerske og pædagog stadig mindre attraktive. Og det rimer dårligt på den mangel på arbejdskraft, vi netop ser inden for professionsfagene.

Skal flere unge have lyst til at vælge de uddannelser, vi som samfund har brug for, skal vi altså have andre og flere redskaber i brug end de klassiske. 

Annegrete Juul og Stina Vrang Elias
Hhv. dekan på Københavns Professionshøjskole og adm. direktør, Tænketanken DEA

Når samfundet gerne vil påvirke de unges uddannelsesvalg i en given retning, findes der en række klassiske greb. Hvis de unge ikke selv vælger de uddannelser, vi har brug for, må vi tvinge dem til det. Og det gør vi ved at skære ned på antallet af pladser på de uddannelser, hvor vi bedst kan undvære de unge. 

Udfordringen med dimensionering er dog, at det er velegnet til at styre optag væk, men ikke til at styrke søgningen mod bestemte andre uddannelser. 

Et andet ofte benyttet håndtag for at skabe mere balance er ”tale-faget-op”-vejen. Vi skal naturligvis tale respektfuldt om alle fag og professioner.

Men sprog alene kan ikke gøre det. Det handler også om de arbejdsvilkår og videreuddannelsesmuligheder, uddannelsen giver adgang til.

Skal flere unge have lyst til at vælge de uddannelser, vi som samfund har brug for, skal vi altså have andre og flere redskaber i brug end de klassiske.   

Adgang til kandidatuddannelser

For det første bør vi finde veje til i højere grad at ligestille de enkelte dele af uddannelsessystemet. Hvis valget af erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser skal føles mindre afgørende, skal der være bedre muligheder for at bygge på.

Det skal stå krystalklart, at man ikke afskærer sig fra at tage en kandidatuddannelse senere, når man vælger at blive finansøkonom eller socialrådgiver. Sådan er det ikke i dag. 

Læs også

Derfor skal vi give professionshøjskoler og erhvervsakademier mulighed for, gennem akkreditering, at opnå lov til at uddanne på master- eller kandidatniveau.

Det vil samtidig åbne for udvikling af langt flere kandidat- eller masteruddannelser, hvor det eksempelvis er muligt at blive en endnu dygtigere pædagog, så man ikke skal uddanne sig ud af dagtilbuddet, forvaltningen eller skolen, fordi man gerne vil videreuddanne sig og varetage nye og specialiserede funktioner.   

Meget mere merit

Det er ikke realistisk, at alle unge kan vælge den rigtige uddannelse i første hug.

Annegrete Juul og Stina Vrang Elias
Hhv. dekan på Københavns Professionshøjskole og adm. direktør, Tænketanken DEA

Det er ikke realistisk, at alle unge kan vælge den rigtige uddannelse i første hug.

En tredjedel ender med at skifte studie på trods af, at unge søger og får langt mere information og vejledning til deres valg, end tidligere.

For en betydelig del er det først i mødet med en given uddannelse, at det bliver tydeligt for dem, hvad der er det rigtige og forkerte valg for dem.  

I vores nuværende system er der én indgang og én udgang. Den viden og læring, man opnår på én uddannelse, tildeles sjældent værdi, hvis man starter på en anden. Det er forfra med både halve og hele år for den tredjedel, der skifter studie. 

Vi har altså et uddannelsessystem, som ikke anerkender, at mange i løbet af et uddannelsesforløb – heldigvis – bliver klogere på deres interesser og derfor vælger om.  

Det bør et moderne uddannelsessystem tage højde for. Og her er løsningen eksempelvis at lade institutionerne udvikle nye prøveformer, der gør det muligt at omsætte erhvervserfaring eller fag fra et tidligere studie til videre uddannelse.

Bedre mulighed for merit er der heldigvis også er peget på i regeringsgrundlaget. Vi håber, regeringen vil være ambitiøse.  

Sporskifte senere i livet

Der er brug for, at livslang læring ikke blot er et honnørord. Mulighederne for sporskifte senere i livet skal blive lettere og mere attraktivt.

Det handler eksempelvis om realkompetencevurderinger, hvor alt det, man har lært i sit arbejdsliv, tæller med, hvis man ønsker at skifte spor.  

Selv på merituddannelser til lærer og pædagog får studerende begrænset merit for forudgående uddannelse. Vi nulstiller stort set vedkommendes tidligere uddannelse og beder dem om at gennemføre en hel uddannelse forfra.

Det må vi kunne gøre bedre. Lige meget om det er fra professionel til akademiker eller fra akademiker til professionel.  

Privatøkonomi er selvfølgelig en faktor. Et fåtal af os sparer op til uddannelse. Vi er opdraget til, at uddannelse er et skattefinansieret gode, når vi er unge, og et arbejdsgiverfinansieret gode, når vi er voksne. 

Men vi ved, at økonomi spiller en rolle – og at det er et virksomt incitament. Det så vi, da man under covid kunne få 110 procent af dagpengene, hvis man tog en af de erhvervsuddannelser, som var på en positivliste på grund af stor mangel på deres arbejdskraft.  

Det er muligt at mindske ubalancen mellem unges håb og drømme og samfundets behov. Men det kræver, at vi ærligt kan sige til de unge, at det første uddannelsesvalg er præcis dét – et første valg af mange.

Og det kræver, at fleksibilitet for den enkelte og sammenhæng i alle dele af vores uddannelsessystem står først.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Annegrethe Rasmussen

Chefredaktør, Point of View International
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 1993)

Stina Vrang Elias

Adm. direktør, Tænketanken DEA, formand for NFA, REU og RUVU
cand.scient.adm. (Roskilde Uni. 1995)

0:000:00