Debat

Aktører: Danske SMV’er risikerer at blive koblet af den grønne omstilling

Danske SMV’er oplever stadig oftere, at deres store og vigtige kunder stiller klimakrav, hvis de vil være underleverandører, men de mangler ofte den viden, der skal til. Det skal et nyt samarbejde gøre op med.

Initiativet Klimaklar SMV, der er&nbsp;igangsat af Industriens Fond og gennemføres i et samarbejde med DI, Fremstillingsindustrien, Axcelfuture, Global Compact Network Denmark, Aalborg Universitet og Viegand Maagøe, skal hjælpe SMV'er med at reducere deres klimabelastning.<br>
Initiativet Klimaklar SMV, der er igangsat af Industriens Fond og gennemføres i et samarbejde med DI, Fremstillingsindustrien, Axcelfuture, Global Compact Network Denmark, Aalborg Universitet og Viegand Maagøe, skal hjælpe SMV'er med at reducere deres klimabelastning.
Foto: DI/pressefoto
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danmark huser nogle af verdens mest bæredygtige virksomheder. De stiller nu og fremover øgede krav om, at deres leverandører også skal være bæredygtige. En udvikling, som i øvrigt også ses uden for Danmark.

Danske SMV’er, der leverer til de store virksomheder, oplever flere barrierer: De mangler viden om klima, de mangler data om klima, de mangler ressourcer.

De barrierer vil vi med 'Klimaklar SMV' være med til at nedbryde.Projektet er igangsat af Industriens Fond og gennemføres i et samarbejde med DI, Fremstillingsindustrien, Axcelfuture, Global Compact Network Denmark, Aalborg Universitet og Viegand Maagøe.

Eksperthjælp til små og mellemstore virksomheder
Det er helt afgørende for danske virksomheders konkurrencekraft, at de proaktivt arbejder med den grønne omstilling og får styr på deres klimaaftryk. Det forventes af kunderne, og de forventninger vil stige i fremtiden.

Afsendere
  • Thomas Hofman-Bang, direktør for Industriens Fond
  • Jakob Kjeldsen, chef for Fremstillingsindustrien i DI
  • Joachim Sperling, direktør for AxcelFuture,
  • Sara Krüger Falk, direktør for Global Compact,
  • Søren Løkke, lektor ved Institut for Planlægning på Aalborg Universitet,
  • Søren Eriksen, direktør for Viegand Maagøe.

Det er baggrunden for, at vi har søsat Klimaklar SMV. Her får 50 SMV'er eksperthjælp til at lægge en plan for, hvordan deres virksomheder og ikke mindst deres produkter og services kan blive klimavenlige. En vigtig del af projektet er også at give virksomhederne værktøjer, der sætter dem i stand til at dokumentere, at de gør en reel indsats for klimaet.

Meningen er, at erfaringerne fra projektet skal bredes ud til alle de små og mellemstore virksomheder, som udgør rygraden i dansk erhvervsliv. De spiller en afgørende rolle for, at Danmark kan komme i mål med ambitionerne om at reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030. Det vil samtidig øge konkurrencekraften blandt SMV’erne både i Danmark og globalt – og dermed gavne vækst og jobskabelse.

Danske giganter går forrest
Den grønne agenda fylder meget i toppen af dansk erhvervsliv, og flere af de store danske virksomheder tilhører verdenseliten, når det handler om bæredygtighed. Det gælder blandt andet store danske flagskibe som Grundfos, Danfoss, Siemens Gamesa og Novo Nordisk.

Det er imidlertid de færreste SMV’er, der umiddelbart kan leve op til kravene. De mangler data om deres klimaaftryk, de mangler viden om klima og bæredygtighed, og de mangler ikke mindst ressourcer til at realisere ønskerne om at blive klimavenlige.

Globale krav til klima- og bæredygtighedsdokumentation udfordrer dermed danske underleverandører, som mangler viden om deres data og indsatser. Det betyder, at de risikerer at blive hægtet af den globale udvikling.

Dugfriske tal fra en undersøgelse blandt DI’s medlemmer viser, at 63 procent af de adspurgte virksomheder oplever bæredygtighed som et vigtigt konkurrenceparameter. Halvdelen af de adspurgte oplever stigende forventninger til den grønne indsats fra deres centrale samarbejdspartnere.

Men undersøgelsen viser samtidig, at en tredjedel ikke er i gang eller forventer en uændret udledning i 2030. Her håber vi, at vi med Klimaklar SMV kan hjælpe disse virksomheder i gang.

Nu skal vi have SMV’erne med
De 50 SMV’er i projektet skal i løbet af 2021 udarbejde et CO2-regnskab, en klimaplan og arbejde videre med anbefalinger til klimakommunikation og branding.

Efter forløbet er virksomhederne kvalificerede til at blive en del af det globalt anerkendte initiativ Science Based Targets (SBTi), som blandt andre FN’s Global Compact står bag.

Erfaringen fra arbejdet med de første 13 virksomheder er, at virksomhederne gerne vil reducere deres klimaaftryk, men at overskuddet i hverdagen er begrænset. 

