Kommentar af 
Madeleine Steenberg Williams

Fremtiden kræver mere end blot at huske fakta

Alt for mange af os unge bliver skoletrætte allerede i folkeskolen, fordi vi mangler variation og vigtigst af alt motivation, skriver Madeleine Williams.

Når undervisningen er sjov og udfordrende, bliver det nemmere for os at engagere os og tage ejerskab over vores egen læring, skriver Madeleine Williams.
Når undervisningen er sjov og udfordrende, bliver det nemmere for os at engagere os og tage ejerskab over vores egen læring, skriver Madeleine Williams.Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Madeleine Steenberg Williams
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I dagens uddannelsessystem står vi over for mange problemer og udfordringer. Et problem skiller sig mere ud end andre, som jeg vil mene, vi skal snakke endnu mere om: Hvordan kan vi forberede børn og unge til en stadig mere omskiftelig verden, der kræver kreativ tænkning, problemløsningsevner og tilpasningsevne?

Svaret er enkelt: Der er behov for mere leg og variation i undervisningen.

Børn skal være børn, det er i hvert fald det, man ofte hører. Men den traditionelle undervisning har en tendens til at være struktureret og baseret på standardiserede metoder, hvilket oftest kvæler os unges kreativitet og nysgerrighed.

Leg og variation tilfører derimod især for de yngste af os en dynamik og glæde til læringsprocessen. For netop gennem lege og forskellige undervisningsmetoder kan uddannelserne nemmere engagere både børn og unge på en måde, der ikke kun styrker vores faglige kompetencer, men også vores sociale og emotionelle intelligens.

Leg giver os mulighed for at udforske og eksperimentere. Det lader os lære at prøve, fejle og prøve igen.

Madeleine Williams

Som i bund og grund er lige så vigtige kompetencer, som vi bør have mere fokus på generelt i uddannelsessystemet, og det kan vi netop med brug af denne metode.

For det første giver leg os mulighed for at udforske og eksperimentere. Det lader os lære at prøve, fejle og prøve igen. Noget, der ikke er særlig meget plads til i vores nuværende uddannelsessystem.

Men det er afgørende for udviklingen af kritisk tænkning og kreativitet at kunne lære af sine fejl og prøve igen. Det er vigtige færdigheder i en moderne verden, hvor problemer og udfordringer ikke altid følger et fastlagt skema. Og hvor det at fejle er en del af livet, hvor det handler om at kunne rejse sig op og komme op på hesten igen.

Variation i undervisningen giver os også mulighed for at opdage vores styrker og interesser. Alle er unikke, og vi bør tilpasse undervisningen til vores behov og anerkende, at ikke alle har gavn af samme slags undervisning.

I den ideelle verden vil det være muligt, men hvis vi skal komme så tæt på som muligt, handler det også om at skabe mere variation, så uddannelserne kan favne så mange som muligt.

Nogle af os lærer bedst gennem visuelle hjælpemidler, mens andre foretrækker praktiske aktiviteter eller gruppearbejde. Ved at variere undervisningsmetoderne kan uddannelserne imødekomme vores forskellige læringsstile og fremme en bredere forståelse for emnerne. Som i længden kun vil gavne os.

Læs også

Da jeg var forkvinde for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, talte jeg med rigtig mange unge, som synes, at det var hårdt at komme igennem hverdagen, at det at gå i skole drænede dem, og at det var noget, som stammede fra folkeskolen.

Jeg har haft mange samtaler med gymnasieelever, der har sat spørgsmålstegn ved, hvorfor der ikke er mere plads til, at børn kan være børn, at de ikke altid skal sidde stille, at de har pauser, og at de snakker om, hvordan de går rundt og har det med undervisningen.

Jeg er enig i deres fortvivlelser, for hvorfor er det, at vi trods alt den viden, vi har om gavnen af bevægelse og variation  stadig har samme undervisningsform?

Alt for mange af os unge bliver skoletrætte allerede i folkeskolen, fordi vi mangler variation og vigtigst af alt motivation.

Madeleine Williams

Vi er nemlig stadig fanget i en forældet undervisningsmetode, som hverken gavner os elever eller lærerne. Røv-til-sæde-undervisning er ikke bæredygtigt i længden, og det er vores uddannelser heller ikke, så længe vi fortsætter sådan.

Alt for mange af os unge bliver skoletrætte allerede i folkeskolen, fordi vi mangler variation og vigtigst af alt motivation. Det er noget, vi skal lave om på.

Leg og variation i undervisningen styrker vores motivation og lyst til at lære. Når undervisningen er sjov og udfordrende, bliver det nemmere for os at engagere os og tage ejerskab over vores egen læring.

Når vi får lov til at arbejde med ting, vi kan se os selv i, og få det i hænderne, giver det en følelse af, at det er vigtigt. Dette fører til bedre resultater og en mere positiv holdning til skolegangen.

Det kræver politisk forankring, og derfor er det også positivt at se nogle af forslagene i regeringens nye folkeskoleudspil om at skære ned på timerne i folkeskolen. Men det er ikke nok.

Det kræver også, at vi kigger på det materiale, vi har, og ikke mindst, at man lytter til os unge om, hvad vi synes er interessant, og hvornår vi får mest ud af vores undervisning.

Læs også

Det er uden tvivl en dagsorden som også fylder for mange folketingsmedlemmer som Lotte Rod (R) og Jacob Mark (SF), som også er meget fremme i forhold til at snakke om, at børn skal være børn, og at vi skal få kreativiteten til at fylde mere.

Så heldigvis er mange af os unge ikke alene om idéen, men det skal også nå til et punkt, hvor det ikke bare er snak, men også er handling, og det kan kun gå for langsomt.

For i en tid, hvor innovation og kreativitet er afgørende for succes, når vi skal konkurrere med teknologien og robotter, er det afgørende, at vores uddannelsessystem fremmer disse kompetencer.

Ved at indføre mere leg og variation i undervisningen kan vi forberede os børn og unge til en fremtid, der kræver mere end blot at huske fakta. Det kræver at tænke, eksperimentere og skabe. Leg og variation i undervisningen er vejen frem mod dette mål.

Det er også vejen frem, hvis man vil afhjælpe skoletræthed, både for os unge, men også for lærerne. Så lad os arbejde på at bringe legen ind og lade børn være børn. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Madeleine Steenberg Williams

Fhv. forkvinde, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning
studentereksamen (Bagsværd Kostskole og Gymnasium)

Lotte Rod

MF (R)
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2012)

Jacob Mark

MF, gruppenæstformand (SF)
bachelor i journalistik, politik og administration (Roskilde Uni. 2017)

0:000:00