Debat

Skoleelever: Folkeskolen bliver aldrig for alle uden inddragelse af elever

Vi har ikke den folkeskole, vi gerne vil have. Et af de helt fundamentale ting i vores demokrati, inddragelsen af elever gennem blandt andet elevråd, bliver nemlig ikke prioriteret. Folkeskolen bliver aldrig for alle, hvis ikke elever inddrages, skriver Esther Vyff.

Der er brug for at inddrage eleverne langt mere i folkeskolen. Det gælder både i undervisningen, i elevrådet og i udvalg. Det er en opgave, vi må læse i fællesskab, skriver Esther Vyff.
Der er brug for at inddrage eleverne langt mere i folkeskolen. Det gælder både i undervisningen, i elevrådet og i udvalg. Det er en opgave, vi må læse i fællesskab, skriver Esther Vyff.Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Esther Vyff
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Har vi den folkeskole som vi ønsker os? 

Det korte svar må være nej. 

Vi har en rigtig fin folkeskole i Danmark, men der er noget, der mangler, og det handler hverken om reformer eller ændringer i elefantstørrelse. Det handler om, hvad der bør være centrum og omdrejningspunkt på skolen, men i stedet bliver noget, der tilsidesættes ofte.

Nemlig, elevrådet og elevstemmen.

Elevers talerør er blevet ofret
“Jeg kan ikke huske, hvornår Danmark som samfund senest har bedt en hel generation af børn og unge yde så stor en indsats, som det vi beder jer om at yde nu.”  

Mange steder består elevrådet og elevstemmen af et fem-minutters punkt på skolebestyrelsens møde og en enkelt fodboldturnering i hallen. Men eleverne kan og vil så meget mere end det. 

Esther Vyff
Formand, Danske Skoleelever

Det var et par af ordene, der lød til ungdommen under et pressemøde sidst i januar. Et pressemøde der nu i min bog rangerer sig til det bedste. 

Det var børnenes statsminister, der hyldede danske børn og unge og erkendte, at vi som generation havde ofret meget under corona. Desværre har alt for mange elever også ofret deres talerør og stemme på skolen 

Og så var det en hyldest, jeg nu håber, vil blive efterfulgt af en snarlig åbning af skolen - og en styrkelse af elevstemmen

Inddragelsen af unge skal løftes
For det bekymrer mig, at der rigtig mange steder rundt omkring i Danmark ikke er dannet 
elevråd og kommunale fælleselevråd. Det er en opgave, der skulle løftes, der er blevet glemt i alt corona-rodet. Det betyder altså, at der sidder nogle danske unge med noget på hjerte – væk fra den skole, de værdsætter, der pludselig er blevet så fjern.

Elevrådet er desværre ikke noget, der kun er blevet forsømt på grund af corona. Mange steder består elevrådet og elevstemmen af et fem-minutters punkt på skolebestyrelsens møde og en enkelt fodboldturnering i hallen. Men eleverne kan og vil så meget mere end det. 

Der er altså brug for, at nogen løfter det fælles ansvar, der er inddragelsen af unge. Jeg vil derfor også gerne foreslå nogle ting, som jeg tror på, der skal til, for at det bliver helt naturligt at inddrage og lytte til børn og unge i Danmark.  

Styrk elevrådsindsatsen
Jeg drømmer om, at børnenes statsminister, ministre, politikere, lærere og skoleledere vil sætte retningen for de danske unge og dermed det danske samfunds fremtid ved at sørge for følgende: 

  • Jeg drømmer om, at man fra nationalt hold vil styrke lokale elevrådsindsatser, så elevrådet og demokratiet bliver en central del af folkeskolen
  • Jeg drømmer om, at man vil sørge for, at alle kommuner har et kommunalt fælleselevråd, og at alle børne- og familieudvalg skal forpligte sig på inddragelse af netop det elevråd
  • Jeg drømmer om, at alle elever vil blive inddraget systematisk i undervisningen
  • Jeg drømmer om, at eleverne vil blive repræsenteret i alle udvalg i skolebestyrelsen, som de ønsker
  • Jeg drømmer om, at elevrådet år efter år vil gro og blive en central del af skolens udvikling

Læs også

Der må styr på det fundamentale, før vi snakker timetal
Lige nu er tusindvis af unge hjemme og kede af det. Jeg skriver ikke en klagesang, brokker mig eller skriver uden forståelse for samfundets situation.  

Nej, jeg skriver i stedet med et håb om, at vi kan bruge og lære af denne nye coronaskole og i fremtiden vide, at elevernes, de unges og børnenes stemme er vigtigt - og allervigtigst i folkeskolen. 

Folkeskolen ville aldrig blive en skole for alle uden elevernes inddragelse, og det er en konklusion, alle skal nå til. 

Jeg er klar over, at dette indlæg hverken handler om ændringer i elefantstørrelse eller reformer. Men jeg håber, at det er klart for jer, at vi bliver nødt til at få styr på de helt fundamentale byggesten for vores demokrati og samfund, før vi kan snakke om timetal og matematikprøver.

Temadebat: Hvordan skal fremtidens folkeskole se ud?

Folkeskolen har på det seneste klaret sig dårligt i nationale tests og undersøgelser som TIMSS 2019, mens elevernes kompetencer i matematik og læseevner bliver ringere.

Er det behov for ændringer af folkeskolen igen, eller skal folkeskolereformen fra 2014 have mere tid og ro til at blive implementeret? 

Det spørger Altinget Uddannelse om i denne debat.  

Her er debattørerne:

  • Dorte Andreas, næstformand, Skolelederforeningen
  • Jesper Bergman, direktør, TeachFirst
  • Agi Csonka, formand, Børnerådet
  • Rasmus Edelberg, formand, Skole og Forældre
  • Thomas Gyldal , formand, Børne- og undervisningsudvalget i KL
  • Caroline Holdflod, forperson, Lærerstuderendes Landskreds
  • Jens Joel (S), undervisningsordfører
  • Esben Kullberg, sekretariatschef, Foreningsfællesskabet Ligeværd
  • Gro Emmertsen Lund, ph.d. og konsulent, Taos Associate og en del af NO!SE
  • Ole Heinager, formand, Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier - Lederne
  • Camilla Louise Lydiksen, direktør, ADHD-foreningen
  • Gordon Ørskov Madsen, formand, Danmarks Lærerforening
  • Jacob Mark (SF), undervisningsordfører
  • Mai Mercado (K), undervisningsordfører
  • Lise Tingleff Nielsen, områdechef, Danmarks Evalueringsinstitut
  • Alexander von Oettingen, prorektor, UC Syd
  • Thorkild Olesen, formand, Danske Handicaporganisationer
  • Nicklas Hakmann Petersen (ALT), uddannelsesordfører
  • Mie Dalskov Pihl, chefanalytiker, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
  • Elisa Rimpler, formand, BUPL
  • Lotte Rod (R), undervisningsordfører
  • Claus Rosenkrands Olsen, uddannelseschef, Dansk Erhverv
  • Charlotte Rønhof, formand, Rådet for Børns Læring
  • Jakob Sølvhøj (EL), undervisningsordfører
  • Mette Thiesen (NB), undervisningsordfører
  • Anders Thorsen, skolelærer
  • Esther Vyff, formand, Danske Skoleelever

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner. Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00