Kronik

Konsulenter: Her er tre bud på, hvordan ledelse kan forbedre erhvervsuddannelserne

Ledelsesopgaverne på erhvervsskolerne er forskellige fra de fleste andre uddannelser. Vi vil her fremhæve tre konkrete ledelsesopgaver, som uddannelserne står overfor, og tillade os at give nogle bud på, hvilken form for ledelse det kalder på, skriver Christian Tangkjær og Niels Henriksen.

Der er brug for et langsigtet strategisk perspektiv, der skaber mere grundlæggende forandringer i måden, vi organiserer og udvikler erhvervsuddannelser, skriver Christian Tangkjær og Niels Henriksen.
Der er brug for et langsigtet strategisk perspektiv, der skaber mere grundlæggende forandringer i måden, vi organiserer og udvikler erhvervsuddannelser, skriver Christian Tangkjær og Niels Henriksen.Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Christian TangkjærNiels Henriksen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Erhvervsuddannelserne – og dermed de knap 70 erhvervsskoler i Danmark – står foran et økonomisk set stort løft, som skal øge antallet af unge, der gennemfører en erhvervsuddannelse, og samtidigt styrke kvaliteten af uddannelserne.

Allerede fra 2025 tilføres der 300 millioner kroner mere årligt, og i 2030 er der i reformen aftalt at tilføre erhvervsuddannelserne 400 millioner kroner mere om året.

Nogle bestyrelser og direktører på landets erhvervsskoler synes måske, det ikke rækker så langt, når det bliver smurt ud over mere end 100 erhvervsuddannelser.

Men vi håber, at den store og positive opmærksomhed på, at vi som samfund har brug for mange flere faglærte inden for blandt andet fødevarer, byggeri, grønne teknologier og til den offentlige omsorgsvelfærd, er anledning til et grundigt strategisk serviceeftersyn af ledelse og organisering på erhvervsskolerne.

Når vi kigger på fødekæden til at tiltrække og udvikle kompetente undervisere, uddannelsesledere, -chefer og direktioner, kan vi blive bekymret for erhvervsskolernes muligheder for at få skabt den nødvendige transition af de fagtraditionsbundne uddannelser.  

Vi oplever, at det strategiske ledelsesarbejde på mange skoler har vanskelige vilkår, blandt andet på grund af taxametertakster, lokale konkurrencevilkår, elevsammensætning, rekruttering af elever, rekruttering af undervisere og nedslidte faciliteter, som naturligt fylder meget på de lokale ledelsesdagsordner.

Langsigtet strategi

Det er vigtige og presserende dagsordener, der på den ene side skaber kritisk ledelsesmæssig opmærksomhed og på den anden side risikerer at skabe kortsigtede løsninger.

Temadebat

Hvordan skal vi ændre erhvervsuddannelserne?

Skal flere unge vælge og gennemføre en erhvervsuddannelse, er det ikke nok at tilføre penge – der skal også ændres på uddannelserne. 

Derfor spørger Altinget Uddannelse nu: Hvilke ændringer der er behov for? Og hvad skal politikerne lægge vægt på i de kommende forhandlinger om et løft?

I denne temadebat giver vi ordet til centrale aktører, politikere og eksperter på området.

Om Altingets temadebatter:

Alle indlæg er udelukkende alene udtryk for skribenternes egen holdning.

Vil du deltage i debatten? Skriv til [email protected]

Der er brug for et langsigtet strategisk perspektiv, der skaber mere grundlæggende forandringer i måden, vi organiserer og udvikler erhvervsuddannelser.

I 2030 er målsætningen, at 25 procent af en ungdomsårgang søger ind på en erhvervsuddannelse, og mere end 65 procent faktisk gennemfører erhvervsuddannelsen. I dag hedder tallene 19 procent og knap 60 procent.

Vi tror, der er brug for et transformativt strategisk perspektiv, der ikke blot handler om at optimere optags- og gennemførelsesprocenter, fordi det i sin mulige succes bliver kortsigtet og systemisk fastholdende af et erhvervsskolesystem, der skal udvikles mere langsigtet.  

Ledelsesopgaverne på erhvervsskolerne er forskellige fra de fleste andre uddannelser, både på grund af mangfoldigheden i uddannelserne, elevernes baggrunde, aftagervirksomhedernes diversitet, og fordi rekrutteringsgrundlaget for undervisere og ledere er svagere på grund af direkte konkurrence med erhvervslivet selv om de samme fagpersoner.

Gentænk læringsmiljøet

Vi vil her fremhæve tre ledelsesopgaver, som kræver et bredere videns- og datagrundlag om skolernes nuværende organisering, ledelse og rekruttering og sandsynligvis også en ”coalition of the willing,” der på visse stræk skaber nye samarbejdsflader ud i samfundet.

Vi tillader os samtidig at give nogle bud på, hvilken form for ledelse det kalder på.

Ledelsesopgaven er at facilitere processer og beslutninger sammen med nuværende og kommende elever

Christian Tangkjær og Niels Henriksen
Konsulenter

Det første drejer sig om etablering af stærkere læringsmiljøer – fagligt og socialt – som imødekommer, at eleverne har kortere tilhørsforhold til uddannelsesstedet, at læring opstår mange steder, at aldersspredningen er stor (fra 16-40 år), og flere unge med mentale udfordringer og psykiske diagnoser også er på disse uddannelser.

