Ny analyse: Adskillelse af plejepersonalet fra ”de sure damer og bussemænd” på rådhuset gør visitation i ældreplejen unødig tung

Efter 20 år med fritvalgslovgivning og den såkaldte BUM-model på ældreområdet er afstanden mellem de visitatorer, der træffer afgørelser om hjælp til borgerne, og de medarbejdere som leverer plejen, blevet lang og bureaukratisk. Men der er rum til forbedring, viser analyse fra Vive.

Der er stort set ingen direkte samtalen mellem de faglige medarbejdere tæt på borgerne i hjemmeplejen og den centrale visitation. Det gør visitationen mere bureaukratisk, viser ny rapport.<br>
Der er stort set ingen direkte samtalen mellem de faglige medarbejdere tæt på borgerne i hjemmeplejen og den centrale visitation. Det gør visitationen mere bureaukratisk, viser ny rapport.
Foto: Mathias Bojesen/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Det er blevet unødvendigt bøvlet for mange kommuner at træffe beslutninger om, hvilken pleje og hjælp ældre borgere skal have tildelt.

Mens omsorgsmedarbejderne har deres daglige gang ude blandt borgerne, så træffes afgørelserne om, hvilke indsatser borgerne skal have typisk af visitatorer i et fjernt kontor i kommunens myndighedsafdeling.

Den opdeling er opstået i kølvandet på fritvalgslovgivningen fra 2003, som indførte et krav om adskillelse af dem i kommunen, der ’bestiller’ indsatser til borgerne, og de omsorgsmedarbejdere der ’udfører’ den bestilling.

Altinget logoÆldre
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget ældre kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00