KL vil lette inklusionen med fælles ledelse af dagtilbud, skole og SFO

FORSLAG: Det skal være muligt for flere kommuner at organisere dagtilbud, skole og SFO med en fælles leder, foreslår KL i nyt udspil. Forslaget skal sikre bedre overgange fra børnehave til skole og gøre det nemmere at indføre anbefalingerne fra inklusionseftersynet.

Foto: Jonas Skovbjerg Fogh/Ritzau Scanpix
Simon Lessel

Flere kommuner skal have mulighed for at organisere dagtilbud, skole og SFO med én fælles leder og bestyrelse.

Man har tidligere talt meget om, at man skal gøre børnene skoleparate. Men det vi i høj grad skal hjælpe hinanden med er at gøre skolerne børneparate.

Thomas Gyldal Petersen
Formand, KL's Børne- og Undervisningsudvalg

Det skal sikre en bedre overgang fra dagtilbud til skole for børnene og være med til at forhindre, at flere elever allerede i folkeskolens helt små klasser ender i specialtilbud.

Det foreslår KL i et nyt børneudspil, som lanceres tirsdag.

Dokumentation

Det foreslår KL i nyt børneudspil

Anbefalinger til Christiansborg:

1. Løft kvaliteten af de pædagogiske grunduddannelser.

2. Sæt gang i et studie af kvaliteten i danske dagtilbud i 2020.

3. Skab mere sammenhæng på børneområdet ved at nedsætte en koordinationsgruppe for børn, der samler kommunale repræsentanter og de ministerier, som har ansvar for børn.

4. Skab bedre sammenhæng mellem dagtilbud og skole ved at udvide loven om landsbyordninger, så kommunerne i langt højere grad kan organisere en folkeskole, SFO og et dagtilbud med en fælles leder og bestyrelse.

5. Afsæt flere midler til praksisrelevant forskning i småbørnsområdet, og nedsæt et forskningsråd.

Derudover vil KL blandt andet arbejde for, at:

- staten nedsætter et forskningsråd, som skal sikre praksisnær forskning på især 0-6-årsområdet.

- der afsættes ekstra midler til at styrke medarbejdere og lederes kompetencer til at fremme forbedrings- og evalueringskulturen i dagtilbuddene.

- børne- og undervisningsministeren nedsætter et toårigt rejsehold med parter og videnspersoner på området. Rejseholdet skal samle gode eksempler på arbejdet med at fremme og forankre en systematisk forbedrings- og evalueringskultur.

- lovgivningen og eventuelle nationale indsatser understøtter en tæt kobling mellem tilsynet og det enkelte dagtilbud og lederens arbejde med at løfte kvaliteten. Det kommunale tilsyn skal fastholdes.

- lovgivningen på tværs af dagtilbuds- og skoleområdet gennemgås for at skabe større fleksibilitet og mulighed for fælles ledelse.

- rekruttering af pædagogisk personale sættes på dagsordenen i ministeriets Dagtilbudspartnerskab om kompetenceudvikling.

Kilde: KL-udspil 'Sammen om de bedste rammer for gode børneliv'.


Altinget logoBørn
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget børn kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00