Techambassadør: Krigen i Ukraine har ændret tech-virksomhedernes selvforståelse

Efter to år som techambassadør har Anne Marie Engtoft oplevet et markant skift i tech-giganternes udenrigspolitiske selvopfattelse, og det kan ende med at blive en fordel for demokratiet.

Techambassadør Anne Marie Engtoft kan se at tech-giganternes udenrigspolitiske engagement har ændret sig
Techambassadør Anne Marie Engtoft kan se at tech-giganternes udenrigspolitiske engagement har ændret sigFoto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Sofie Ewertsen Nissen

Der er sket meget i de to år Anne Marie Engtoft har været tech-ambassadør i det solrige Californien midt mellem gigantiske virksomheder som Google og Facebook i Silicon Valley. Det kan til tider føles som en virkelighedsfjern boble, fortæller hun fra den anden side af Atlanten. 

Men den 24. februar begyndte den boble at gå i opløsning. Efter Ruslands invasion af Ukraine begyndte en krig i det østlige Europa, der pludselig trak tråde til Silicon Valley og mange af de virksomheder, som Anne Marie Engtoft samarbejder med.

Det har været med til at ændre techvirksomhedernes selvforståelse, mener Anne Marie Engtoft, og derfor er rollen som techambassadør vigtigere end nogensinde før.

Move fast and break things

Mark Zuckerbeg
Kendt motto i Silicon Valley

Altinget logoDigital
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget digital kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00