Det strategiske spørgsmål er ikke, hvordan vi fastholder elever på erhvervsskolerne, men hvordan vi gentænker erhvervsuddannelsernes læringsmiljøer integreret i øvrige relevante praksisfelter.

Ledelsesopgaven er at facilitere processer og beslutninger sammen med nuværende og kommende elever, både for at ændre de fysiske og organisatoriske læringsmiljøer og gøre eleverne til medejere af uddannelsernes kvalitet.

Samtidigt bliver lærer- og elevkommunikationen på alle relevante SoMe-platforme ud til virksomheder og kommende elever så vigtig for at få stærkere fortællinger om uddannelsesmiljøerne.

Fokus på netværk

Den anden ledelsesopgave handler om, at virksomhederne konkurrerer indbyrdes om at aftage de dygtigste faglærte og beklager sig samtidig over den faglige og sociale kvalitet af de elever, de får.

Men aftagervirksomhedernes stemme inde på skolerne er stort kun forankret gennem bestyrelser og branchefaglige udvalg, som ikke altid repræsenterer branchernes og virksomhedernes hastige udvikling og behov. Tag blot den grønne teknologiske omstilling i stort set alle brancher som et felt.

Læs også

Ledelsesopgaverne er at arbejde strategisk med systematisk netværksledelse og partnerskaber, forstået som at alle ledelseslag skal kunne afdække, opdatere og systematisk have kontakt med alle potentielle nøglepersoner i sit økosystem.

En erhvervsuddannelse er et grundlæggende i værditilbud både det samlede uddannelsessystem og i det lokale økosystem til virksomheder og uddannelsessøgende, og det kræver strategisk langsigtet ledelsesarbejde at få virksomhedernes bidrag til fagenes udvikling, afvikling og kvalitet samt spotte de næste underviser-kollegaer med videre.

Karrierefremmende og attraktivt at være underviser

Det sidste opgave handler om underviserne. Det særlige ved erhvervsskolerne er, at undervisning både leveres af fagspecialiserede og næste altid afsluttes med en myndighedsgodkendt autorisation (svendebrevet, uddannelsesbeviset).

Derfor er og må rekrutteringsgrundlaget af undervisere være direkte knyttet til de virksomheder, hvor fagene udøves. Her er udfordringen – ikke mindst i højkonjunkturer og med mangel på faglærte – at de økonomiske konkurrencevilkår gør det svært at tiltrække undervisere, især yngre faglærer.

Ledelsesopgaverne er at skabe en langsigtet pipeline og bedre vekselvirkning med virksomheders medarbejdere.

Det skal gøres interessant, karrierefremmende og attraktivt også at være underviser

Christian Tangkjær og Niels Henriksen
Konsulenter

Det kan ske blandt andet gennem disse to følgende tilgange. For det første at skabe praksisfællesskaber mellem fagpersoner, der både kan være i virksomheder og uddannelsesinstitutioner.

Det skal gøres interessant, karrierefremmende og attraktivt også at være underviser. Ens leder skal skabe rum og rammer for det pædagogiske, didaktiske og relationelle arbejde sammen med fagfæller og elever, så det bliver nemmere at være ”ny faglærer i klassen”.

For det andet at skabe og vedligeholde psykologiske trygge miljøer, hvor tillid, samarbejde og retfærdighed har en konstant ledelsesmæssig prioritering.

Her adskiller erhvervsskoler sig ikke fra andre arbejdspladser, men når vi fremhæver det som vigtigt, er det fordi, det at være uddannelsesleder eller -chef på en erhvervsuddannelse i dag kan omfatte op til otte-ti forskellige uddannelser spredt på tre-fire matrikler.

Traditionel walk-talk ledelse – som nogle undervisere har været vant til ude på byggepladsen eller i restaurationskøkkenet – er ikke muligt at praktisere. Man bliver som uddannelsesleder nemt reduceret til en excelark-kommunikerende med styr på optag- og frafaldsstatistik, fremfor fagligt ledende.

Brug pengene klogt

”Hvis erhvervsuddannelserne skal være attraktive i fremtiden, skal fagligheden på skolen gå hånd i hånd med den verden, der uddannes til,” skrev formanden for Danske Erhvervsskoler og Gymnasier (bestyrelser), Kasper Palm, i et debatindlæg i foråret 2023.

Der kan vi kun være enige, og vi vil også tilføje, at så skal ledelsen af skolerne i endnu højere grad bringe omverden ind på skolerne (og omvendt), end det sker i dag.

Læs også

Når vi taler om behovet for et serviceeftersyn, omfatter det i høj grad også samspillet med det store økosystem med folkeskoler, efterskoler, familier, aftagervirksomheder, professionsskoler og erhvervsakademier, som alle skal se erhvervsskole som et vigtigt led i fødekæden og ikke en parkeringsplads for dele af en ungdomsårgang.

Der er brug for systemiske løsninger, fremfor optimering af de enkelte selvejende institutioners drift og udviklingsmål.

Det venter en stor, men ikke umulig ledelsesopgave for de mange dygtige og engagerede ledere, vi har mødt ud på erhvervsskolerne: at igangsætte og drive en af transformation af et helt uddannelsesområdes placering i samfundet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Niels Henriksen

Partner, Make-It-Better Consulting
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1993), MPA (CBS 2008)

Christian Tangkjær

Partner, Mobilize Strategy Consulting
PhD

0:000:00