Domstolsstyrelsen lægger sag an mod leverandør bag udskældt it-system

IT-ROD: Domstolsstyrelsen har stævnet it-leverandøren bag Civilsystemet, der stadig skaber store problemer for sagsbehandlingen af civile sager hos domstolene. Det er dog ikke styrelsens eneste store it-opgave, der derfor markant opruster sine it-kompetencer.

Efter mange års forsinkelse var det stærkt udskældte it-system, Civilsystemet, sat i drift i Højesteret og alle andre retter i februar 2018. 
Efter mange års forsinkelse var det stærkt udskældte it-system, Civilsystemet, sat i drift i Højesteret og alle andre retter i februar 2018. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Sine Riis Lund

Siden maj 2019 har Domstolsstyrelsen været i dialog med Globeteam i håbet om at finde en mindelig løsning. Det har desværre ikke været muligt at indgå et forlig, og vi har derfor via Kammeradvokaten den 20. juli 2020 indleveret stævning samt begæring om syn og skøn.

Domstolsstyrelsen

Som følge af tekniske udfordringer fungerer Civilsystemet ikke tilfredsstillende, og der pågår løbende et arbejde med at driftsstabilisere og forbedre systemet, hvilket indebærer merudgifter.

Domstolsstyrelsen i et aktstykke til finansudvalget

Ustabil drift med lange svartider og nedbrud i utide har i flere år ramt domstolenes it-system, Civilsystemet, der ellers skulle sikre en smidig sagsbehandling af civile sager i domstolene.

Sidste år gik Domstolsstyrelsen så til yderligheden at stævne it-leverandøren, Globeteam.

“Siden maj 2019 har Domstolsstyrelsen været i dialog med Globeteam i håbet om at finde en mindelig løsning. Det har desværre ikke været muligt at indgå et forlig, og vi har derfor via Kammeradvokaten den 20. juli 2020 indleveret stævning samt begæring om syn og skøn,” oplyser Domstolsstyrelsen i en mail til Altinget.

Altinget logoEmbedsværk
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget embedsværk kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00