Debat

V-borgmester og iværksætter: Danmark har brug for flere kvindelige iværksættere

Kvinder halter langt efter mænd, når det kommer til at starte ny virksomhed. Det skyldes blandt andet ulige forhold til at rejse kapital, skriver Cecilia Lonning-Skovgaard (V) og Jeanette Carlsson.

Hvis vi virkelig skal bane vejen for at flere innovative kvinder får succes som iværksættere, fordrer det forandringer i flere led, skriver Cecilia Lonning-Skovgaard (V) og Jeanette Carlsson.
Hvis vi virkelig skal bane vejen for at flere innovative kvinder får succes som iværksættere, fordrer det forandringer i flere led, skriver Cecilia Lonning-Skovgaard (V) og Jeanette Carlsson.Foto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix
Cecilia Lonning-Skovgaard
Jeanette Carlsson
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danmark tegner sig for en kedelig placering i OECD, der potentielt koster vækst og arbejdspladser.

Kun cirka fire procent af de danske kvinder har ifølge en undersøgelse fra Dansk Erhverv været med til at starte en ny virksomhed i løbet af de seneste 3,5 år. Det er under halvt så mange som OECD-landenes gennemsnit på 9,2 procent.

Og kønsfordelingen er også helt skæv, når det gælder hovedstifterne bag nye danske virksomheder. Ifølge Fonden for Entreprenørskab står mænd som hovedstiftere i 74 procent af de nye virksomheder herhjemme.

En række undersøgelser viser, at kvinder og mænd bliver behandlet forskelligt, når de vælger at blive iværksættere. Og dermed er der flere barrierer, der står i vejen for, at flere kvinder udvikler deres gode forretningsidé til en ny virksomhed.

Nogle kvinder mangler tilsyneladende troen på, at de har de rette kompetencer til at springe ud som iværksættere

Cecilia Lonning-Skovgaard (V) og Jeanette Carlsson
Beskæftigelses- og integrationsborgmester i Københavns Kommune og direktør i Tech Nordic Advocates

Særlige udfordringer på baggrund af køn

Det handler blandt andet om at skaffe kapital. Kvindelige iværksættere har markant sværere ved at få venture funding end mænd.

Og kun cirka én procent af venturekapitalen går til opstartsvirksomheder med kun kvindelige iværksættere, til trods for at de er hovedstiftere af hver fjerde virksomhed.

En anden årsag er manglen på kvindelige rollemodeller. Nogle kvinder mangler tilsyneladende troen på, at de har de rette kompetencer til at springe ud som iværksættere. De ved ikke, hvordan de skal komme i gang, og de tvivler på, hvordan det skal gå.

Og cirka 11 procent af kvinderne har oplevet særlige udfordringer på grund af deres køn, da de skulle etablere sig som iværksætter, viser data fra Center for Vækstanalyse. 

Det er ganske alvorligt, hvis alt dette forhindrer flere kvinder i at udvikle deres forretningsidéer til blomstrende virksomheder med flere ansatte og potentiale for vækst og udvikling. Og naturligvis har alle et ansvar for at gøre, hvad de kan for at ændre på status quo.

Kampagner og initiativer

Københavns Kommune kører lige nu en kampagne, der netop skal inspirere og motivere flere kvinder til at springe ud som iværksættere.

Ved hjælp af plakater i gadebilledet og SoMe-opslag med rollemodeller og information kan kvinder med en god forretningsidé se, hvor der er hjælp at hente, og hvor de kan finde rådgivning og netværk.

Både synlige og usynlige barrierer skal ryddes af vejen – hos kvinderne selv og iværksættermiljøet generelt

Cecilia Lonning-Skovgaard (V) og Jeanette Carlsson
Beskæftigelses- og integrationsborgmester i Københavns Kommune og direktør i Tech Nordic Advocates

Et andet konkret og aktuelt initiativ, som er støttet af Københavns Kommune, er programmet Danmark i Førertrøjen på Kvindeligt Iværksætteri, leveret af Tech Nordic Advocates.

Det skal hjælpe flere kvindelige iværksættere og ledere frem i teknologibranchen, hvor der er akut behov for forandring. Som højvækstbranche og hovedkilde til fremtidig innovation, vækst og jobskabelse er der brug for at sætte alle talenter i spil. Det bidrager alt sammen til at sætte fokus på problemet og hjælpe flere kvinder fremad.

Et iværksætterland – for begge køn

Men hvis vi virkelig skal bane vejen for at flere innovative kvinder får succes som iværksættere, fordrer det forandringer i flere led. Både synlige og usynlige barrierer skal ryddes af vejen – hos kvinderne selv og iværksættermiljøet generelt.

Her bør alle kigge indad og overveje, om de danske iværksætterkvinder får den samme behandling og de samme muligheder som deres mandlige kolleger.

Ifølge en international undersøgelse er Danmark det fjerdebedste land for iværksættere, kun overgået af USA, Schweiz og Canada. Det skal vi fortsat gerne være – for begge køn.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Cecilia Lonning-Skovgaard

HR-direktør, DFDS, fhv. beskæftigelses- og integrationsborgmester (V), Københavns Kommune, medlem, Borgerrepræsentationen
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2001), Master of Public Administration (Kennedy School of Government, Harvard University 2000)

Jeanette Carlsson

Stifter og direktør, Tech Nordic Advocates,
Kandidat i økonomi, (UCL)









0:000:00