Her er Klimarådets rapport om biomasse

OVERBLIK: Klimarådet efterspørger styrkede kriterier for biomasses bæredygtighed, som skal ligestilles med anden VE. Det skal ske gennem en afgiftsreform. Se hele rapporten her.

Avedørekraftværket er blevet omdannet til et biomassefyret kraftværk der bruger træpiller. Arkivfoto.
Avedørekraftværket er blevet omdannet til et biomassefyret kraftværk der bruger træpiller. Arkivfoto.Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Kasper Kaasgaard

Biomasse står i statistikkerne for et betragteligt bidrag til Danmarks foreløbige grønne omstilling.

Der er mange typer af biomasse og mindst lige så mange holdninger til dets rolle i omstillingen.

Nu kommer Klimarådet med deres indspark i den debat i form af en årsrapport med titlen ”Biomassens betydning for grøn omstilling”. Her forsøger rådet at opsummere videnskabens syn på biomasse.

”Afbrænding af biomasse udleder CO2, og derfor er biomasse i Klimarådets optik ikke CO2-neutral på linje med sol- og vindenergi. Det udelukker dog ikke, at brug af biomasse som alternativ til fossile brændsler kan gavne klimaet,” står der i rapporten.

Det er Klimarådets fjerde årsrapport, og som i den foregående kommer eksperterne med en stribe anbefalinger (se faktaboks). Iblandt dem er, at biomasse i afgiftsmæssig forstand skal sidestilles med andre vedvarende energiformer.

Omvendt bevisbyrde
Efter de gældende regler skal hverken private, virksomheder eller kraftvarmeværker betale afgift af den biomasse, de brænder af i ovne eller kedler.

Det ser Klimarådet ikke noget problem i, så længe biomassen beviseligt ikke er en belastning for klimaet. Det skal der til gengæld ikke være tvivl om, og den biomasse, der ikke opfylder bæredygtighedskriterierne, skal pålægges afgift.

Nærmere bestemt en CO2-afgift. Deri består ligestillingen med andre vedvarende energiformer, der med indførelsen af en sådan afgift på samme måde vil slippe for afgifter.

Det indebærer selvsagt en større reform af den nuværende afgiftsstruktur.

Spiller ind i energiforhandlingerne
Reformen skal også sikre, at det bliver mere rentabelt at installere varmepumper i energisektoren. Efterhånden som den strøm, der går ind i pumperne, bliver mere grøn, vil en CO2-afgift gå mod nul for varmepumperne.

Med præsentationen mandag sørger Klimarådet for, at der for tredje uge i træk kommer et substantielt indspark til de nystartede forhandlinger om det næste energiforlig.

Om de resulterer i en reform af det omfang, Klimarådet anbefaler, er for tidligt at sige, men der lader til at være bred enighed om fornuften i at skabe incitamenter for at fremme varmepumperne. Efter alt at dømme betyder det en lavere afgift på el til varme.

Klimarådets formand, Peter Birch Sørensen, kritiserede for nylig regeringens udspil for ikke at forholde sig nok til biomassens rolle i det danske energisystem.

Retvisende kriterier
Hans råd anbefaler politikerne at implementere kriterier for biomasses bæredygtighed i lovgivningen. I dag er de fastlagt i en frivillig brancheaftale, som står foran en evaluering. Derudover er der i Bruxelles gang i arbejdet med at fastsætte regler på området for hele EU. 

I den sammenhæng opfordrer Klimarådet regeringen på at arbejde for retvisende kriterier, der ser på kulstofkredsløbet og kulstoflagringen i skove.

Endvidere bør regeringen igangsætte et arbejde med at udvikle retvisende og dokumenterbare indikatorer, som kan indgå i de eksisterende bæredygtighedskriterier for biomasse, skriver Klimarådet.

Læs hele rapporten her.