Klimaklar SMV
Thomas Hofman-Bang, Jakob Kjeldsen m.fl., se alle afsendere i faktaboks

Her sætter virksomheder validerede, videnskabsbaserede mål som stemmer overens med den nødvendige reduktionsvej for at nå en dekarbonisering af økonomien mod 2030 og 2050.

De største danske virksomheder er allerede med i initiativet, og derfor kan de mindre virksomheder gøre sig til attraktive samarbejdspartnere ved også at tilslutte sig. Samtidig får de et udvidet viden-grundlag til at træffe de valg, der giver den største klimaeffekt.

I marts blev køreplanen for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder lanceret med CEO i Danfoss Kim Fausing som formand. En særskilt indsats i køreplanen er Klimaklar SMV.

Vi har på nuværende tidspunkt testet konceptet på 13 virksomheder. To af disse er Dansk Sintermetal og AM Tooling.

I Haderslev ligger Dansk Sintermetal, som er specialister i at presse metalpulver til en lang række forskellige produkter til alt fra biler til støvsugere og kontormaskiner. Direktør Hans Olling forklarer, at virksomheden i nogen tid har ønsket at arbejde med deres CO2-aftryk, men at det med 64 ansatte og en travl produktionsplan kan være svært at få hul på den grønne vækst.

Værktøjsfabrikanten AM Tooling ved Odense er i en tilsvarende situation. Affaldssortering har været det første skridt mod en grønnere produktion, og nu skal virksomheden tage det næste.

Begge virksomheder har været igennem forløbet med indledningsvist en kortlægning af data, som er første fase i projektet. Her bliver virksomhedernes forbrug af blandt andet el, vand, råvarer, produkter og transport med rådgiveres hjælp nu samlet ind og kortlagt.

Herefter struktureres data og beregnes til et CO2-regnskab baseret på den internationale CO2-regnskabsstandard Greenhouse Gas Protokollen (GHGP).

Næste skridt er at drøfte og definere virksomhedens reduktionsmålsætning blandt andet med afsæt i SBTi, der anviser en reduktionsvej mod en halvering af virksomhedens CO2-udledning inden 2030 samt en fuld dekarbonisering inden 2050.

SMV'er vil gerne reducere klimaaftryk
Virksomhederne deler også motivationen for at tage fat på arbejdet: Nemlig at det er rettidig omhu at gå i gang, før det bliver et krav fra både offentlige og private kunder.

En grøn profil kan i mange tilfælde tilføre værdi til forretningen. 

Klimaklar SMV
Thomas Hofman-Bang, Jakob Kjeldsen m.fl., se alle afsendere i faktaboks

Forventningen er, at kravene kommer, og så frygter virksomhederne at blive valgt fra som leverandører, hvis ikke de er klar.

Der er stigende efterspørgsel på grønnere produkter, men i høj grad også stigende efterspørgsel på indsigt i virksomheders CO2-regnskab, der samlet angiver klimabelastningen.

For en virksomhed som AM Tooling, der i høj grad lever af at levere specialdesignede værktøjer til bilindustrien, så er der konkurrencemæssig fordel i at kunne dokumentere, at man kan levere et produkt fra en virksomhed, der har en lavere klimapåvirkning sammenlignet med konkurrenterne.

Erfaringen fra arbejdet med de første 13 virksomheder er, at virksomhederne gerne vil reducere deres klimaaftryk, men at overskuddet i hverdagen er begrænset. Vi må heller ikke glemme, at corona for mange virksomheder har betydet, at interne udviklingsprojekter er sat i bero.

Troværdige data er bedste værn mod greenwashing
Vi håber derfor, at vi med Klimaklar SMV kan vise ikke kun de 50 virksomheder, som er med i projektet, men også resten af landets over 15.000 fremstillingsvirksomheder, at det er anstrengelserne værd at tage fat på arbejdet.

Hovedfokus er at styrke SMV’erne i det globale kapløb om at levere til de store virksomheder. Det kræver ressourcer og viden, som vi gennem forløbet med de 50 virksomheder vil sikre gennem bred formidling og anskueliggørelse for alle danske SMV’er.

En grøn profil kan i mange tilfælde tilføre værdi til forretningen. Men det er vigtigt, at virksomhederne baserer deres klimaindsats på troværdige data, så det systematiske arbejde er baseret på reelle grønne indsatser.

Troværdige data er det bedste værn mod beskyldninger om greenwashing, og kun ved at have datagrundlaget og systemanalysen på plads, kan virksomhederne arbejde aktivt med den grønne fortælling.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Hofman-Bang

Adm. direktør, Industriens Fond
statsaut. revisor (1994), cand.merc.aud. (CBS 1992)

Joachim Sperling

Direktør, Axcelfuture

Sara Krüger Falk

Direktør, Global Compact Network Denmark, medlem af Rådet for Samfundsansvar og Verdensmål, formand, 2030-Panelet
Kandidat i International Development and Education (RUC, 2008) Master, Afrikastudier (KU 2006)

0:000:00