Kortlægning: Hvert andet jobskifte til det private fra ministre og topembedsmænd udgør en mulig interessekonflikt

Departementschefer og styrelsesdirektører ender oftere i en potentiel interessekonflikt end ministre, når de benytter svingdøren, viser kortlægning i et speciale fra Københavns Universitet. Alternativet ønsker regulering, men Danmark har passende beskyttelse mod korruption og inhabilitet, mener justitsministeren.

Skal toppolitikere og topembedsmænd kunne tage hvilket som helst job i det private, når de stopper? Ny kortlægning viser hyppig forekomst af potentielle interessekonflikter.
Skal toppolitikere og topembedsmænd kunne tage hvilket som helst job i det private, når de stopper? Ny kortlægning viser hyppig forekomst af potentielle interessekonflikter.Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Sine Riis Lund

I 2017 skiftede en tidligere direktør for Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse til en stilling som chief military advisor for virksomheden Terma Group, der producerer teknologier, fly og våben. Der gik fire måneder mellem de to stillinger.

Han er en ud af 96 eksempler på svingdørssituationer, der indebærer en potentiel interessekonflikt i en kortlægning af jobskifter blandt 333 departementschefer, styrelsesdirektører og ministre i perioden 2008 til marts 2023.

Undersøgelsen viser, at knap halvdelen, 163 ud af 333, i perioden har taget svingdøren til det private, og at 59 procent af dem var i en potentiel interessekonflikt.

“Der har i medierne været meget fokus på, at ministre laver de her jobskifter, men noget af det interessante vi finder ud af, er, at det i højere grad er styrelsesdirektører og departementschefer, der laver de potentielle interessekonflikter,” siger Esben Langer Rasmussen.

{{toplink}}
Altinget logoEmbedsværk
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget embedsværk kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Læs også

Han har lavet kortlægningen sammen med Camilla Juul Petersen i specialet “Svingdørens konflikter” fra Sociologisk Institut ved Københavns Universitet.

Mens 47 procent af ministrene var i en potentiel interessekonflikt, da de skiftede til det private, så gjaldt det 71 og 67 procent for henholdsvis departementschefer og styrelsesdirektører.

De to sociologer har brugt tre kriterier til at fastlægge, om et jobskifte potentielt kan indeholde en interessekonflikt.

Jobskiftet skal være fra den offentlige sektor til den private, skiftet skal være sket inden for tre år, og så skal der være et overlap i ressortområde. 

Jeg vil rigtig gerne have kigget på reglerne for at undgå, at folk kan tage politisk viden og indsigt med sig over i erhvervslivet.

Torsten Gejl
Politisk ordfører, Alternativet

0:000:00