Debat

Coding Pirates: Skærmtid bør ses som digital dannelse og ikke et skældsord

Distraktion og mistrivsel udgør ét aspekt af skærmdebatten, men som samfund bør vi overveje at ændre diskursen og gå væk fra den sort/hvide opfattelse af, at skærmtid ikke også kan være lig med digital dannelse, skriver Lis Zacho. 

Lad os sammen ruste vores børn og unge til at kunne følge med teknologien og omfavne skærmene som redskaber til digital dannelse og forberedelse på en teknologisk fremtid, skriver Lis Zacho.
Lad os sammen ruste vores børn og unge til at kunne følge med teknologien og omfavne skærmene som redskaber til digital dannelse og forberedelse på en teknologisk fremtid, skriver Lis Zacho.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I medierne støder vi konstant på stærke røster, som hævder, at skærmtid og brug af digitale medier i skolen er lig med mistrivsel, koncentrationsbesvær og dalende kompetencer.

Teknologi og skærme bliver set som decideret ’farlige’, og forbud på forbud er på tegnebrættet rundt på de forskellige skoler.

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) holder sig ikke tilbage med udtalelser som ”Vi er halvvejs i mål, hvis vi slukker for det hele,” eller ”Der har været en kraftig stigning i børns skærmforbrug de seneste år. Der er ikke nogen grund til, at de også sidder med en iPad nede i vuggestuen. Så er det bedre, at børn leger med togbane, bygger sandslotte og ser hinanden i øjnene,” som han skrev i en pressemeddelelse fra ministeriet sidste år.

Det er ikke et spørgsmål om enten/eller, men om at finde den rette balance, der fremmer læring, udvikling og trivsel.

Lis Zacho
Næstformand, Coding Pirates

Men behøver debatten, og ikke mindst tilgangen til skærmtid, være så sort/hvid?

Vi er også nødt til at indse, at vi lever i en digital tidsalder og går en endnu mere digital og teknologisk avanceret tid i møde. En tid, hvor uvidenhed kommer til at være endnu mere farlig end den åh så frygtede teknologi.

Det er netop, hvis vi begynder at vende tilbage til en helt analog skoledag, at vi skal være bange for fremtiden.

Diskursen er for sort/hvid

Det hele handler om nuancer. Der er ingen tvivl om, at skærme kan være lig med distraktioner – det tror jeg, de fleste kan skrive under på.

Det, mange bare glemmer, når debatten står på sit højeste, er, at skærme også kan være lig med digital dannelse og kan være et vigtigt redskab til at kunne følge med i den fremadstormende digitale udvikling.

Vi står overfor en ny virkelighed, hvor digitale løsninger og kunstig intelligens kommer til at fylde mere og mere. Har vi virkelig lyst til, at vores børn skal lære at stå på sidelinjen som tilskuere, frem for at lære at begå sig i denne nye virkelighed?

I stedet for at tage sortseer-brillerne på, når det kommer til skærmbrug i skolen og automatisk bare afskrive skærmene, skal vi måske se på, hvordan vi kan omlægge undervisningen og gøre brug af de mange fordele, der er ved digitaliseringen.

Læs også

Vi kommer ikke udenom, at medierne og skærmene også medfører en vis distraktionsfaktor, som der selvfølgelig skal være opmærksomhed på at mindske.

Det handler om, at diskursen går fra at være sort/hvid til at være afbalanceret og fokuseret på at udnytte teknologiens potentiale, samtidig med at vi lærer eleverne at bruge den ansvarligt og kritisk.

Det er ikke et spørgsmål om enten/eller, men om at finde den rette balance, der fremmer læring, udvikling og trivsel i en stadig mere digitaliseret verden. 

Vigtige kompetencer kan gå tabt

I den forbindelse er det relevant at kigge på organisationer som Coding Pirates, som sætter fokus på at fremme børn og unges digitale dannelse gennem leg og læring.

Vi afholder klubaftener rundt omkring i hele landet, og flere steder er der venteliste for at blive en del af vores fællesskab. Den store efterspørgsel tyder på, at også de unge, som det hele handler om, er bevidste om, at teknologi og udviklingen af IT-kompetencer er essentielt i vores samfund.

Digital dannelse handler ikke kun om at kunne bruge teknologien, men også om at kunne udvikle kritisk tænkning, medieforståelse og en etisk bevidsthed om, hvordan man agerer online.

Børn og unge bør lære at navigere sikkert og ansvarligt i den digitale verden.

Lis Zacho
Næstformand, Coding Pirates

Disse kompetencer bliver mere og mere vigtige i en verden, hvor misinformation og ’fake news’ florerer.

Børn og unge bør lære at navigere sikkert og ansvarligt i den digitale verden. En digital fremtid er også lig med en større og større efterspørgsel på IT-kompetencer på arbejdsmarkedet.

Ved at give børn og unge tidlig erfaring med digitale værktøjer og teknologier forbereder vi dem bedre til fremtidige jobmuligheder og giver dem en konkurrencefordel på arbejdsmarkedet.

Distraktion og mistrivsel udgør altså ét aspekt af skærmdebatten, men som samfund bør vi overveje at ændre diskursen og gå væk fra den sort/hvide opfattelse af, at skærmtid ikke også kan være lig med digital dannelse.

Lad os sammen ruste vores børn og unge til at kunne følge med teknologien og omfavne skærmene som redskaber til digital dannelse og forberedelse på en teknologisk fremtid.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mattias Tesfaye

Børne- og undervisningsminister, MF (S)
murersvend (Skanska og Århus Tekniske Skole 2001)

0:000:00