Debat

Forsker: Vi skal tage kritisk stilling til fremtiden for den digitaliserede skole

DEBAT: Under coronakrisen har digitale løsninger på skoleområdet gunstige vilkår. Men vi skal tage os tiden til at overveje udfordringer med datasikkerhed og risikoen for en uoprettelig privatisering af uddannelsesfunktioner, skriver forsker Lucas Cone.

Det kan virke uoverskueligt at tage kritisk stilling til virksomhedernes platforme, som skolerne flittigt benytter for at fortsætte med at være online, skriver forsker.
Det kan virke uoverskueligt at tage kritisk stilling til virksomhedernes platforme, som skolerne flittigt benytter for at fortsætte med at være online, skriver forsker.Foto: Stephane Mahe/Reuters/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lucas Cone
Ph.d.-studerende, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet

De første måneder af 2020 har vendt op og ned på den danske såvel som den globale økonomi. Men ikke alle sektorer lider under coronakrisen.

I skyggen af de tusindvis af elever og lærere, der over hele verden er blevet hjemsendt på ubestemt tid, nyder de digitale uddannelsesaktører godt af en hidtil uset vækst.

Alene i det første kvartal af 2020 har investeringer i sektoren indbragt godt og vel halvdelen af det, som sektoren tjente i hele 2019.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Men risikoerne forbundet med digitaliseringen af skolen lurer i baggrunden.

Mange løsninger benyttes
Det er ved første øjekast svært at være andet end begejstret for det hav af digitale muligheder, der er blevet stillet til rådighed af virksomheder som Google, Microsoft, Clio, Coursera og Edmodo for at hjælpe skoler gennem krisen.

Der kan være betydelige risici forbundet ved at vende det blinde øje til de længerevarende økonomiske interesser, der følger med den tiltagende brug af privatejede, digitale løsninger.

Lucas Cone
Ph.d.-studerende, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet

Det kan virke næsten utænkeligt, at vi har kunnet leve uden samtaleplatformen Zoom, afvikle gruppeundervisning uden brug af mutefunktionen i Teams eller sidde i klasseværelser på samme tid, når vi blot kan gå på Youtube og følge undervisningen, når vi har lyst.

Adskillelige lærere har da også noteret, at skolen næppe bliver den samme igen: Når først der er sat strøm til undervisningen, er der ingen vej tilbage.

Set i dette lys er det ikke overraskende, at omsætningen for digitale uddannelsesplatforme – modsat næsten alle andre sektorer under coronakrisen – forventes at vokse med mere end ti procent i 2020.

Det er big business, når det drejer sig om skolernes (digitale) fremtid.

Vend ikke det blinde øje til interesserne
Det er fristende at ignorere de mange penge, der er på spil, når det kommer til brugen af digitale uddannelsesplatforme under den igangværende krise.

Men erfaringer fra forskningen på området antyder, at der kan være betydelige risici forbundet ved at vende det blinde øje til de længerevarende økonomiske interesser, der følger med den tiltagende brug af privatejede, digitale løsninger.

Særligt to punkter er i en dansk kontekst vigtige at huske.

For det første er der spørgsmålet om datasikkerhed. Det er i dag velkendt, at mængden af brugere spiller en central rolle i mange digitale virksomheders forretningsmodeller, hvor ydelser ofte tilbydes kvit og frit mod adgang til brugerdata.

Denne byttehandel accepterer de fleste af os uden de store kvaler. Men det er som bekendt noget andet at gøre det på vegne af børn i skolen – og særligt i et uddannelsessystem, der slår sig op på værdier som transparens, ansvarlighed og medbestemmelse.

Når tingene skal gå hurtigt, har vi det med at sige ja til ting, der sjældent undergår en lige så kritisk behandling, som de måske bør.

Men hensynet til lærere og elevers privatliv og ret til medinddragelse må ikke forsvinde i baggrunden for den digitale eufori.

Faktum er, at vi fortsat er håbløst bagud, når det kommer til regulering af digitale uddannelsesplatforme. Det ændrer coronakrisen ikke på.

Læs også

Privatisering af uddannelsesfunktioner
For det andet er der risikoen for uoprettelig privatisering af offentlige uddannelsesfunktioner.

Mens det kan virke fristende at lade en privatejet platform stå for eksempelvis monitorering af børns aktivitetsniveau, kan den øgede brug af private løsninger medføre en demokratisk set farlig tilsløring af, hvem der styrer hvad i skolen.

Som påpeget af blandt andre Naomi Klein, er det i lyset af coronakrisen tillokkende at takke ja, når muligheden for en digital pakkeløsning banker på døren: Hvorfor ikke lade platformen stå for det tekniske og sætte lærerne fri til at tale med hver enkelt elev?

Det er i disse dage kun naturligt, at man som lærer eller institution læner sig op ad platformenes pakkeløsninger.

Men forskning på området viser, at udflytningen af centrale kompetencer til det private ofte kan medføre afhængighed af løsninger, som befolkningen hverken har stemt om eller har krav på at vide noget om.

En sådan uoprettelig glidebane kan potentielt underminere mange af de demokratiske værdier, der udgør kernen af det danske uddannelsessystem.

Det kan i disse dage virke uoverskueligt at tage kritisk stilling til de virksomheder, hvis platforme vi flittigt benytter for at fortsætte skolen online. Men alt tyder på, at det er tiden værd.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lucas Cone

Tenure Track Adjunkt, Københavns Universitet
MA i komparativ uddannelse (UCLA), MSc. og BSc. i uddannelsesvidenskab, DPU (Aarhus Uni.)

0:000:00