Analyse af 
Andreas Krog

Radarsag viser, at inddragelse kommer med en pris

Konflikten mellem Vesten og Rusland har gjort det endnu vigtigere for Nato at få opstillet en ny luftvarslingsradar på Færøerne, sådan som regeringen og partierne bag forsvarsforliget vedtog at gøre for knap et år siden. Men det, der så ud til at skulle have været en ekspeditionssag, har på Færøerne udviklet sig til et langtrukkent forløb, som langt fra er afsluttet.

Den nye radar skal efter planen opstilles på fjeldet Sornfjelli ved siden af to nu nedlagte radarer.
Den nye radar skal efter planen opstilles på fjeldet Sornfjelli ved siden af to nu nedlagte radarer.Foto: Erik Christensen / Wikimedia Commons
Andreas Krog

Forsvarsminister Trine Bramsen (S) og partierne bag forsvarsforliget præsenterede den 11. februar sidste år en politisk aftale om nyt arktisk isenkram til Forsvaret for i alt 1,5 milliarder kroner.

En af de største poster i aftalen var en ny luftvarslingsradar på Færøerne til 400 millioner kroner. Radaren skal lukke et hul i Nato's kæde af radarer mellem Skotland og Island og gøre det umuligt for eksempelvis russiske fly at slippe uset gennem den strategisk vigtige passage i Nordatlanten.

Den aktuelle anspændte situation mellem Nato og USA på den ene side og Rusland på den anden side over blandt andet Ukraine, har sat ekstra spot på behovet for den færøske radar. Det er blevet endnu vigtigere end tidligere for Nato, at holde et vågent øje med russerne.

Altinget logoArktis
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arktis kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00