Forskere: Redningsflåder dur ikke i Arktis

HAVSNØD: Moderne redningsflåder er slet ikke egnet til de ofte isfyldte og meget kolde arktiske farvande, fastslår to forskere, der har konkret forslag til ny arktisk redningsflåde.

Krydstogtskibet Rotterdam og en af skibets redningsbåde i grønlandsk farvand.
Krydstogtskibet Rotterdam og en af skibets redningsbåde i grønlandsk farvand.Foto: Mads Pihl - Visit Greenland
Andreas Krog

Hvis et krydstogtskib kolliderer med et isbjerg eller på anden måde kommer i havsnød og begynder at tage vand og synke i arktiske farvande langt væk fra redningsskibe og -helikoptere, så skal passagererne gå i redningsbådene og redningsflåderne og vente her i de mange timer og dage, som det kan tage for hjælpen at nå frem. Det vil eksempelvis være tilfældet ved en skibsulykke i Grønlandshavet ud for Grønlands østkyst eller i Baffinbugten mellem Grønland og Canada.

Problemet er blot, at moderne redningsflåder slet ikke egner sig til de forhold, som de nødstedte krydstogtpassagerer måtte møde i de arktiske farvande. Det er hovedbudskabet, når to norske forskere i disse dage taler ved en stor DTU-konference i Sisimiut på Grønland om infrastruktur i Arktis.

”Nutidens redningsbåde og -flåder fungerer ikke i henhold til det, der forventes i nationale og internationale standarder og regler. Der er behov for nye typer redningsbåde og -flåder, der er i stand til at fungere i et koldt klima med forhold som åbne farvande, kompakt is såvel som drivis,” forklarer Peter Wide fra The Arctic University of Norway i Tromsø til Altinget: arktis.

Altinget logoArktis
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arktis kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00