Debat

Forbrugerrådet: Holdbare produkter er en hjørnesten i den grønne omstilling    

DEBAT: Holdbarhed og reparerbarhed af produkter er vigtige komponenter i den grønne omstilling. I den forbindelse bør reklamationsretten sættes op fra to til seks år, skriver Forbrugerrådet Tænk.

Akilleshælen i Danmarks bestræbelser for en grøn og klimavenlig omstilling er vores store forbrug, skriver Anja Philip, formand i Forbrugerrådet Tænk. 
Akilleshælen i Danmarks bestræbelser for en grøn og klimavenlig omstilling er vores store forbrug, skriver Anja Philip, formand i Forbrugerrådet Tænk. Foto: Pressebillede
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Anja Philip
Formand i Forbrugerrådet Tænk

Når vi forbrugere køber en vaskemaskine, et fjernsyn eller en bil, er det formentligt med den forventning, at vi har købt et produkt, vi kan drage nytte af i årevis.

Derfor er det både ærgerligt, irriterende og uholdbart, hvis produktet viser sig at sætte ud meget tidligere end forventet. Det er nemlig ikke kun, fordi det er besværligt, men også fordi det koster os penge, og ikke mindst fordi det er en meget stor belastning for vores miljø og klima.

Akilleshælen i Danmarks bestræbelser for en grøn og mere klimavenlig omstilling er vores store forbrug.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Hvis hele verden levede som os, ville vi ifølge Global Footprint Network forbruge ressourcer svarende til cirka fire jordkloder om året. Og her skal man huske, at den største del af trækket på jordens ressourcer sker under selve produktionen af de varer, vi forbruger.

Færre og bedre produkter
En grønnere vej at gå er derfor at købe færre og bedre produkter, der holder længere. Her er det selvfølgelig afgørende, at det også er nemt at få repareret vores produkter i hele den forventede levetid og til en rimelig pris.

To års reklamationsret er EU’s absolutte minimumsperiode, og i mange lande har forbrugerne bedre vilkår end i Danmark.

Anja Philip
Formand i Forbrugerrådet Tænk

Et krav er derfor, at produkterne er designet, så de kan skilles ad, og at reservedele og opdateringer er tilgængelige. Og så bør det ikke kunne betale sig at sælge produkter, der hurtigt går i stykker.

Fra politisk side bør man hjælpe denne omstilling på vej ved at indføre regler, der gør virksomhederne ansvarlige for produkternes holdbarhed i længere tid.

Indfør et holdbarhedsmærke
To års reklamationsret er EU’s absolutte minimumsperiode, og i mange lande har forbrugerne bedre vilkår end i Danmark. Det er pinligt for et land, der gerne ser sig selv være blandt de bedste i klassen. Reklamationsretten bør derfor sættes op fra to til seks år.

Læs også

Producenter bør desuden gøres ansvarlige efter købeloven på lige fod med forhandlerne. Det er producenterne, der har indflydelse på, hvordan produkter designes og produceres. At kunne ansvarliggøres efter købeloven vil give yderligere grund til at skabe holdbare produkter.

Og så vil det gavne både forbrugere og virksomheder at indføre et holdbarhedsmærke, som forbrugeren kan orientere sig efter i lighed med den velkendte energimærkning. Det vil skabe et stærkt incitament til at designe og producere de mest holdbare produkter.

Hvis vi vil den grønne omstilling, skal der gøres noget markant ved vores forbrug. Et godt sted at starte for politikerne er at skabe rammer, der fremmer de hold- og reparerbare produkter på markedet, så vi forbrugere får let ved at træffe et mere bæredygtigt valg.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anja Philip

Formand, Forbrugerrådet Tænk, medlem, 2030-panelet
cand.scient. cellebiologi (Københavns Uni. 1991), ledelsesfag DOL

0:000:00