Ansvarlig for Altinget: forsvar og Altinget: arktis.
Tidligere ejer og redaktør på nytkampfly.dk og Arktisk Nyt, som i marts 2018 blev til Altinget: forsvar og Altinget: arktis.
Min offentlige nøgle til krypteret kommunikation kan hentes her.
Jeg kan desuden kontaktes via app'en Signal, der giver mulighed for end-to-end krypteret kommunikation.
Radarsag viser, at inddragelse kommer med en pris
Konflikten mellem Vesten og Rusland har gjort det endnu vigtigere for Nato at få opstillet en ny luftvarslingsradar på Færøerne, sådan som regeringen og partierne bag forsvarsforliget vedtog at gøre for knap et år siden. Men det, der så ud til at skulle have været en ekspeditionssag, har på Færøerne udviklet sig til et langtrukkent forløb, som langt fra er afsluttet.
Andreas Krog
RedaktørForsvarsminister Trine Bramsen (S) og partierne bag forsvarsforliget præsenterede den 11. februar sidste år en politisk aftale om nyt arktisk isenkram til Forsvaret for i alt 1,5 milliarder kroner.
En af de største poster i aftalen var en ny luftvarslingsradar på Færøerne til 400 millioner kroner. Radaren skal lukke et hul i Nato's kæde af radarer mellem Skotland og Island og gøre det umuligt for eksempelvis russiske fly at slippe uset gennem den strategisk vigtige passage i Nordatlanten.
Den aktuelle anspændte situation mellem Nato og USA på den ene side og Rusland på den anden side over blandt andet Ukraine, har sat ekstra spot på behovet for den færøske radar. Det er blevet endnu vigtigere end tidligere for Nato, at holde et vågent øje med russerne.