Kommentar af 
Kasper Munk Rasmussen

SVM-regeringens flertal forpligter: Træf nu de nødvendige beslutninger

Flertalsregeringen har en enestående mulighed for at træffe de nødvendige beslutninger. Først og fremmest skal vi åbne diskussionen om 10. klasse og et højere karakterkrav til gymnasiet, skriver Kasper Munk Rasmussen.

Regeringen skal turde sætte karakterkravet til gymnasiet op til 7, selvom det vil udelukke mange unge, skriver Kasper Munk Rasmussen.&nbsp;<br>
Regeringen skal turde sætte karakterkravet til gymnasiet op til 7, selvom det vil udelukke mange unge, skriver Kasper Munk Rasmussen. 
Foto: SMVdanmark
Kasper Munk Rasmussen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

For første gang i mange år har vi en flertalsregering med mulighed for at føre nødvendige forandringer igennem, der i andre parlamentariske situationer ville være umulige på grund af særinteresser.

Alle efterspørger sosu’er til velfærden og faglærte til den grønne omstilling, i stedet får vi flere beskæftiget med corporate-bingo som csr, gdpr, afrapportering og dokumentation.

Kasper Munk Rasmussen
Uddannelseschef, SMVdanmark

Vi har samtidig en regering, der er rørende enig om de store udfordringer i det danske samfund. Alt burde således være på plads til at tage de ryk, der påvirker titusindvis af mennesker, og som kan bringe os tættere på et mere retfærdigt og balanceret uddannelsessystem.

Diagnosen er efterhånden velkendt, og problemerne er over tid ved at slå bunden ud af uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet. 

I horisonten ser vi mod en mangel på 99.000 faglærte i 2030, en voksende gruppe af unge voksne uden uddannelse eller job samt en skævvridning mod flere og flere administrativt ansatte.

Vi har denne sommer netop rundet astronomiske 100.000 offentligt ansatte inden for administration, og fra 2016 er denne gruppe steget med 20.000 personer.

Alle efterspørger sosu’er til velfærden og faglærte til den grønne omstilling, men i stedet får vi flere og flere beskæftiget med corporate-bingo som csr, gdpr, afrapportering og dokumentation.

Der skal modige og ambitiøse beslutninger til

Der er i dag slet og ret for mange unge, der starter på gymnasiet. 

Kasper Munk Rasmussen
Uddannelseschef, SMVdanmark

Det er den vej, autopiloten peger på, hvis ikke vi går væk fra symbolske reformer af uddannelsessystemet. De fleste tidligere reformer har ærligt talt været som et hæfteplaster på et åbent benbrud, hvor vi så efterfølgende undrer os over, at patienten bliver ved med at komme tilbage igen. 

Et klart eksempel er aftalen "Fra folkeskole til faglært," som Folketingets partier indgik i 2018. Mange af initiativerne fra aftalen er efterfølgende blevet implementeret i en så udvandet form, at aftalen samlet set har haft en yderst begrænset effekt.

Jeg håber, at regeringen er klar til de modige og ambitiøse følgereformer, der skal til for, hvis vi skal gøre os forhåbninger om at løse vores samfundsproblemer. Så her kommer fem bud på svære beslutninger, som regeringen bør gennemføre. 

Først og fremmest skal vi åbne debatten om karakterkrav på gymnasier.

Karakterkrav på syv til gymnasiet

Der er i dag slet og ret for mange unge, der starter på gymnasiet. En væsentlig andel af dem trives ikke i det akademiske miljø, men er havnet der som følge af den besnærende gymnasiemotorvej, der suger unge mod stx’en.

Symptomatisk mener hele fire ud af ti gymnasieelever, at undervisningen er for boglig. Mon ikke en del af dem skulle være startet på en erhvervsuddannelse?

Læs også

Ydermere peger en analyse fra Deloitte på, at unge med et karaktergennemsnit under syv i folkeskolen ofte har bedre af at tage en faglært uddannelse, i forhold til en gymnasieuddannelse, målt på deres efterfølgende løn og beskæftigelsesgrad.

