Specialmedier: Mediestøtte favoriserer store bladhuse

FAVORISERING: Berlingske og JP/Politiken får halvdelen af mediestøtten til distribution, hvorved mastodonter favoriseres på bekostning af pluralisme.
Christian Juhl Mølgaard

Berlingske-koncernens aviser fik i 2008 112 millioner kr. i distributionsstøtte - henholdsvis 108 millioner kr. fra dagbladsstøtten og godt fire millioner kr. fra puljen til dagbladslignende publikationer. Der blev i alt fordelt 356 millioner kr. fra de to puljer.

Styrelsen for Bibliotek og Medier har netop offentliggjort den endelige fordeling af tilskuddene for 2008.

Den anden store blad-koncern JP-Politiken modtog 53,6 millioner kr. fra dagbladspuljen.

Dermed får de to koncerner tilsammen næsten halvdelen af de statsmidler, der er afsat til støtte til distribution af dagblade og dagbladslignende publikationer.
Det er ikke kun distributionsstøtten, der især kommer de store koncerner til gode. Det gælder også værdien af nulmomsen for dagblade.

Her er ikke officielle beregninger af værdien, fordi dagbladene ikke offentliggør detaljerede oplysninger af indtægterne ved salg - men på baggrund af oplag og kendte priser har Danske Specialmedier forsøgt at beregne, hvem der får glæde af nulmomsen.

På baggrund af oplag og priser for 2008 har Danske Specialmedier beregnet, at værdien af momsfritagelsen for både Berlingske-koncernens blade og for JP-Politiken-koncernens blade hver er på ca. 385 millioner kr. Dermed modtager de ca. 70 procent af de 1,1 milliard kr., som dagbladene begunstiges med gennem nulmomsen.

"Tallene viser, at mediestøtten er med til at fremme mediekoncentrationen og modarbejde ønsket om øget mangfoldighed i medierne," siger direktør i Danske Specialmedier Christian Kierkegaard.

Danske Specialmedier ønsker, at betingelserne for at få mediestøtte ændres, så special- og nichemedier ligestilles med omnibusmedier, når det gælder adgangen til at få støtte fra staten.

"Vi kan se, at mediebrugerne i stadig højere grad efterspørger de mere specialiserede medier. Det vil derfor være naturligt, at disse medier også kan få støtte, så de kan udvikle sig," tilføjer Danske Specialmediers direktør.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christian Kierkegaard

Mediekonsulent, fhv. journalistisk direktør, Danske Medier (2012-16), fhv. direktør for Danske Specialmedier (2002-12), fhv. næstformand, Dansk Journalistforbund (1990-2002)
journalist (DJH 1978)

0:000:00