V-ordfører: Røde politikere vil tvangsstyre bilejerne

DEBAT: Hvad ved Enhedslisten, Alternativet, Radikale og SF om fremtidens biludvikling, spørger Venstres miljøordfører, Erling Bonnesen. Han er selv benzinbilsejer – og planlægger at fortsætte med at være det.

Af Erling Bonnesen (V)
Miljøordfører 

For få uger siden foreslog Enhedslisten, Alternativet, Radikale og SF at forbyde benzin- og dieselbiler i Danmark. Det forslag, mener jeg, er helt ude i hampen. Det vil være en bombe under danskernes frie valg til selv at bestemme hvilken bil, de vil købe og køre i.

Enhedslisten har udtalt, at de ”gerne vil have en større viden om, hvornår det er realistisk at gøre det”. Dermed må man gå ud fra, at Enhedslistens forslag om at forbyde benzin- og dieselbiler fra vejene allerede i 2025 eller 2030 er et skud ud i tågen.

For hvad kender de egentlig til den fremtidige udvikling? Hvordan er det, de vil forudsige hvilke biler, danskerne ønsker at køre i om 10, 20 eller 30 år? 

Stop overdommeriet
Måske er svaret, at Enhedslisten, Alternativet, Radikale og SF ganske enkelt er ligeglade med, hvilke biler danskerne gerne vil have i fremtiden. De er ligeglade med forbrugernes ønsker – og i stedet mener de, at de selv er bedre til at beslutte hvilken bil, der er den bedste for den enkelte dansker.

Jeg kunne ikke være mere uenig. 

Jeg mener ikke, at vi skal gøre os til dommere over, hvad danskerne skal købe. Hver enkelt dansker har sine egne særlige behov. De behov er ikke nødvendigvis de samme som folketingspolitikere fra de fire røde partiers behov.

Jeg kører selv benzinbil
Hvis folk fra Enhedslisten, Alternativet, Radikale og SF alle ønsker at skrotte deres benzin- eller dieselbil til fordel for en elbil, så synes jeg, det er mere en fint. Det gavner en grøn udvikling, som mit parti og jeg også bakker op om og kæmper for. Men ligesom jeg ikke vil blande mig i, hvad de skal spise til aftensmad – så vil jeg heller ikke blande mig i deres valg af bil. 

Selv kører jeg rundt i en benzinbil. Og det har jeg altså tænkt mig at gøre et stykke tid endnu. 

Jeg ved, hvor meget det kan betyde for danske familier, at de har adgang til at bruge deres benzin- eller dieselbil. Især i landdistriktsområder, som der hvor jeg kommer fra. Her er mange mennesker afhængige af at kunne komme rundt med deres bil til en fornuftig pris – det kan være altafgørende for, at de kan komme på arbejde og køre deres børn i skole. Ja, for at de fortsat kan bo uden for Danmarks større byer.

Og det er allerede dyrt at være bilejer i Danmark. I Venstre er vores holdning, at det ikke skal være dyrere at være dansker.

Ja tak til frihed
Jeg vil gerne understrege, at jeg i dén grad bakker op om en aktiv indsats for en succesfuld grøn omstilling. Jeg er enig i, at fossilt brændstof på længere sigt vil blive en myte. Vi fortsætter mod flere og flere elbiler og færre og færre benzin- og dieselbiler. Det er positivt. Men det sker altså ikke fra den ene dag til den anden. Og vi skal ikke tvinge danskerne til en lynudvikling, de ikke er klar til.

Producenterne arbejder fortsat med at udvikle elbiler og gøre dem til en billigere og bedre løsning for danskerne. Hvis vi lader markedskræfterne spille, så vil danskerne få den bedste løsning. Så vil de få det bedste og bredeste udvalg, når de skal vælge bil. Jeg tror på, at danskerne vil efterspørge flere og flere elbiler i fremtiden. Og jeg tror, at den enkelte borger er bedre til at tage sine egne forbrugsbeslutninger, end vi politikere er fra centralt hold.

I Venstre vil vi ikke tvangsstyre forbrugerne. Vi siger i stedet nej tak til forbud mod benzin- og dieselbiler – og ja tak til frihed til danske forbrugere.

Forrige artikel Olsen Dyhr: Lavere el-afgift giver mere klimaforurening Olsen Dyhr: Lavere el-afgift giver mere klimaforurening Næste artikel Elbil-alliance: Lad kommunerne bestemme elbil-rabatten Elbil-alliance: Lad kommunerne bestemme elbil-rabatten
Regeringen nedjusterer forventning til populært klimatiltag

Regeringen nedjusterer forventning til populært klimatiltag

LANDBRUG: Udtag af landbrugets klimaskadelige jorde har slet ikke den håbede effekt, erkender regeringen i sit nye klimaprogram. Det er da ærgerligt, siger klimaminister Dan Jørgensen. Nøgleaktører deler ikke regeringens vurdering.