Socialdemokratiet vil fremrykke klimamål

KLIMA: Socialdemokratiet møder op til efterårets klimaforhandlinger med fire krav, der skal sikre, at Danmark viser politisk lederskab. Vi er nødt til at skrue op for ambitionerne og tempoet, lyder det. Kravene får blandet modtagelse.

Partiformand Mette Frederiksen (S) under sidste uges sommergruppemøde, hvorfra partiets klimakrav til efterårets forhandlinger stammer.
Partiformand Mette Frederiksen (S) under sidste uges sommergruppemøde, hvorfra partiets klimakrav til efterårets forhandlinger stammer.Foto: Frank Cilius / Ritzau Scanpix
Morten Øyen

Efterårets klimaforhandlinger skal ende med et nyt langsigtet klimamål om, at Danmark skal være fri af fossile brændsler allerede i 2045. Og ikke i 2050, som målet er formuleret i klimaloven i dag.

Fakta
Socialdemokratiets fire krav til klimaforhandlinger

1.    
Et nyt langsigtet klimamål om, at Danmark skal være fri af fossile brændsler allerede i 2045. Og ikke i 2050 som målet er formuleret i klimaloven i dag.
 

2.    
Et mål om 500.000 grønne biler i 2030. Målet skal omfatte el-, opladningshybrid- og brintbiler og skal sikre en markant nedgang i CO2-udledningen fra biler.
 Målet skal medvirke til, at Danmark når EU’s ambitiøse klimamål, og sikre, at bilfabrikanter introducerer deres elbiler på det danske marked.
Fem konkrete forslag skal fremme målet:
■ Den særligt lave elafgift ved opladning forlænges yderligere for al vejtransport. Dermed sidestilles elbiler og ellastbiler med elbusser, der i dag er tildelt den særligt lave afgift i en længere periode.
■ Staten finansierer tilslutningsbidrag for nye, hurtige ladestandere. Så der kan sættes turbo på udbredelsen af ladestandere, hvor elbiler kan lade nok på ti minutter til at køre 150-350 km.
■ Firmabilbeskatning for el- og opladningshybridbiler sænkes. Til hhv. 10 pct. og 15 pct. med inspiration fra Holland og Storbritannien.
■ Indfasningen af registreringsafgift på elbiler udskydes. Næste skridt i indfasningen af registreringsafgift på elbiler vil ellers iværksættes pr. 1. januar 2019.
■ Kommuner skal have ret til et tilskud på 10.000 kr. til hver el- eller brintbil, de indkøber. Forslaget skal give kommuner et incitament til at vælge klimavenlige biler, når de skal udskifte i deres bilflåde. 

3.    
Udskiftning til el-busser i Danmarks store byer. Tunge køretøjer forurener meget. Både med partikler, der er farlige for os mennesker, og med udledning af drivhusgasser, som skader klimaet. Derfor er det også her vigtigt at få taget hul på en omstilling hurtigst muligt.
 Socialdemokratiet vil derfor give støtte til kommunale initiativer til fremme af elbusser.

4.     At landbruget skal yde et fair og fornuftigt bidrag til klimaet.
Landbruget er ikke omfattet af et klimamål i dag. Det ønsker Socialdemokratiet at ændre på - i samarbejde med landbruget. Derudover ønsker Socialdemokratiet en national afdækning af en ny jordfordeling til gavn for både landmænd, miljø og klima.
Socialdemokratiet foreslår: 
■ Reducere CO2-udledning fra landbruget. Der skal nedsættes et råd med deltagelse af landbrugets parter. Rådet skal foreslå et fair og fornuftigt mål for, hvor meget landbruget kan reducere deres CO2-udledning samt foreslå, hvordan ambitionen kan indfries. Anbefalingerne skal tage udgangspunkt i realiseringen af Danmarks langsigtede klimamål.
■ Foretage en national afdækning af, hvor jordfordelinger med fordel kan gennemføres gennem frivillige aftaler. Landbrugsjord skal samles, så landmanden har kortest mulig afstand til sine marker. Natur, der ligger omringet af marker, skal forbindes, så dyr og planter kan bevæge sig frit. Jordfordelinger giver klimagevinst, når lavbundsjorde tages ud af drift, da disse ellers udleder betydelige mængder CO2, når de drænes i forbindelse med opdyrkning.
■ Forskning i reduktion af metan fra husdyrbrug og lattergas fra planteproduktion. Der prioriteres midler til forskning i reduktion af metan fra husdyrbrug ved et ændret foderindtag samt reduktion af udledningerne af lattergas fra planteproduktion, f.eks. via ny teknologi og managementsystemer

Tiltagene er ifølge Socialdemokratiet finansieret inden for den ramme, som blev afsat med aftalen om PSO i efteråret 2016, idet den ramme netop skal gå til at finansiere nye tiltag, som styrker den grønne omstilling. 

Kilde: Socialdemokratiet

Det er et af de fire krav, som Socialdemokratiet vil møde op til klimaforhandlingerne med.

”Når Trump trækker USA i den forkerte retning, så må Europa tage teten. Men internt i Europa er der også nogen, som skal gå foran og vise politisk lederskab. Og det skal Danmark,” siger Socialdemokratiets klimaordfører, Jens Joel.

Halter efter naboer
Det nye klimamål skal gøre Danmark fri for fossile brændstoffer fem år tidligere.

Vi mener ikke, at der er brug for politiske initiativer for at fremme den proces. For den kommer alligevel.

Mikkel Dencker (DF)
Klima- og energiordfører

”Fem år lyder måske ikke af meget – men det vil reelt betyde, at vi skal igangsætte langt flere initiativer nu,” hedder det i udspillet, hvori det fremgår, at Sverige allerede har sat et mål om fossilfrihed i 2045, og Norge vil være såkaldt klimaneutral i 2030.

”Dengang klimaloven blev vedtaget, var målet om fossilfrihed et ambitiøst mål på verdensplan. Men i takt med at andre lande øger deres indsats, sakker Danmark bagud,” skriver Socialdemokratiet.

Det er et klart signal til regeringen om, at vi ikke mener, at der kan laves en klimaaftale, medmindre omstillingen af transportsektoren bliver taget mere seriøst, og vi får landbruget med ind i klimakampen.

Jens Joel (S)
Klima- og energiordfører

Signal til regeringen
Foruden et skærpet klimamål har Socialdemokratiet krav om et mål om 500.000 grønne biler i 2030, udskiftning til el-busser i Danmarks store byer, og at ”landbruget skal yde et fair og fornuftigt bidrag til klimaet”. (Se forslag i faktaboks).

”Det er et klart signal til regeringen om, at vi ikke mener, at der kan laves en klimaaftale, medmindre omstillingen af transportsektoren bliver taget mere seriøst, og vi får landbruget med ind i klimakampen. Videnskaben dikterer det, og politisk er det nødvendigt, hvis vi vil spille en rolle internationalt: Vi skal både skrue op for ambitionerne og tempoet,” siger Jens Joel.

På Christiansborg får de socialdemokratiske krav en blandet modtagelse.

0:000:00