Debat

Selvejende daginstitutioner: Skal pædagoger virkelig helt ned i sandkassen for at skabe trivsel?

De mange regler om kontrol i daginstitutionerne fjerner fokus fra børns trivsel og pædagogers muligheder for at yde omsorg. På den måde risikerer midlerne at underminere målet, skriver Claus Thykjær.

Hvor går grænsen mellem tillid og kontrol i vores daginstitutioner? I Københavns er man blevet så ivrig efter at kontrollere sig til kvalitet, at det kan underminere netop den omsorg, vi gerne vil sikre, skriver Fobu's direktør.
Hvor går grænsen mellem tillid og kontrol i vores daginstitutioner? I Københavns er man blevet så ivrig efter at kontrollere sig til kvalitet, at det kan underminere netop den omsorg, vi gerne vil sikre, skriver Fobu's direktør.Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Claus Thykjær
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I en verserende debat om kvaliteten af børns omsorg i vores daginstitutioner, skriver Københavns Kommunes direktør Tobias Børner Stax, hvordan man lige nu er i gang med systematisk at sikre den nødvendige omsorg i daginstitutionerne.

I paraplyorganisationen Fobu, hvor vi varetager private og selvejende institutioners vilkår, er vi naturligt optaget af mange af de nye tiltag fra kommunens side for at skrue op for omsorgen, og vi støtter intentionen 100 procent.

Men der er desværre eksempler på, at den gode vilje har nogle negative virkninger, vi mener bør komme frem i lyset.

Spænder ben for pædagogernes arbejde

For nylig fik en af vores selvejende institutioner i København en tilsynsrapport, hvor det blev bemærket, at en pædagog var blevet observeret i at have en god dialog med et barn på kanten af en sandkasse. Problemet var, at medarbejderen ikke befandt sig aktivt nede i sandkassen med barnet hele tiden i den givne situation, hvilket åbenbart strider imod kommunens tilsynskoncept.

Vi oplever, at man eksempelvis i København bruger konsulenttimer på at lave tilsyn og tilsyn med tilsynet, samtidig med at vores institutioner har svært ved at få ansat pædagoger nok.

Claus Thykjær
Direktør, Fobu

Institutionslederen vil ikke håndhæve reglen af frygt for, at gode medarbejdere med fysisk slitage føler sig presset til at sige op i en tid, hvor det er historisk svært at finde nye pædagoger.

I en anden selvejende institution i Københavns nordvest-kvarter, er institutionslederen generelt godt tilfreds med, at kommunen har lavet et fælles afsæt for hvilke bøger børnene skal have læst op, og hvilke spil, der skal spilles inden skolestart, for at give børnene et fælles udgangspunkt, når de mødes i skolen.

Men i forhold til påbud om, at institutionerne skal arbejde på lige fod med klynger om en ensartet fælles tilgang til eksempelvis sprogudviklingen hos børnene, bliver det for meget.

For hvis ti institutioner skal have éns sprog-praksis, spænder det ben for, at pædagogerne selv vil tilpasse deres indsats til netop de børn, de forholder sig til den konkrete institutions dagligdag, forklarer den pædagogiske leder.

Læs også

Tager tid væk fra børnene

Institutionslederne, hvis interesser varetages af Fobu, er desuden enige om, at dokumentationsarbejdet for hvert enkelt barn stiger i disse år.

Og alt det arbejde tager pædagogtimer væk fra børnene: Hvorfor eksempelvis bruge en del af de sparsomme ressourcer på at skrive rapporter for samtlige børn inden skolestart, og ikke som tidligere nøjes med en indberetning omkring de børn, der har brug for en ekstra hånd i ryggen?

Det er vigtigt at sige: Vi er på ingen måde imod tilsyn med alle institutioner i kommunen.

Men vi oplever, at man eksempelvis i Københavns Kommune bruger konsulenttimer på at lave tilsyn og tilsyn med tilsynet, samtidig med at vores institutioner har svært ved at få ansat pædagoger nok, så vi kan levere vores kerne-opgave: Nemlig det omsorgsfulde voksen-nærvær børnene har brug for.

Frisættelse gavner fastholdelse og rekruttering af medarbejdere, hvilket i sig selv er en meget væsentlig del af at sikre børnene kvalitet i vores dagtilbud.

Claus Thykjær
Direktør, Fobu

Frisættelse frem for kontrol

Vi er ikke i tvivl om, at reglerne er velmente. Men noget tyder på, at de tager fokus fra børn og pædagogers trivsel, og det er jo dem, det handler om. Derfor er der altså tegn på, at den meget systematiske indsats, som Tobias Børner Stax fortæller om, kan have effekter, vi ikke ønsker os.

Hos Vive har man netop udarbejdet en midtvejsevaluering for forsøg med frisættelse af institutioner i syv kommuner. Her viser det sig, at pædagogerne i dagtilbud, der fritages for regler og dokumentationskrav, bliver mere motiverede, hvilket kan gavne både deres og børnenes trivsel i institutionen.

Der er desuden ifølge Vive tegn på, at frisættelsen faktisk gavner fastholdelse og rekruttering af medarbejdere, hvilket i sig selv er en meget væsentlig del af at sikre børnene kvalitet i vores dagtilbud.

Som selvejende og private institutioner vil vi gerne bidrage til debatten om, hvordan vi hæver kvaliteten, og vi støtter aktivt et godt tilsyn. Men lad os se på hvilken systematik, der giver mening, når vi skal skabe trivsel for både børn og ansatte.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Claus Thykjær

Adm. direktør, FOBU
cand.oecon. (Syddansk Uni. 1993)

0:000:00