Debat

Skattestyrelsen: Vi står over for en af Danmarkshistoriens største rekrutteringsopgaver

På fire år skal Skattestyrelsen ansætte 3.000 nye kolleger. Det kræver fokus på at ansætte og fastholde de dygtigste ledere og medarbejdere, og at der er ro om de administrative og formelle processer, så lederen fokuserer på at ansætte de rette kandidater, skriver Merete Agergaard.

Vi har en klar ambition om, at vi skal være en af Danmarks allerbedste arbejdspladser, skriver Merete Agergaard.
Vi har en klar ambition om, at vi skal være en af Danmarks allerbedste arbejdspladser, skriver Merete Agergaard.Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix
Merete Agergaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Som direktør for Skattestyrelsen har ikke bare jeg, men hele direktionen en klar ambition om, at Skattestyrelsen skal være en af Danmarks allerbedste arbejdspladser.

Ledelsesugen på Altinget

I samarbejde med Ledelsesugen sætter Altinget fokus på fremtidens ledelse i den offentlige sektor og den store rekrutterings- og fastholdelsesudfordring, som det offentlige Danmark står over for.

Ledelsesugen, der er arrangeret af KL, Danske Regioner og regeringen, samler ledere på alle niveauer i den offentlige sektor til debatter og diskussioner om tendenser, ny viden og gode eksempler indenfor for moderne offentlig ledelse.

Her på Altinget kan du i denne uge læse seks indlæg fra seks offentlige ledere. Med i panelet har vi:

  • Per Bennetsen, regionsdirektør, Region Sjælland
  • Mads Nibe, kontorchef, Nyt Aalborg Universitetshospital, Region Nordjylland
  • Jonatan Schloss, direktør, Komponent - kommunernes udviklingscenter
  • Jakob Bigum Lundberg, direktør, Næstved Kommune og formand, FSD og Dorthe Berg Rasmussen, chef for Center for Ældre og Sundhed, Næstved Kommune
  • Claes Nilas, direktør, Hjemrejsestyrelsen
  • Merete Agergaard, direktør, Skattestyrelsen

For tre år siden klippede vi snoren til Danmarks største styrelse og indledte et nyt kapitel i skattehistorien. I dag har vi cirka 5.150 medarbejdere over hele landet, og der kommer løbende flere til. Vi står nemlig over for en af Danmarkshistoriens største rekrutteringsopgaver.

Over en periode på fire år skal Skattestyrelsen ansætte cirka 3.000 nye kolleger. Det skyldes dels regeringens reform af skattekontrollen i Danmark, som betyder en vækst på 1.000 nye medarbejdere over fire år, dels den løbende aldersbetingede afgang, som betyder et markant generationsskifte.

Det er en kæmpe opgave og et privilegium at skulle byde velkommen til så mange nye. Det kræver en målrettet, vedholdende og dedikeret indsats fra både ledere og medarbejdere.

Vi skal finde ud af, hvor isen er tynd

Det helt store spørgsmål er nemlig, hvordan Skattestyrelsen fremadrettet ruster sig til at løfte sin kerneopgave: At sikre, at borgere og virksomheder betaler korrekte skatter og afgifter til tiden. Det er i øvrigt en af de allermest meningsfulde opgaver, jeg kan komme i tanke om, og det er en afgørende motivationsfaktor for mig selv og for rigtig mange af mine kolleger.  

Der er rift om de kloge hoveder – og vi har brug for nogle af de allerbedste. Vores legitimitet som offentlig myndighed er funderet i en effektiv og kompetent opgaveløsning, og det bor alt sammen i vores faglighed og kultur. Derfor er vi nødt til at være ét skridt foran, så vi er konkrete på hvilke kompetencer, vi får brug for hvornår, og hvor i vores organisation.

Vi skal med andre ord finde de steder, hvor isen er tynd. Derfor har vi udviklet et værktøj til lederne, der skaber overblik over kompetencer og medarbejdere. Det illustrerer de forskellige områders data for eksempel anciennitet og kompetencer og giver ledelsen en indikation på, hvornår vi kan forvente at skulle tilføre nye kompetencer og medarbejdere for eksempel som følge af aldersbetinget afgang.

Ro om formelle processer giver fokus på kandidaten

Det overblik er et supplement til alt det andet, vi gør. Mine ledelseskolleger er dygtige til at beskrive og målrette de stillinger, vi slår op, og udvælge de rigtige kandidater. Og vores søsterstyrelse i Skatteministeriets koncern, Administrations- og Servicestyrelsen, sørger for, at vores rekrutteringsprocesser er veltilrettelagte og smidige.

Vi skal tilbyde udfordrende opgaver, alsidige karriereveje, en stærk kultur og kompetent ledelse. Her bidrager alle led af organisationen.

Merete Agergaard
Direktør, Skattestyrelsen

Når der er ro om de administrative og formelle processer, kan lederen fokusere på at ansætte de rette kandidater. Det er et værdifuldt samspil, som vi sætter pris på.

Samtidig har vi prioriteret at fortælle om vores arbejdsplads og den ekstremt vigtige samfundsopgave, vi bidrager til at løfte. Det gør vi på tv, på web og de sociale medier. Vi sætter ansigt på Skattestyrelsen med vores egne medarbejdere og lukker danskerne ind i motorrummet.

Med kampagnen skaber vi ikke bare opmærksomhed om de jobmuligheder, vi tilbyder; vi skaber også bevidsthed om den samfundsopgave, vi løfter. Det er vigtigt for vores medarbejdere og ledere – og for potentielle ansøgere.

Vi skal være en af landets bedste arbejdspladser

Vi sætter altså ind på alle parametre for at få rekrutteret de mange nye kolleger. Og når de først har sat deres signatur på ansættelseskontrakten, er vores fornemste opgave at tage godt imod dem, inkludere dem i vores faglige fællesskaber og fastholde dem. 

Vi har en klar ambition om, at vi skal være en af Danmarks allerbedste arbejdspladser. Det er en strategisk målsætning - og vi siger det højt. For hele tiden at kunne lykkes med vores kerneopgave har vi et fokus på fastholdelse, faglig udvikling og det sociale liv. Vi skal tilbyde udfordrende opgaver, alsidige karriereveje, en stærk kultur og kompetent ledelse. Her bidrager alle led af organisationen.

Skattestyrelsen er da også et af de steder, hvor man stadig kan møde medarbejdere, der har været i Skatteforvaltningen i både 40 og endda 50 år. Det er noget helt særligt, når kolleger vælger at blive hos os et helt arbejdsliv. Det gør mig nysgerrig på, hvad der får dem til at blive. Derfor mødes jeg med jubilarerne for at ønske tillykke og lytte til deres refleksioner over et langt arbejdsliv.

Det er en kæmpe tillidserklæring til os som arbejdsplads, når mennesker vælger os til – uanset hvor længe de bliver. Vores medarbejderes kompetencer og faglighed er samtidig afgørende for borgere og virksomheders tillid til Skattestyrelsen, og til at vi kan lykkes med vores kerneopgave. Det er både komplekst og meningsfuldt.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00