Debat

Iværksætterprofiler: God iværksætterstrategi kræver entreprenørskab i alle uddannelser

Det store fokus på kapital i forbindelse med regeringens iværksætterstrategi må ikke overdøve nødvendigheden af at skabe en kultur og give de nødvendige kompetencer for unge med iværksætterdrømme.

Den fremtidige iværksætterstrategi skal have fokus på entreprenørskab i uddannelserne og erhvervsuddannede, skriver iværksætterprofiler.
Den fremtidige iværksætterstrategi skal have fokus på entreprenørskab i uddannelserne og erhvervsuddannede, skriver iværksætterprofiler.Foto: Simon Skipper/Ritzau Scanpix
Søren Vikkelsø
Christian Vintergaard
Mads Schmidt Haagensen
Martin Samsing
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Forleden lovede erhvervsminister Morten Bødskov, at vi kan se frem til forhandlinger om en længe ventet iværksætterstrategi efter sommerferien. I forlængelse af den udmelding blev især bedre adgang til kapital fremhævet som et vigtigt punkt sammen med behovet for flere store vækstvirksomheder.  

Kapital er selvsagt er grundpille for at styrke iværksætteriet. Men vi er nervøse for, at hvis vi ikke selv bringer fokus på kompetence- og kulturdelen af iværksætterstrategien, så er det ikke sikkert, at den får nok opmærksomhed i forhold til kapitalen.  

Erhvervsuddannedes vigtighed

Indlægget er skrevet af:
  • Christian Vintergaard, direktør, Fonden for Entreprenørskab
  • Søren Vikkelsø, direktør, CELF Nykøbing Falster
  • Martin Samsing, uddannelsesdirektør for Industri, Medie & Skønhed, Next København
  • Mads Schmidt Haagensen, rektor, Media College Denmark 

Undervisnings- og uddannelsesområdet som helhed er det oplagte sted at kigge hen, hvis man vil klæde fremtidens iværksættere på med de nødvendige kompetencer. Og et konkret eksempel på, hvor man med fordel kan sætte ind, findes på erhvervsuddannelserne.  

30 procent af de nye iværksættere i Danmark er faglærte. Desværre har andelen været faldende siden 2001, selvom virksomheder startet af faglærte har en relativt høj overlevelsesgrad.

Samtidig kræver fremtidens arbejdsmarked mere end nogensinde unge, der kan skabe virksomheder, forandre gamle rutiner og på andre måder gøre en forskel i de brancher eller det arbejdsmiljø, de havner i efter endt uddannelse.

De erhvervsuddannede, praksisorienterede dimittender har en hovedrolle i forandringsprocessen. 

Styrkelse af kompetencer og kultur

Undervisning og træning i entreprenørskab skal have en central plads i alle former for uddannelser

Derfor har vi sammen med Tuborgfondet iværksat et nyt projekt kaldet ”Inkubationsmiljøer til erhvervsuddannelserne”, som skal gøre uddannelser, brancher og politikere klogere på, hvordan man bedst fremmer netop de innovative kompetencer hos eleverne på landets erhvervsuddannelser og hjælper dem med at gøre deres kreative, entreprenørielle idéer til virkelighed. 

Inkubationsmiljøer giver nemlig en tydelig ramme for styrkelse af både kompetencer og kultur.

Inkubationsmiljøer handler om at skabe et miljø og en kultur med rollemodeller, opbakning og plads til at prøve idéer af og blive klogere på processen, når man skaber nyt – uanset om det nye ender med at blive brugt til at skabe nye virksomheder eller til at forny de eksisterende organisationer og virksomheder i Danmark.  

Central plads til entreprenørskab

Projektet er blot ét eksempel på, hvordan man skaber rum til at styrke entreprenørielle kompetencer.

Helt generelt mener vi, at undervisning og træning i entreprenørskab skal have en central plads i alle former for uddannelser.

En udbredelse af undervisning i entreprenørskab kan være med til at styrke fundamentet for fremtidens iværksætteri og dermed en stærk iværksætterstrategi. Entreprenørskabsundervisning har i øvrigt den gavnlige effekt, at den giver kompetencer til at handle, skabe og gøre en forskel i allerede eksisterende virksomheder.  

Vi håber derfor, at det store fokus på kapital i forbindelse med iværksætterstrategien ikke overdøver nødvendigheden af at skabe en kultur og give de nødvendige kompetencer for vores unge med iværksætterdrømme.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christian Vintergaard

Adm. direktør, Fonden For Entreprenørskab
ph.d. (CBS 2005), msch. (CBS 2001)

Martin Samsing

Uddannelsesdirektør, Next Uddannelse København

Mads Schmidt Haagensen

Rektor, Mediskolerne i Viborg
Cand.mag.

0:000:00