Debat

EVA: Samarbejde mellem AMU-udbydere og firmaer skal styrkes

DEBAT: Virksomheder bruger ikke i særlig grad mulighederne for AMU, som var en målsætning under trepartsforhandlingerne. Virksomhedsopsøgende arbejde skal styrkes markant, mener EVA.

Lizette Risgaard (LO) og Dennis Kristensen (FOA) var med til trepartsforhandlingerne om efteruddannelse i 2017. Men alt for få virksomheder kender til AMU, mener EVA.
Lizette Risgaard (LO) og Dennis Kristensen (FOA) var med til trepartsforhandlingerne om efteruddannelse i 2017. Men alt for få virksomheder kender til AMU, mener EVA.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Birgitte Søe
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Michael Andersen
Chefkonsulent, EVA

En undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) viser, at selvom det fortsat er næsten hver tredje virksomhed, som bruger arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) i et eller andet omfang, har aktiviteten været faldende de sidste 15 år.

Med undtagelse af transportområdet er der tale om aktivitetsfald på alle områder.

Undersøgelsen viser også, at årsagen til, at virksomheder, som beskæftiger faglærte og ufaglærte medarbejdere, fravælger AMU, ikke er manglende fleksibilitet.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Netop øget fleksibilitet har ellers været i fokus gennem flere år som middel til at øge aktiviteten.

Virksomhederne begrunder heller ikke i videre omfang deres fravalg med hverken prisen eller manglende tid, men derimod først og fremmest med, at de ikke oplever et behov for de kurser, der tilbydes.

Et af de klareste resultater af EVA’s undersøgelse er, at kontakten mellem AMU-udbyderne og virksomhederne har været faldende fra 2007-2019.

Michael Andersen
Chefkonsulent, EVA

Virksomheder mangler kendskab til AMU
Vi ved ikke, hvorfor virksomhederne ikke oplever dette behov.

Men undersøgelsen viser, at andelen af virksomheder, der i høj eller nogen grad er enige i, at AMU giver medarbejderne de rette kompetencer, er faldet fra 76 procent i 2015 til 66 procent i 2019.

Dernæst begrunder en god del af virksomhederne deres fravalg af AMU med, at de ganske enkelt ikke kender til det.

Det er en kritisk udvikling, ikke mindst hvis den hænger sammen med en svækket dialog mellem virksomheder og udbyderne af VEU.

Et af de klareste resultater af EVA's undersøgelse er, at kontakten mellem AMU-udbyderne og virksomhederne har været faldende fra 2007 til 2019.

Det drejer sig både om andelen af virksomheder, der angiver, at de selv har kontaktet en AMU-udbyder, samt virksomheder, der angiver, at de er blevet kontaktet af institutioner, der tilbyder AMU-kurser.

Hertil kommer, at det i 2019, knap to år efter trepartsaftalen blev indgået, kun er hver femte virksomhed, der vurderer, at AMU-udbyderne er tilstrækkeligt opsøgende.

Det er bekymrende, da man kan forestille sig, at øget kontakt og dialog mellem virksomheder og AMU-udbydere er afgørende for, at flere virksomheder opnår kendskab til AMU, og at AMU-udbyderne ved, hvilke kompetenceudviklingsbehov virksomhederne har og således kan tilbyde virksomhederne de rette kurser.

Tættere dialog skal styrke kendskabet
Ud fra hensigten om et styrket og mere fleksibelt voksen-, efter- og videreuddannelsessystem iværksatte man i forlængelse af trepartsaftalen en række initiativer, der skulle medvirke til at øge både aktiviteten og kvaliteten på AMU i Danmark.

Man valgte blandt andet at udfase VEU-centrene i 2018, der netop havde fokus på det virksomhedsopsøgende arbejde.

I stedet blev parterne enige om, at der skulle udarbejdes en ny model for koordination og samarbejde aktørerne imellem, og man opfordrede udbyderne af VEU til at indgå frivillige partnerskaber med relevante regionale aktører, herunder vækstfora og arbejdsmarkedsråd.

Det er for tidligt at konkludere noget, og vi har stadig til gode at se, om disse tiltag kan vende udviklingen.

Resultaterne af EVA's undersøgelse peger imidlertid på, at der – trods de mange gode hensigter og søsatte initiativer i forlængelse af trepartsaftalen – fortsat er behov for at styrke det virksomhedsopsøgende arbejde markant.

Både fordi en tættere dialog mellem virksomhederne og udbyderne kan styrke kendskabet til, hvad AMU faktisk kan tilbyde, men også, fordi det kan bidrage til et bedre match mellem virksomhedernes behov og udbuddet af kurser.

Det er der brug for, hvis vi skal øge både aktiviteten og kvaliteten af AMU i Danmark.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00