EU-tilhængere sat i politisk skakmat

JUBILÆUM: På 40 års-dagen for Danmarks ja til det europæiske samarbejde er en snarlig folkeafstemning om forbeholdene højst usandsynlig. Folketingets ja-partier på begge sider af midten tør ikke risikere et nej, vurderer eksperter.
Statsminister Helle Thorning-Schmidt udskød i juni folkeafstemningen om EU-forbeholdene.
Statsminister Helle Thorning-Schmidt udskød i juni folkeafstemningen om EU-forbeholdene.Foto: Hasse Ferrold
Agnete Finnemann Scheel
Efter 40 års medlemskab af det europæiske samarbejde er Danmark blevet kendt som et "afstemningsland". Men siden nej'et til euroen i 2000 har politikerne fravalgt yderligere afstemninger, selvom et stort flertal i Folketinget har ønsket det.

Og det bliver sandsynligvis heller ikke i denne regeringsperiode, at danskerne kommer til at stemme om EU-forbeholdene. For selvom det nu er 12 år siden, vælgerne sagde nej til euroen, trækker det stadig et højt rungende politisk spor i dag, vurderer politisk kommentator Thomas Larsen fra Berlingske.

"Hele ja-siden i Folketinget lærte den lektie, at skal man udskrive en folkeafstemning, der handler om EU-forhold, skal man altså være aldeles sikker på at vinde. Så der er ingen tvivl om, at Poul Nyrups store nederlag dengang har gjort, at regeringschefer sidenhen har været ret påpasselige med, hvornår de udskriver en folkeafstemning," siger Thomas Larsen.

Både blå og rød EU-tomgang
Og den sikkerhed har politikerne ikke haft. Men den politiske sammensætning på Chriansborg vanskeliggør også en afstemning i den nærmeste fremtid. Det vurderer Uffe Østergaard, EU-ekspert og professor på CBS.

Begge sider i Folketinget er nemlig afhængige af skeptikere.

"En borgerlig regering har været afhængig af modstander-partiet Dansk Folkeparti, skeptikere i De Konservative - og så er der nu også modstanderpartiet Liberal Alliance," siger Uffe Østergaard.

Regeringen er jo afhængig af Enhedslisten og står i øvrigt svagt. Så det er ikke let at se, hvem der tør sende forbeholdene til folkeafstemning.

Uffe Østergaard
Professor, CBS

Den anden fløj er tilsvarende splittet.

"Regeringen er jo afhængig af modstander-partiet Enhedslisten og står i øvrigt svagt. Så det er ikke let at se, hvem der tør sende forbeholdene til folkeafstemning," siger Uffe Østergaard.

Både Fogh-regeringen, Løkke-regeringen og Thorning-regeringen har haft en afstemning om EU-forbeholdene skrevet ind i regeringsgrundlaget. Dog endnu uden at opfylde ønsket.

Uegnet til folkeafstemning
Men selvom vi i Danmark har haft stor tradition for folkeafstemninger sammenlignet med andre medlemslande, mener Uffe Østergaard, at EU-afstemninger grundlæggende er vanskelige.

"I virkeligheden tager vi jo stilling til nogle enormt komplicerede ting, som ideelt set slet ikke er velegnet til folkeafstemninger. Folkeafstemninger er typisk gode til at sige ja eller nej, men spørgsmålet er, om de er så gode til hele traktater," siger Uffe Østergaard.

Han mener, at EU-afstemninger med lethed kan blive kogt ned til et spørgsmål om for eller imod det europæiske samarbejde.

Men det kan også risikere at blive påvirket af folkestemningen omkring regeringen mere end befolkningens egentlige holdning til EU. "Det så vi, da Nyrup sendte euroen til folkeafstemning og fik et nej," siger Berlingskes Thomas Larsen.

"Jeg tror, der er bred konsensus blandt ja-partierne om, at det at udskrive folkeafstemninger sent i en regeringsperiode er farligt. For i stedet for at det med euroen kom til at handle om hele EU-spørgsmålet, som var det, der var til afstemning, så blev det i virkeligheden en slags popularitetsafstemning om regeringen også - eller en protest-afstemning, som blev vendt mod regeringen," siger Thomas Larsen.

I juni meddelte statsminister Helle Thorning-Schmidt (S), at en folkeafstemning om EU-forbeholdene er udskudt så længe, der er "uro og usikkerhed" omkring det europæiske projekt.

Dokumentation

Folkeafstemninger om EU i Danmark

  • Den 2. oktober 1972 stemtes der om indtrædelse i EF. Et flertal på 63,4 % af danskerne stemte ja, og valgdeltagelsen var på 90,1 %.

Tiden op til afstemningen var præget af en lang og ophedet debat, hvor tilhængerne argumenterede for, hvordan et nej til EF ville have negative konsekvenser for betalingsbalancen og landbrugseksporten. Modstanderne derimod, som primært udgjordes af partierne på den yderste venstrefløj, anså EF som værende et liberalt og kapitalistisk projekt, og advarede imod, at EF ville udvikle sig til en politisk union.