SMVdanmarks analyser viser desuden, at et karakterkrav på syv vil udelukke cirka 15 procent af de unge, der i dag går på gymnasiet. Det er altså en stor justering, der vil gøre en forskel, men ikke noget, der på nogen måde slår vores gymnasiesektor ihjel. Erfaringsmæssigt skal der bare en stor portion mod og vedholdenhed til, hvis man vil justere i optagelsen til gymnasierne.

Erhvervsrettet linje på efterskolen

Et andet vigtigt slag handler om, at efterskolerne er nødt til at tage et større samfundsansvar. Anekdotisk har mange efterskoler et ”krea-rum” for eleverne, mens værkstedet er forbudt område og forbeholdt skolens pedeller.

Det kan vi, og efterskolerne, gøre bedre. En solstrålehistorie er her Fjordvang Efterskole ved Ringkøbing, hvor de har lavet en klar strategi med at sikre både praktisk og bolig dannelse, som til sammen giver almen dannelse.

Efterskolerne er nødt til at tage et større samfundsansvar.

Kasper Munk Rasmussen
Uddannelseschef, SMVdanmark

Skolen er ved at bygge et stort nyt metalværksted, teknologiværksted til 3D-print og robotteknologi, træværksted og har fokus på bæredygtighed i deres profil. Det er vejen frem!

For at putte tingene i perspektiv modtager efterskolerne årligt tre milliarder skattekroner i tilskud. Derfor må det være rimeligt, at de som på Fjordvang også skal løfte et større samfundsansvar.

Konkret kunne vi binde en del af den enkelte efterskoles tilskud op på, om de tilbyder en linje rettet mod erhvervsuddannelserne, en såkaldt eud10. Hvis ikke de gør det, så kan de eksempelvis miste 20 procent af statstilskuddet.

Derudover skal der nu i efteråret forhandles om en praksisnær folkeskole. Her er det afgørende, at der bliver oprettet praktiske spor i udskolingen alment henvendt til alle eleverne og ikke blot ”de skoletrætte”. 

Ydermere må eleverne ikke blive begrænset i deres videre valg af uddannelse. Det vil her være oplagt, at erhvervsskolerne også får mulighed for at udbyde disse udskolingsforløb.

En undersøgelse fra Vive på baggrund af besvarelser fra godt 4.000 25-årige viser desuden, at seks ud af ti unge støtter idéen om sporopdeling. Det er således et forslag, der også er populært blandt de unge selv. 

SU-lån på kandidatuddannelser

Sidst, men ikke mindst foreslår vi at finde midlerne til opgaven ved at omlægge SU på kandidatuddannelserne til lån. Vi er nødt til at forholde os til, om det virkelig er den bedste måde at bruge pengene på, at vi bruger så mange penge på uddannelsesstøtte til de personer, der i forvejen har tanket mest uddannelse.

En omlæggelse af lånet vil give to milliarder kroner til et mere rimeligt uddannelsessystem. Pengene bør bruges der, hvor politikere efter input fra sagkundskaben vurderer, at der er den største effekt. Det kunne eksempelvis være SU for erhvervsskoleelever på de uddannelser, hvor der er en stor mangel.

Læs også

Endelig er 10. klasses placering stadig et uafklaret spørgsmål. Danmarks Evalueringsinstitut har tidligere konkluderet, at den kommunale 10. klasse ikke har en dokumentérbar positiv effekt.

Det er en skandale, at der ikke er blevet handlet på den viden. Der er gode eksempler på, at den kommunale 10. klasse kan fungere. Men samlet set bør vi gå væk den nuværende struktur, hvor 10. klasse i for høj grad er en forlængelse af folkeskolen.

Den bør i stedet være starten på noget nyt, og derfor vil det være nødvendigt at rykke 10. klasse som institution, så den flyttes fra kommunerne til landets erhvervsskoler.

Der er kort sagt rigeligt at tage fat på. Jeg håber, at arbejdsfællesskabet i SVM-regeringen vil leve op til det ansvar, som deres styrkeposition forpligter dem på og bruge muligheden til at træffe svære, men vigtige beslutninger.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kasper Munk Rasmussen

Chefkonsulent og uddannelseschef, SMVdanmark

0:000:00