Er Radikales hjemmeside klar til valg?

ANMELDELSE: Altinget.dk har bedt to eksperter vurdere, om folketingspartiernes hjemmesider er klar til valg. Rasmus Jønsson og Morten Gade anmelder i denne uge Radikale Venstres hjemmeside.
Foto: Radikale.dk

Altinget.dk bringer i disse uger anmeldelser af alle folketingspartiernes hjemmesider. Er Radikales hjemmeside klar til det forestående valg? Læs Rasmus Jønssons og Morten Gades anmeldelse, hvor de slutter af med at give en overordnet karakter fra 1-10.

Politik og kommunikation
Af Rasmus Jønsson, cand.comm.

Radikale kender deres segment
Vi lytter. Også til økonomer! Dette budskab er det første, man støder på, når man besøger de Radikales hjemmeside. Umiddelbart et lidt sjovt budskab at smække i hovedet på folk, da der nok ikke er mange stemmer i at lytte til økonomer. Men meningen er nok, at de radikale vil signalere økonomisk troværdighed ved at fortælle, at der er videnskabeligt belæg for deres politik. Et sådant budskab matcher fint til radikale vælgere, der tilhører det mest højpandede segment, og som gerne vil fordres med en fornuftig argumentation og lidt hårde fakta, inden de sætter deres kryds.

Manglende overblik
De Radikale har lavet en pæn, overskuelig hjemmeside med masser af energi. Men samtidig virker det, som om den ikke er helt klar til valgkampen endnu. For det roder noget i forhold til mærkesagerne, hvor der står lidt rundtomkring om efterløn, vækst, ghettoer, pointsystem, folkeskole, tillid og klima. Der mangler ligesom en samlet fortælling om, hvad partiet går til valg på. Det overblik får man heller ikke i de små videoklip med Vestager, der på under 10 sekunder forsøger at forklare sin politik. Set i lyset af, at de Radikale har de vælgere med længst uddannelse og størst medieforbrug, er det underligt, de ikke har givet Vestager lidt mere taletid i videoerne.

Fakta

Politisk dommer: 
Rasmus Jønsson, cand.comm. og politisk kommentator

Fire politiske/kommunikative kriterier:
- Skarphedsfaktor 
- Målgruppeorienteret
- Sammenhæng med øvrige kampagneaktiviteter
- Originalitet

Dommer for design og digital formidling: 
Morten Gade, cand.comm. og digital chef i FDB

Fire digitale/designmæssige kriterier: 

- Brugervenlighed
- Brugeroplevelse 
- Medievalg
- Dialog

Yngre kandidater forbigås
Generelt er der et fint aktivitetsniveau på hjemmesiden, hvor der er henvisninger til blogs, Facebook, Twitter, medieomtale, og det giver en fornemmelse af, at der sker noget i partiet. Dog er det underligt, at man ikke eksponerer den vifte af yngre R-kandidater, der står på spring til at komme ind ved næste valg. Samlet set er der tale om en nydelig hjemmeside, der mangler lidt i skarphedsfaktoren, før den er helt klar til valget.

Design og digital formidling
Af Morten Gade, cand.comm.

Man kan godt se, at radikale.dk har nogle år på bagen. Den er for eksempel optimeret til en skærmstørrelse, som kun 0,4 % af den danske befolkning benytter i dag. Gamle hjemmesider lever sjældent op til organisationers behov - og det gælder tilsyneladende også for Radikale, hvor næsten alle links fører væk fra hjemmesiden og over på en omgang spaghetti af forskellige kampagnesites, lange PDF-filer etc. Efter et halvt minut på hjemmesiden havde fem ud af seks klik åbnet nye vinduer og ført til nye sites.

Blandet fornøjelse
Den gamle hjemmeside, som udgør grundskabelonen, tager en tilbage til lige efter årtusindskiftet. Den er fyldt med lange venstremenuer, folde-ud-menuer og tekster i en skriftstørrelse, som man skal have særdeles 'radicoole' øjne for at læse.

Oveni er der en søgemaskine, der ikke fungerer, indhold, der præsenteres kedeligt og usammenhængende, og en helt gennemført altmodisch stil, som et par gange bragte mig i tvivl om, hvorvidt dette faktisk var Radikales hjemmeside. Et enkelt lyspunkt er, at forsiden visuelt er ført ganske nydeligt up to date med gode call to actions.

90'er hjemmeside
Den omfattende brug af PDF-filer trækker imidlertid yderligere ned. De lange og tørre PDF'er er ikke lavet til netbrug: De er svært tilgængelige på skærmen, man kan ikke søge i dem med hjemmesidens søgefunktion, og der er ikke lavet referencer på tværs af de forskellige PDF-filer. Her er vi webmæssigt snarere tilbage i 90'erne.

Aktiv dialog
Radikale Venstre er til gengæld ganske gode til at bruge sociale medier - og det på flere måder.

Man har selv lanceret radikale.net, et politisk community-site "for alle, som gerne vil være med til at præge debat, politik og ideudvikling i Radikale Venstre." Man skal altså ikke være medlem for at deltage, og det har ført til, at der i dag er 2.500 profiler, som det tilsyneladende lykkes at have en nogenlunde levende debat, hvor både folketingspolitikere og menigmand deltager på lige fod. Men også radikale.net trænger til en kærlig hånd.

Herudover er man også rigt til stede på andre sociale netværk, for eksempel Twitter, hvor man møder Margrethe Vestager i dialog med folk omkring hende og faldbydende brugte klaverer.

"Gammelt møg"
Den radikale web-kommunikation er lidt ligesom en marskandiserbutik i Udkantsdanmark. Det meste er ikke antikt - det er bare noget gammelt møg. Men leder man længe nok, kan man måske godt finde en tallerken, der ikke er skåret.

Rygtet siger, at en ny hjemmeside er på vej. Det haster.

Samlet vurdering

Dommer for politik og kommunikation Rasmus Jønsson giver Radikales hjemmeside et 7-tal.

Dommer for design og digital formidling Morten Gade giver Radikales hjemmeside et 2-tal.

Samlet karakter: 4,5   

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00