Forsker: Grænsestrid i Grønland kan have kostet tre års forskning

GENÅBNING: Stoppet for flyvninger mellem Svalbard og Station Nord kan have kostet op mod tre års forskning, vurderer professor, der dog glæder sig over, at stoppet sandsynligvis snart ophæves igen. 

Lukningen af flyruten mellem Svalbard og Station Nord i Nordøstgrønland har været en regulær "katastrofe", mener Henrik Skov, professor ved Aarhus Universitet. 
Lukningen af flyruten mellem Svalbard og Station Nord i Nordøstgrønland har været en regulær "katastrofe", mener Henrik Skov, professor ved Aarhus Universitet. Foto: Henrik Skov
Daniel Bue Lauritzen

Det er jo ikke en bustur til Harzen, vi arrangerer. Det er først, når vi har vished omkring tingene, at vi kan begynde at agere igen.

Henrik Skov
Professor ved Aarhus Universitet
Fakta
Schengen grænsekontrolpost
For at være en Schengen-grænsekontrolpost skal der først og fremmest være tale om en lufthavn. Og det er Station Nord ikke i dag. Fly lander formelt i terræn, når de lander på stationen. Desuden skal stationen leve op til en række regler opstillet af det grønlandske selvstyre og forskellige danske myndigheder med hensyn til pas- og toldkontrol samt luftfartsregler med hensyn til blandt andet brandberedskab.

Det kan have sat den forskning, der bliver lavet på Villum Research Station i Nordøstgrønland, op mod tre år tilbage, at der siden 1. januar 2019 har været lukket for flytrafik mellem Svalbard og den danske Station Nord.

Det fortæller professor ved Aarhus Universitet Henrik Skov.

"Det var en katastrofe for os, at ruten var lukket. Vi har tabt rigtig meget aktivitet i år, og rent udviklingsmæssigt er vi sat tre år tilbage," siger Henrik Skov, der leder Villum Research Station, der er placeret få hundrede meter fra Station Nord og er dybt afhængig af flyforbindelsen til Svalbard. 

Altinget logoArktis
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arktis kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00