Er Enhedslistens hjemmeside klar til valg?

ANMELDELSE: Altinget.dk har bedt to eksperter vurdere, om folketingspartiernes hjemmesider er klar til valg. Rasmus Jønsson og Morten Gade anmelder i denne uge Enhedslistens hjemmeside.
Foto: enhedslisten.dk

Altinget.dk bringer de næste uger anmeldelser af alle folketingspartiernes hjemmesider. Er Enhedslistens hjemmeside klar til det forestående valg? Læs Rasmus Jønssons og Morten Gades anmeldelse, hvor de slutter af med at give en overordnet karakter fra 1-10.

Politik og kommunikation
Af Rasmus Jønsson, cand.comm.

Enhedslisten er ved at blive voksen, når det gælder deres hjemmeside. De har skruet ned for protest-imaget og op for det mere glatte og renskurede image, og det fungerer fint. For bare fordi man ligger på den yderste venstrefløj, behøver man ikke have "gymnasielærer fra 1970'erne"-imaget. Og særligt når man har mange "kunder" blandt unge, har Enhedslisten set rigtigt med det mere stilrene og tidssvarende image.

Minder om S og SF
Men det renskurede tager lidt overhånd, når det gælder partiets politiske profil. Mærkesagerne - som tager afsæt i at skabe grønne jobs, bevare efterlønnen og give de arbejdsløse bedre vilkår - er klassiske venstrefløjsmærkesager, som man også kan få hos SF og S, og som derfor ikke vil give det lille parti nogen selvstændig position i valgkampen.

Enhedslisten bør være vagthund
Yderligere savner man noget mere vagthund i Enhedslistens profil. Set i lyset af regeringens mange dårlige sager, i forhold til magtmisbrug og misinformation af Folketinget burde partiet slå sig hårdt op på vagthundsrollen, da der ikke er mange, der vil være uenige i, at det er en vigtig rolle at have i disse år.

Folkets hverdag - ikke Folketingets
Et andet problem ved Enhedslisten politiske profil er, at den er meget afsenderorienteret. Indholdsmæssigt handler det meste om nyheder fra den politiske verden på Borgen (tal, forhandlinger og procedure), men derimod er der meget lidt fra den virkelighed, som vælgerne befinder sig i.
Med snart 10 års borgerligt styre burde der være en vifte af sager og eksempler, som tager afsæt i rigtige menneskers hverdag, som Enhedslisten mener, er uretfærdige, og som de vil lave om på, hvis de kommer til magten.

Stort engagement
Men trods den meget faktuelle kommunikation til hovedet og den noget mindre følelseskommunikation til hjerte og maven har Enhedslisten en hjemmeside, der signalerer, at de vil gøre en forskel i politik, og at man får en masse engagement for et kryds ved liste Ø.

Design og digital formidling
Af Morten Gade, cand.comm.

Ved første øjekast er Enhedslistens hjemmeside både pæn og overskuelig. Den har en nydelig forside, der er veldisponeret, har klare indgange og tydelige call to actions. Den er dynamisk, men ikke for meget. Og der er en nogenlunde konsekvent æstetik i det dog noget generiske design.
Men her stopper det så.

Design ikke gennemført
Designet er nok pænt og nydeligt på forsiden, men når man kommer længere ned er det sjusket og uambitiøst. Der mangler sektionsforsider, så man bliver hjulpet videre, og koderne trænger til en tur med tættekammen, så CMS'ets funktioner bliver holdt inden døre. 

Overskrifter forvirrer
Informationsarkitekturen er håbløs, når man kommer ned på andet niveau. Jeg vil tro, at den er resultatet af en indefra-og-ud-proces, og resultatet er svært tilgængeligt for brugerne. Et eksempel: Når man besøger hovedområdet "Politik", forventes det, at brugerne kan kende forskel på menupunkterne "Mærkesager", "Politikområder", "Politiske udspil" og "Kampagner". Det er svært at genneskue, hvorvidt partiet anser deres retspolitik som det ene eller det andet. Det duer ikke.

Mangel på dialog
I hovedmenuen opfordrer Enhedslisten til deltagelse. Men hos Enhedslisten med det ellers aktivistiske bagland betyder deltagelse åbenbart, at man giver penge til partiet og bestiller materialer. Der er ikke nogen videre dialog - men rigtig meget kommunikation fra dem til os.

Der er et "Netforum for medlemmer", som jeg ikke har adgang til - og som nærmest forsøger at skræmme mig væk med en hidsig login-prompt. Måske er deltagelsen helt i top, når først man har meldt sig ind i klubben. Men det virker som en noget lukket klub.

Ringe brug af webstrategi
Det virker også som om, Enhedslisten ikke selv er helt stolt af hjemmesiden. Derfor gør man brug af kampagnesites, fx et site med det lidt kryptiske navn multinasserne.dk. Det er et eksempel på et site, der i sig selv er lidt mere spændende end enhedslisten.dk, men til gengæld slet ikke er tænkt med i en overordnet webstrategi.
Tre eksempler herpå: Logoet er gemt af vejen. Søgning fra hovedsitet dækker ikke kampagnesitet. Og sitet er senest opdateret 17. maj.

Fakta

Politisk dommer: 
Rasmus Jønsson, cand.comm. og politisk kommentator

Fire politiske/kommunikative kriterier:
- Skarphedsfaktor 
- Målgruppeorienteret
- Sammenhæng med øvrige kampagneaktiviteter
- Originalitet

Dommer for design og digital formidling: 
Morten Gade, cand.comm. og digital chef i FDB

Fire digitale/designmæssige kriterier: 

- Brugervenlighed
- Brugeroplevelse 
- Medievalg
- Dialog

Samlet vurdering

Dommer for politik og kommunikation, Rasmus Jønsson, giver Enhedslistens hjemmeside et 6-tal.

Dommer for design og digital formidling, Morten Gade, giver Enhedslistens hjemmeside et 3-tal.

Samlet karakter: 4,5 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00