Tesfaye: "Uddannelse er vigtigt, men arbejde er lige så vigtigt"

Mattias Tesfaye tror på, at et fritidsjob kan have lige så stor betydning som en afgangsprøve, når det kommer til at skabe mere lighed blandt børn og unge. 

Mattias Tesfaye på Mosedeskolen i Greve, hvor han onsdag præsenterede et folkeskoleudspil. Til venstre særlig rådgiver Mie Dalskov Pihl.
Mattias Tesfaye på Mosedeskolen i Greve, hvor han onsdag præsenterede et folkeskoleudspil. Til venstre særlig rådgiver Mie Dalskov Pihl.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Signe Løntoft

Socialdemokratiet har ikke opgivet at løfte børn og unge via uddannelsessystemet. Men arbejdsmarkedet kan i lige så høj grad være en løftestang, siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.

Regeringen lægger med sit nye udspil op til store forandringer i folkeskolen og et opgør med tanken om, at alle børn skal gå lige længe i skole og have præcis den samme undervisning.

Mattias Tesfaye, jeres udspil rummer nogle forslag til markante forandringer. Hvorfor vil I ikke kalde det en reform?

"Vi har haft dårlige erfaringer på Christiansborg med forcerede processer, hvor vi har haft store armbevægelser, men ikke så gode resultater."

Sådan vil Tesfaye ikke lave en reform af hele Danmarks folkeskole, siger han:

"Folkeskolen kan ikke holde til igen at skulle slå en stor koldbøtte fra det ene skoleår til det andet, uden at ændringerne er grundigt diskuteret igennem og måske afprøvet i nogle forsøg først og implementeret lige så stille og roligt."

Derfor greb ministeren til semantikken og valgte at kalde sit folkeskoleudspil for et 'kvalitetsprogram' for folkeskolen i stedet for en reform.

"Det er ikke et forsøg på at underspille, at der er lagt op til forandringer. Vi er ambitiøse på folkeskolens vegne."

Skolebøger mod sociale problemer

Flere eksperter har karakteriseret udspillet som et brud med enhedsskolen. Ser du det også sådan?

"Nej. Jeg ser det snarere sådan, at vi forholder os til virkeligheden. At når kortet ikke passer til landskabet, så må man ændre kortet."

Mattias Tesfaye forklarer:

"Landskabet i dag ser sådan ud, at rigtig mange elever er stemplet mentalt ud af folkeskolen i de sidste klasser, og at rigtig mange ikke består af folkeskolens afgangsprøve. Så selvom vi ifølge lovgivningen har en skole, hvor alle følger samme skema og går til den samme afgangsprøve, så er det ikke realiteterne," lyder det.

"Jeg er optaget af at få kortet til at passe til landskabet."

Det betyder flere valgfag og større forskelle på elevernes skoleskemaer. Samtidig skal nogle elever have mulighed for at vælge en udskoling, hvor man er mere væk fra klasseværelset og måske i mesterlære på en arbejdsplads.

I mange år var Socialdemokratiet meget optaget af at løfte børn op gennem klasserne via uddannelse. Ligger der i det med at få kortet til at passe til landskabet også en erkendelse af, at man opgiver uddannelse som vejen til øget lighed?

"Uddannelse er vigtigt, men arbejde er lige så vigtigt for at sikre lighed i samfundet. Hvis du ser på, hvilken faktor der har størst betydning for, at unge løfter sig socialt, så kan dét at have et fritidsjob eller at få en erhvervsuddannelse, have større betydning end dét at gå i skole."

Mattias Tesfaye tager udgangspunkt i sit eget liv:

"Jeg ved, at mit fritidsjob og min læreplads var lige så vigtig som mine afgangsprøver i folkeskolen," siger han og opsummerer:

"I gamle dage kastede vi skolebøger efter sociale problemer. I dag kan vi lige så godt kaste ansættelseskontrakter efter dem. Det er summen, der gør, at vi får skabt lighed i vores samfund."

Læs også

Går ikke efter konsensus

Regeringens folkeskoleudspil blev præsenteret under stor bevågenhed denne uge, men undervisningsministeren planlægger ikke at invitere til forhandlinger lige med det samme. Han vil gerne starte med en offentlig debat og uformelle drøftelser, siger han.

Der er mange ting, som I ikke har taget endelig stilling til, men som du vil drøfte med aktørerne omkring skolen. Skal alle være enige, før I kan gennemføre noget, selvom I er en flertalsregering?

"Nej, jeg leder ikke efter konsensus, men jeg kommer til at lytte. Jeg er meget interesseret i at høre modargumenter, for vi skal have tryktestet vores politik. Både ved forsøg i virkeligheden, men den skal også kunne holde til en offentlig debat, og vi skal kunne tåle at blive klogere, hvis der kommer gode argumenter på banen. Det er trods alt en halv million børns skolegang, det handler om.

Men meget af det her har I vel allerede drøftet i partnerskabet Sammen om skolen?

"Ja, og det er med til at kvalificere mange beslutninger. Men vi lever i et parlamentarisk demokrati, og i sidste ende er det de folkevalgte i Folketinget, der trykker på knappen. Vi har bare haft en tendens til at trykke på knappen lidt for hurtigt. Så det er ikke, fordi vi lever i et kooperativ stat nu, hvor der ikke kan ske en udvikling, hvis ikke alle aktører omkring skolen kan blive enige. Det kan der sagtens," forsikrer børne- og undervisningsministeren.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mattias Tesfaye

Børne- og undervisningsminister, MF (S)
murersvend (Skanska og Århus Tekniske Skole 2001)

Mie Dalskov Pihl

Særlig rådgiver for børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S)
cand.polit. (Københavns Uni. 2008)

0:000:00