  • Den 27. februar 1986 blev afholdt folkeafstemning om Den Europæiske Fællesakt (EF-pakken). Den blev vedtaget med et flertal på 56,2 % og valgdeltagelsen var på 75,4 %.

Det helt særlige ved denne folkeafstemning var, at den kun var vejledende. Det vil sige, at borgerne ikke tog beslutningen, men blot blev spurgt til råds inden politikerne tog den endelige beslutning. Det er den eneste gang, Folketinget har gjort brug af muligheden for vejledende folkeafstemninger.

Formålet med EF-pakken var at etablere det indre marked, der ville gavne den europæiske handel ved at gøre industrien mere konkurrencedygtig. 

Desuden ville traktaten styrke samarbejdet om en fælles europæiske udenrigspolitik og give Europa-Parlamentet mere magt i form af høringsret ved lovforslag angående det indre marked. 

  • Den 2. juni 1992 stemte danskerne om Maastricht-traktaten. Afgørelsen var tæt og resultatet blev et nej med et knapt flertal på 50,7 %. Valgdeltagelsen var på 83,1 %

Maastricht-traktaten markerede en ny epoke i det europæiske samarbejde, da den betød en navneændring fra Det Europæiske Fællesskab til Den Europæiske Union.

Desuden blev samarbejdet udvidet med en økonomisk og monetær union, en fælles udenrigs-og sikkerhedspolitik, et samarbejde om retlige og indre anliggender samt en styrkelse af miljøbestemmelserne.

Danmarks nej betød også et europæisk nej. Maastricht-traktaten kunne nemlig kun gennemføres, hvis alle medlemslande godkendte den. Det danske nej kom som et chok for mange i Europa, og en løsning måtte findes hurtigt, så de andre lande, kunne fortsætte samarbejdet om Maastricht-traktaten trods Danmarks modstand. Herved blev Danmarks fire forbehold til, også kaldet Edinburgh-afgørelsen. 

  • Den 18. maj 1993 skulle danskerne således stemme om Maastricht-traktaten plus Edinburg-afgørelsen. Her blev traktaten endeligt vedtaget med et flertal på 56,7 %. Valgdeltagelsen var på 86,5 %.

Edinburgh-afgørelsen var et kompromis imellem Danmark og de resterende 11 EU-lande, som indebar fire danske forbehold:

  1. Unionsborgerskabet træder ikke i stedet for det nationale statsborgerskab, og det afgøres udelukkende efter dansk lovgivning, hvem der får dansk statsborgerskab.

  2. Danmark indfører ikke euroen som møntfod.

  3. Danmark deltager ikke i EU's fælles forsvarspolitik.

  4. Danmark deltager ikke i den del af det retlige samarbejde, hvor der bruges flertalsafgørelser og Danmark kan risikere at blive nedstemt (det er i dag EU's asyl- og indvandringspolitik samt det civilretlige samarbejde). 

Det blev desuden vedtaget, at hvert enkelt forbehold kun kan ophæves ved en ny folkeafstemning.

Siden vedtagelsen har de fire forbehold været et centralt emne i den danske Europa-debat. Nogle argumenterer for en afskaffelse, da forbeholdene afholder Danmark fra indflydelse og deltagelse på centrale områder i EU. Andre ser det derimod som vigtigt, at Danmark bibeholder selvbestemmelse på netop disse områder.

Regeringen lægger i sit regerings-grundlag faktisk op til en folkeafstemning, men den økonomiske uro i euro-zonen kan skabe tvivl om realiseringen af denne vision lige foreløbig.

  • Den 28. maj 1998 skulle der stemmes om Amsterdam-traktaten. Den blev med et flertal på 55,1 % vedtaget, og den samlede valgdeltagelse lå på 76,2 %.


Amsterdam-traktaten øgede blandt andet muligheden for flertalsafgørelser i Rådet og gav Europa-Parlamentet mere medbestemmelse på en række områder. Også retspolitikken blev berørt, idet områder som grænsekontrol, asyl og indvandring nu kom til at tilhøre det overstatslige samarbejde i stedet for det mellemstatslige. Det havde dog for Danmark ingen betydning i kraft af vores retsforbehold.

Amsterdam-traktaten gjorde desuden Danmarks forbehold om unionsborgerskabet ubetydeligt. Det blev for alle medlemslande nemlig understreget, at unionsborgerskabet aldrig ville kunne stå over statsborgerskabet.

  • Den 28. september 2000  skulle danskerne stemme om Euroen. 53,2 % af vælgerne stemte nej og den generelle valgdeltagelse var på 87,6 %.


Debatten op til afstemningen var præget af meget tekniske argumenter omkring eurosamarbejdet. Tilhængerne fandt Danmarks deltagelse vigtig, da det ville øge Danmarks indflydelse, blandt andet i form af en plads i Den Europæiske Centralbanks Styrelsesråd, men samtidig også være en økonomisk gevinst for samfundet gennem mindre vekselomkostninger, afskaffelse af valutakursrisiko samt lavere renter.

Nej-siden fokuserede på suverænitetsafgivelse på pengepolitikken og kronens nationale symbolværdi, men også at Danmark ville få en bedre økonomisk udvikling udenfor eurosamarbejdet.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00