Dalende ansøgertal får kirkelig uddannelse til at markedsføre sig skarpt på civilsamfund
Den såkaldte 3K-uddannelse kalder de færdiguddannede for civilsamfundsudviklere og fremhæver studiet som anvendeligt i ’værdibaserede organisationer(…) – fra de kirkelige organisationer, foreningsliv til det boligsociale og NGO'er.’ En ny strategi skal signalere, at uddannelsen ikke kun er rettet mod den kirkelige del af civilsamfundet samt råde bod på misforståelser om religionens rolle i uddannelsen.
Gitte Skotby-Young Ballenstedt
RedaktørEfter at tusinder af unge i sidste uge modtog enten en opløftende eller nedslående besked med svar på ansøgning til en uddannelse, står en række uddannelsessteder tilbage med ubesatte pladser.
En af dem er uddannelsen Kristendom, kultur og kommunikation – i daglig tale 3K, som udbydes på henholdsvis Diakonissestiftelsen på Frederiksberg og Via University College i Højbjerg ved Aarhus.
Begge steder har søgningen til uddannelsen været vigende de seneste år. Derfor har udbyderne det sidste års tid foretaget en markant ændring af markedsføringen af uddannelsen og fortællingen om den udadtil. Det fortæller Sif Egede, uddannelsesleder på 3K ved Campus Aarhus C.