Ekspert kalder rød klimaaftale ”historisk” og ”ambitiøs” – alligevel er der dårlig stemning

KLIMA: Den første reelle krise i regeringsforhandlingerne indtraf onsdag aften med klima i centrum. Umiddelbart er partierne klar til et klimamål om 70 procent CO2-reduktion i 2030, men hvordan og hvor pengene skal komme fra, udestår. 

Klima stod i centrum på den hidtil mest dramatiske aften i forhandlingerne om grundlaget for en ny regering.

Onsdag aften meldte både Enhedslisten og SF nemlig ud, at parterne nu er enige om at sætte et mål for, hvor meget det danske CO2-udslip skal reduceres med. Mette Frederiksen har bøjet sig for støttepartiernes krav om, at målet skal op på 70 procent i 2030. S havde selv sat et mål på 60 procent.

Og selv om Radikale selv har været med til at kæmpe for at få Mette Frederiksen med på de 70 procent, valgte partiet demonstrativt at udeblive fra det sene forhandlingsmøde onsdag aften, hvor alle partierne ellers skulle samles. Der mangler en plan for, hvor pengene skal findes, mener Morten Østergaard.

”Vi vil ikke indgå aftaler på enkelte områder, før vi er sikre på, at vi har en regering, der også kan føre det ud i livet,” sagde han på et pressemøde onsdag aften ifølge blandt andre DR.

Han kritiserede Socialdemokraterne for at gå med en delaftale, selv om R klart har protesteret imod det.

”Man løber ikke om hjørner med os,” sagde han.

Og til Politiken siger han, at tilliden til Mette Frederiksen er svækket.

Radikales hovedargument er, at der skal være en samlet aftale med styr på økonomien, før man melder delaftaler ud.

Omvendt mener Enhedslisten, at det er vigtigt i sig selv, at parterne er enige om et forpligtende klimamål.

For at gøre forvirringen total sagde Mette Frederiksen senere til DR, at der ikke er nogen aftale om et nyt klimamål, før en samlet aftale er på plads.

”Jeg bliver nødt til at sige, at der hverken er en forståelse eller en aftale, før den er der. Men vi er rigtig, rigtig langt,” lød det i radioavisen denne morgen.

Ekspert: Historisk ambitiøst klimamål
Og hvor ambitiøst er det så, det mål, som de røde partier ser ud til at være enige om?

I Information kalder professor i klimaforandringer Sebastian Mernild det ”historisk og meget, meget glædeligt med så ambitiøs en klimamålsætning”.

Hvis målsætningen bliver en realitet, vil Danmark blive et af de mest klimaambitiøse lande i verden, vurderer han.

”Der er mange lande, som ikke lever op til Parisaftalen. Ved nu at lægge os på det her niveau tager vi den grønne klimaførertrøje på. Det vil betyde, at Danmark nu også kan være med til at lægge pres på verden omkring os,” siger professoren.

Det er dog ikke alle unge klimaaktivister, der er helt enige. Det gælder for eksempel Oliver Wulff, der er bestyrelsesmedlem for Alternativet i København.

Kan blive dyrt
Hidtil har de røde partier "kun" opnået enighed om et mål på 70 procent CO2-reduktion i 2030 i forhold til 1990. Men hvordan skal målet nås, og hvad er prisen mon? 

SF og Enhedslisten har faktisk lavet konkrete udspil med initiativer – men mens SF ikke har gjort meget ud af finansieringsdelen, så har Enhedslisten givet et konkret bud i forbindelse med partiets klimaudspil. I udspillet foreslår Enhedslisten blandt andet mere skat på pensionsformuer, mere skat på virksomheder og højere registreringsafgifter på benzin- og dieselbiler.

Et samlet bud på, hvad de 70 procent CO2-reduktion vil koste har tænketanken Cepos også givet i en analyse. Og ifølge Cepos bliver det en dyr regning.

Cepos vurderer nemlig en 70 procents reduktion til at koste 26 milliarder kroner om året i 2030. Dog med en betydelig usikkerhed in mente.  

”For at komme i mål med en 70 procents reduktion i 2030 skal man bruge nogle virkemidler, som man ikke kender i dag. Derfor kan det være svært at regne på,” sagde Otto Brøns-Petersen til Altinget i valgkampen, hvor han også tilføjede:

”Men 70 procent er en meget voldsom ambition. Jeg har svært ved at se realismen i den, før der kommer nogle mere konkrete tiltag. Alting kan lade sig gøre, men det handler om, hvad det koster.”

,

Forrige artikel Vismænd vil skære adskillige milliarder af bilafgifterne Vismænd vil skære adskillige milliarder af bilafgifterne Næste artikel Her er Enhedslistens og Konservatives nye grønne ordførere Her er Enhedslistens og Konservatives nye grønne ordførere