Blød ledelse og sporskifte: Her er syv fordele ved udflytning

KARRIERE: Der bliver talt meget om problemerne for de medarbejdere og organisationer, der bliver flyttet som del af regeringens fordeling af statslige arbejdspladser rundt i landet. Men der er også fordele både for chefen og dem på gulvet, siger ekspert i ledelse.

Det giver usikkerhed for medarbejderne og tab af viden for en udflyttet organisation, når mange siger op. Men der kan også være fordele ved at få skiftet ud i medarbejderstaben, siger fagchef Carsten Agerlin. Her besøger Lars Løkke Rasmussen (V) i september 2017 Civilstyrelsen og Nævnenes Hus, som begge er flyttet til Viborg.
Det giver usikkerhed for medarbejderne og tab af viden for en udflyttet organisation, når mange siger op. Men der kan også være fordele ved at få skiftet ud i medarbejderstaben, siger fagchef Carsten Agerlin. Her besøger Lars Løkke Rasmussen (V) i september 2017 Civilstyrelsen og Nævnenes Hus, som begge er flyttet til Viborg.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Kristine Korsgaard

Det er dyrt. Viden går tabt. Medarbejdere bliver utrygge, må flytte langt eller sige jobbet op. Og ledere må bakse med ulykkelige ansatte, tomme stillinger og opgaver, der ikke kan løses til tiden.

Den slags udfordringer har der været stort fokus på, siden den daværende VK-regering i 2015 gik i gang med den første udflytning af statslige arbejdspladser fra København til provinsen. Altinget har spurgt en ekspert i udvikling af ledere og medarbejdere, om der ikke også er fordele ved at rykke en organisation op og starte på ny. Svaret er: Jo.

Her er syv af dem ifølge Carsten Agerlin, fagchef i AS3 Transition, som rådgiver virksomheder om opsigelser og jobskifte.

0:000:00