Er Venstres hjemmeside klar til valg?

ANMELDELSE: Altinget.dk har bedt to eksperter vurdere, om folketingspartiernes hjemmesider er klar til valg. Rasmus Jønsson og Morten Gade anmelder i denne uge Venstres hjemmeside.

Altinget.dk bringer de næste uger anmeldelser af alle folketingspartiernes hjemmesider. Er Venstres hjemmeside klar til det forestående valg? Læs Rasmus Jønssons og Morten Gades anmeldelse, hvor de slutter af med at give en overordnet karakter fra 1-10.

Politik og kommunikation
Af Rasmus Jønsson, cand.comm.

Svaret på, om Venstres hjemmeside er klar til valg, må være et både-og! For på den ene side kan man godt se, at partiet har gjort en del ud af at få lavet en hjemmeside, der matcher de forskellige målgruppers informationsbehov, og som understøtter partiets øvrige kampagneaktiviteter. Der er plads og moduler til statsministeren og til Venstres mærkesager. Hjemmesiden signalerer også, at man er med, når det gælder moderne medieplatforme, hvor der f.eks. på forsiden er gjort god plads til Facebook, Twitter og Iphone app.

Uskarpe mærkesager
Men alligevel er der noget uforløst over Venstres hjemmeside, og det udspringer særligt af partiets mærkesager, der virker uskarpe og som tomme. Budskaber som: "Velfærden længe leve!", "Dyr efterløn eller varig velfærd" og "Hvordan sikrer vi velfærden" er altså ikke nogle punchlines, der vinder valg. Det er ukonkret uden en klar framing, og det giver ikke potentielle Venstre-vælgere nogen særlig god fornemmelse af, hvad de får for deres kryds i den næste valgperiode.

Tomme budskaber
Budskaberne bliver ikke meget mere konkrete af at forlade forsiden og trykke sig ind på partiets fokusområder. Her kan man se trætte klichéer fra Foghs første år som "Patienten i centrum" eller "Fokus på fagligheden" og bullshit-overskrifter, man ikke kan være uenig i, som "Danmark ud af krisen" og "Velfærd kræver velstand". Endelig er det sidste af de fem fokusområder "Ghettoen tilbage til samfundet" - et fokusområde, der nok ikke kommer ind på venstrevælgernes top 100-lister over politiske emner, der interesserer.

Fokus på kommunikation, mangel på politik
Partiet, der tidligere har været Danmarksmester i kontraktpolitik, fluebensannoncer og krystalklare frygt men håb-budskaber, er gået i den modsatte retning og har udviklet en vifte af mærkesager, der er lige så kønsløse som mission/vision-grundlaget for et reklamebureau.

Spørgsmål som "hvor skal væksten komme fra?", "hvordan skal fagligheden blive bedre i skolerne", "hvad konkret vil Venstre i næste valgperiode gøre for at skabe bedre velfærd" er der ikke umiddelbart svar på. Så selvom om Venstre har lagt op til en moderne valghjemmeside med dialogorienteret kommunikation, mangler der en del på politik- og budskabssiden.  

Design og digital formidling
Af Morten Gade, cand.comm.

Fakta

Politisk dommer: 
Rasmus Jønsson, cand.comm. og politisk kommentator

Fire politiske/kommunikative kriterier:
- Skarphedsfaktor 
- Målgruppeorienteret
- Sammenhæng med øvrige kampagneaktiviteter
- Originalitet

Dommer for design og digital formidling: 
Morten Gade, cand.comm. og digital chef i FDB

Fire digitale/designmæssige kriterier: 

- Brugervenlighed
- Brugeroplevelse 
- Medievalg
- Dialog

Venstre har for nylig fået nyt design til hjemmesiden, og det er et godt stykke arbejde, der er blevet lagt. Sitet udstråler dynamik og modernitet, og det giver rigtig god lyst til at klikke rundt.

Dårlige søgemuligheder
Søgemaskinen på sitet er noget hø. Der er tilsyneladende ikke nogen relevanssortering eller prioritering af søgeresultaterne. Det er eksempelvis svært at finde partiets skattepolitik, og når man søger på "skat" kommer der 113 resultater, hvoraf i hvert fald de 3-4 øverste ikke handler om Venstres skattepolitik - men om oppositionens.

Søgemaskinen hænger sammen med en svaghed i informationsarkitekturen, hvor partiet har valgt seks fokusområder ud, som prioriteres skarpt. Omkostningen ved dette valg er, at det er tæt ved umuligt at finde partiets politik på øvrige områder. Det er måske en kende gammeldags at tro, at partiet alene kan bestemme, hvad vælgeren interesserer sig for.

Nyt design ufuldstændigt
Det nye design bærer præg af stadig at skulle kæles lidt for. For eksempel er der flere sider, blandt andet fokusområderne, hvor man meget hurtigt ledes væk fra venstre.dk, og for eksempel over i publikationer på Statsministeriets hjemmeside. Her kunne man godt savne lidt mere grundighed - og sammenhæng over mod områder som "Bliv aktiv". I stedet får man muligheden for at stemme på de forskellige fokusområder - uden der rigtig er nogen forklaring på, om afstemningen er andet og mere end en gimmick? 

God brug af sociale medier
Der bliver brugt en lang række nyere teknologier rundt omkring på sitet - i form af Facebook-integrationer, Flickr-feeds, Google-kort, og i det store hele er det fornuftigt brugt. De steder, hvor informationerne er tilpas vigtige, er der flere veje til dem, for eksempel i form af indtastningsfelter. Det er godt arbejde.

På selve sitet er der kommentar-mulighed, i form af Facebook-integration, på en del sider. Derudover gør Venstre, hvad de kan for at lede brugerne over på sociale medier for at skabe dialog her. Det er med svingende held. De 192 "followers" på Twitter har for eksempel ikke hørt nyt fra Venstre, siden 2. januar. Der er åbenbart en, der har glemt kodeordet.

Så er der mere gang i den på Facebook, hvor de godt 4.000 venner dagligt modtager opdateringer - der dog primært handler om at trække trafik til partiets hjemmeside, og ikke er synderligt dialogskabende. Så er der til gengæld mere personlighed hos nogle af kandidaterne, der også vises frem i footeren på alle sider.

Samlet vurdering
Dommer for politik og kommunikation, Rasmus Jønsson, giver Venstres hjemmeside et 5-tal.
Dommer for design og digital formidling, Morten Gade, giver Venstres hjemmeside et 8-tal.

Samlet karakter: 6,5

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00