Advokat: Sådan kan nye regler mod greenwashing påvirke virksomheder

Kommende EU-regler vil gøre det umuligt for virksomheder at pynte sig med lånte klimafjer, vurderer en advokat, der selv har repræsenteret virksomheder anklaget for greenwashing. Her er hans bud på, hvilken forskel reglerne kan gøre.

"Think green, fly green,” lyder AirBaltics slogan. Sådan en markedsføring vil næppe gå under en kommende EU-lov mod greenwashing, vurderer advokat Claus Barrett Christiansen. 
"Think green, fly green,” lyder AirBaltics slogan. Sådan en markedsføring vil næppe gå under en kommende EU-lov mod greenwashing, vurderer advokat Claus Barrett Christiansen. Foto: Markus Eigenheer
Rasmus Bloch Hansen

På det lettiske flyselskab Air Baltics hjemmeside kan man under virksomhedens bæredygtighedsfane se et billede af et fly, der flyver hen over grønne skove, mens teksten "Think green, fly green" står skrevet inde i billedet.

Men den slags skal virksomheder og andre organisationer være meget forsigtige med i fremtiden, hvis den nye aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet imod greenwashing bliver formelt godkendt.

Det vurderer advokat og partner i advokatfirmaet Bech-Bruun, Claus Barrett Christiansen, som har repræsenteret flere virksomheder i sager om greenwashing.

Altinget logoErhverv
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget erhverv kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00