Debat

Rektor: Tesfayes felttog mod skærme kan skabe digitale gule veste

Undervisningsministeren mener, vi skal slukke for skærmene. Her tager han fejl. Vi skyder snarere forbi målet med den slukkede skole, og det kan få alvorlige konsekvenser, skriver Thomas Hyldal, der er rektor på Gefion Gymnasium i København.

Der er store forskelle på unges evner til at begå sig digitalt. Det giver en social ulighed, som vi risikerer at forstærke, skriver rektor Thomas Hyldal.
Der er store forskelle på unges evner til at begå sig digitalt. Det giver en social ulighed, som vi risikerer at forstærke, skriver rektor Thomas Hyldal.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Thomas Hyldal
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

For nylig hørte jeg på Danske Gymnasiers årsmøde undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) udtale sig om skærme og teknologiforståelse i uddannelsesverdenen med en kort og velklingende one-liner, her citeret efter hukommelsen: "Vi er halvvejs i mål, hvis vi slukker for det hele."

Ministeren gør sig efter min mening med denne holdning skyld i tre alvorlige fejlslutninger.

Forsimplingen, som ministeren gør sig til talsmand for, får skærme til at fremstå som årsagen (i ental) til alt, og det er alt for farligt

Thomas Hyldal
Rektor, Gefion Gymnasium

For det første er hans holdning angående skærmtid med videre, som udtalelsen benyttes i tilknytning til, udtryk for en problematisk sammenblanding af de mange udfordringer, som unge oplever.

Uddannelsernes indhold, misinformation på nettet, plagiat, unges generelle mistrivsel og mistrivsel knyttet til deres digitale liv, afhængighed af mobiltelefoner og så videre blandes sammen i én stor gryde, og dermed ser det fejlagtigt ud til, at løsningen er såre simpel – nemlig at slukke.

Vi må fastholde, at de unges mistrivsel er et meget komplekst fænomen, som har en række meget komplekse og forskellige årsager.

Pres på høj hastighed gennem uddannelserne, pres på de unge for at få høje karakterer, pres knyttet til at vælge den rigtige vej i livet, er bare nogle af dem ­– og hertil kommer helt sikkert pres på de unge fra sociale medier. Bestemt ikke at forglemme – men absolut ikke den eneste faktor.

Forsimplingen, som ministeren gør sig til talsmand for, får det til at fremstå som årsagen (i ental) til alt, og det er alt for farligt.

Digitalt proletariat

Fremtidige borgere vil ikke formå at stille relevante spørgsmål til systemerne, for de vil ikke forstå, at alle systemer er indrettet af mennesker

Thomas Hyldal
Rektor, Gefion Gymnasium

For det andet er den skole, der ligger i forlængelse af hans forsimplede felttog mod skærmene, en skole, der i høj grad vil understøtte den teknologiske ulighed, som allerede findes i bedste velgående – også blandt de unge.

I samfundet trives en opfattelse af, at det blot er den ældre generation, der skal hjælpes til at mestre offentlige it-systemer og brug af computere generelt, mens resten af befolkningen nærmest er digitalt indfødte og derfor ingen problemer har med anvendelse af den brede række af it-værktøjer, som et moderne liv i Danmark anno 2023 fordrer. 

Nok er det rigtigt, at håndteringen af diverse gadgets falder yngre generationer lettere end dem, der er længere i livet. Men hvis skolen slukker for it, og vi undlader at tage den teknologisk dannelse på os som en opgave for skolen, vil der åbne sig en teknologisk afgrund, hvis konsekvenser det er svært at overskue.

Når man som undertegnede færdes blandt unge dagligt, er det meget let at se, at der er stor forskel på at have forståelse for de teknologiske systemers muligheder, indretning og konsekvenser, og så være den passive bruger – eller rettere offer – for systemernes udnyttelse.

Læs også

En “sluk-tilgang” vil betyde, at endnu flere unge ender i voksenårene med et distanceret forhold til teknologi generelt og en opfattelse af, at it-systemer er noget andre styrer, og som brugeren qua manglende indsigt skal indordne sig under.

Fremtidige borgere vil dermed ikke formå at stille relevante spørgsmål til systemerne, for de vil ikke forstå, at alle systemer er indrettet af mennesker, man kan og skal være i dialog med og stille krav til. 

Offerrollen ligger lige for. En offerrolle, der i værste fald fører til en gruppe borgere, der i protest vil iføre sig de gule digitale veste. Omkostningen ved et sådant digitalt proletariat kan jeg ikke overskue, og jeg tvivler på, at ministeren ønsker det.

En analog sandkasse

Naturligvis skal alt, der findes i den store verden, ikke slippes løs i skolen. Det har vi aldrig gjort

Thomas Hyldal
Rektor, Gefion Gymnasium

Endelig gør ministeren sig også med sin forsimpling skyldig i, at unge ikke uddannes til at udnytte de muligheder, it giver.

Hvis ikke vi finder en naturlig omgang med skærme i faglige sammenhænge, bliver det aldrig naturligt at gå til faglige problemers løsning med digitale værktøjer; analysen af røntgenbilleder forbliver analog, datamængder må begrænses og generaliseres, da computerkraften ikke er en naturlig forbundsfælle, når der skal analyseres og så videre.

Det har altid været skolens fornemste opgave at være en øvebane for det senere virke i det almindelige liv, såvel som i videre uddannelse.

I skolen har vi prøvet at skrive de tekster, udregne de ligninger og tale det ukendte fremmedsprog i et trygt og afgrænset miljø. Det skal skolen naturligvis fortsætte med at være, og det skal den også være med de teknologiske muligheder, der findes.

Hvis vi slukker for det hele, så kommer vi ikke halvvejs i mål, som ministeren tror. Vi skyder snarere forbi målet med den slukkede skole.

Naturligvis skal alt, der findes i den store verden, ikke slippes løs i skolen. Det har vi aldrig gjort og ej heller i de sidste årtier med it og internet. Stærk klasserumsledelse har stået som garant for det. 

Udfordringen for skolen i en verden med internet og ChatGPT er at bevare sin legitimitet og evne til at gøre unge til livsduelige unge mennesker. Det opnås ikke ved at gøre skolen til en analog sandkasse.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Hyldal

Rektor, Gefion Gymnasium
cand.scient i matematik og historie

Mattias Tesfaye

Børne- og undervisningsminister, MF (S)
murersvend (Skanska og Århus Tekniske Skole 2001)

0:000:00