Dokumentation

På baggrund af denne rapports analyser af biomassens rammevilkår anbefaler Klimarådet følgende tiltag:

→ Med udgangspunkt i forslaget fra Klimarådets analyse Fremtidens grønne afgifter på energiområdet bør der gennemføres en reform af afgifts- og tilskudssystemet på energiområdet, hvor biomasse ikke gives særlige undtagelser. Afgifter og tilskud bør udformes primært med henblik på at reducere CO2-udledningen.

→ Biomasse bør reguleres med udgangspunkt i bæredygtighedskriterier. Biomasse, der dokumenteret lever op til de krav i kriterierne, der vedrører klima, bør reguleringsmæssigt regnes som CO2-neutral. Biomasse, der ikke lever op til kravene, bør regnes som et fossilt brændsel, der pålægges CO2-afgift ud fra et administrativt fastsat CO2-indhold og ikke kan modtage tilskud.

→ I forlængelse af afgiftsreformen, der blandt andet eliminerer biomassens afgiftsfavorisering, bør reguleringen af fjernvarmeforsyningen ændres, så de vedvarende energiteknologier får lige indbyrdes konkurrenceforhold. Det omfatter:
- Udfasning af kraftvarmekravet.
- Udfasning af brændselsbindingerne.
- Opblødning af hvile-i-sig-selv-princippet, så varmeproducenterne kan få gevinst af at investere i varmepumper, ligesom det i dag er muligt ved konvertering til biomasse via nettofordelsmodellen.
- Justering af eltarifferne, så de i højere grad svarer til strukturen i de omkostninger, som netselskaberne har, og dermed ikke udgør en barriere for varmepumper.

De foreslåede rammevilkår er baseret på bæredygtighedskriterier for biomasse, om hvilke Klimarådet anbefaler:

→ Regeringen bør igangsætte et arbejde med at udvikle retvisende og dokumenterbare indikatorer, som kan indgå i de eksisterende bæredygtighedskriterier for biomasse. De nye indikatorer skal være målrettet effekterne på kulstofkredsløbet og kulstoflagring i skove, når der anvendes biomasse til energi. Indikatorerne bør adressere aspekter som blandt andet tidsperspektivet i genoptaget af CO2, producentlandenes klimamål og -regulering samt indirekte effekter på arealanvendelsen. Relevante aktører med ekspertise på området kan med fordel inddrages i arbejdet, fx energibranchen, skovbranchen, grønne organisationer samt uafhængige forskere med ekspertise i blandt andet Jordens kulstofkredsløb.

→ Danmark bør implementere bæredygtighedskriterier for fast biomasse i den nationale regulering. Disse bæredygtighedskriterier skal indeholde de målrettede kriterier og indikatorer vedrørende effekter på kulstofkredsløbet og kulstoflagringen. Hvis EU’s kommende regelsæt ikke tillader, at medlemslande fastsætter yderligere nationale bæredygtighedskriterier, bør regeringen opfordre energibranchen til at indarbejde de målrettede kriterier og indikatorer i en frivillig aftale.

→ Danmark bør arbejde for, at der også i EU’s bæredygtighedskriterier kommer til at være retvisende kriterier og indikatorer, som er rettet mod effekterne på kulstofkredsløbet og kulstoflagringen i skove, når der anvendes biomasse til energi.

I et bredere internationalt perspektiv er reguleringen af skov og biomasse afgørende. Her anbefaler Klimarådet følgende:

→ Skal verden nå Parisaftalens mål om at begrænse den globale temperaturstigning, er det nødvendigt med øget optag af kulstof særligt i skov. Danmark bør derfor i EU og FN – når aftalens lande skal forhandle om at øge deres klimamål – arbejde for, at klimamål og klimaregulering udformes på en måde, som tilskynder landene til at øge skovenes kulstofpuljer, ud over hvad der ville være sket uden klimatiltag. Det er derfor vigtigt, at klimamålenes størrelse fastsættes med udgangspunkt i de bogføringsregler, der skal gælde for LULUCF-sektoren for at sikre, at den potentielle mængde af LULUCF-kreditter ikke udhuler klimamålene.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00