Anmeldelse af 
Niels Frid-Nielsen

Ny bog om digital etik mangler kant og substans

Peter Svarres nye bog 'Digital etik' handler om, hvordan vi designer en mere ansvarlig digital verden. Men den mangler kant og substans, for digitalt ansvar kræver håndfast politisk handling snarere end uforpligtende etisk snak, skriver Niels Frid-Nielsen.

<div>Amazon var med blandt andet deres andre-der-købte-denne-bog-har-også-købt-knap blandt de første på nettet til at gøre en forretning ud af at forudse sine brugeres behov, skriver Niels Frid-Nielsen. &nbsp;<br></div>
Amazon var med blandt andet deres andre-der-købte-denne-bog-har-også-købt-knap blandt de første på nettet til at gøre en forretning ud af at forudse sine brugeres behov, skriver Niels Frid-Nielsen.  
Foto: Brendan Mcdermid/Reuters/Ritzau Scanpix
Niels Frid-Nielsen
Digital etik
Peter Svarre
240 sider, 319,95 kroner, Akademisk Forlag, Udgivelsesdato: 25. november 2022

Kan du huske, da Amazon indførte Andre-der-købte-denne-bog-har-også-købt-knappen? Det var epokegørende. Med én knap hjalp Amazon brugeren rundt i den globale malstrøm af bøger, som det var næsten umuligt at overskue ved indgangen til det nye, digitaliserede 21. Århundrede. 

Nu var det ikke længere nødvendigt at slæbe kufferter fulde af bøger med hjem fra rejser i udlandet. Nu var alverdens bøger kun et klik væk – og Amazon kendte min smag bedre, end jeg selv gjorde.  Andre-der-købte-denne-bog-har-også-købt-knappen fik mig til at udskifte Arnold Buscks fysiske boglade med Amazons digitale. 

For det handlede jo om algoritmer. Amazon var blandt de første på nettet til at gøre en forretning ud af at forudse sine brugeres behov.  

Som Peter Svarre skriver i Digital etik, var Amazon nemlig kun på overfladen en boghandel. I virkeligheden var boghandlen "bare en prøveklud for den egentlige forretning, som drejede sig om at opnå perfekt forståelse af kundens behov."  

Ligesom Google lever firmaet i dag af den viden, de har om os kunder. Og derfor har Amazon siden årtusindskiftet udviklet sig fra boglade til stormagasin på nettet. 

Arnold Busck har været nede at ramme konkursen, men overlever heldigvis den dag i dag på Købmagergade i København. 

Fra autoplay til selvkørende biler 

Det er ikke bare Amazon og Google, der lever højt på at overvåge og profitere på deres viden om vores personlige præferencer. 

Når Netflix giver dig 10 sekunder til at overveje, om du også vil se næste afsnit af den serie, du er i gang med, så handler det naturligvis også om at fastholde forbrugeren så længe som muligt.  

Peter Svarre skriver let forståeligt, bogen kommer til tiden, men mangler noget kant og substans.

Niels Frid-Nielsen

"Beslutningen om at designe autoplay-funktionen blev altså truffet uden de store etiske overvejelser," skriver Svarre. "Man testede bare forskellige design i forhold til nogle snævre forretningsmål". De mål var "at fastholde brugerne som kunder og få dem til at konsumere så mange timers underholdning som muligt". 

Når Airbnb formidler udlejning af boliger, opfylder man det snævre behov hos udlejer og den kunde, der har brug for en bolig i en periode. Problemet er bare, at man har glemt at tænke på de naboer, der lever side om side med hotellejligheder med festende turister 24 timer syv dage om ugen.  

Peter Svarre fortæller om hele bydele i Barcelona og Lissabon, der er omdannet til "kønsløse Airbnb-lejlighedshoteller, hvor der ikke længere bor lokale borgere, og hvor boligpriserne er eksploderet". 

Man kunne også nævne de madudbringningsfirmaer, der hjælper mange af os i en fortravlet hverdag. Svarre gør her opmærksom på, at madudbring har 1) skabt et uorganiseret arbejdsmarked uden rettigheder for de ansatte. 2) Budene oser ofte omgivelserne til på støjende scootere, der næppe er kvalitetskontrollerede. Endelig gør han opmærksom på, at 3) madudbringningen presser priser og ansættelsesforhold hos lokale restauranter, der har svært ved at følge med det hastigt voksende marked for madudbringning. 

Lad os også lige nævne drømmen om den selvkørende bil, der er så forjættende, lige indtil den kører galt.  

Euforien blev til et mareridt 

Drømmen om det nye, brugervenlige internet, der uden hierarkier forener menneskeheden i demokratisk samtale og fællesskab, viste sig i løbet af et årti som et mareridt af en jungle, hvor chikane, manipulation og overvågning trives som ukrudt i et eldorado for hadefulde verbale angreb af racistisk, homofobisk eller politisk karakter.  

"Den digitale verden blev ikke det forjættede land, vi drømte om", som Svarre skriver. "I stedet for frigørelse fik vi influencere, der bogstaveligt talt danser til de kunstige intelligensers krav om mere skønhed, vildere stunts, og flere – altid flere – likes!" 

Læs også

Han erkender, at "25 år efter internettets fremkomst er vi vågnet op til en verden, hvor internettet og digitale teknologier viste sig at have alvorlige skyggesider". Derfor oplever vi nu det, Svarre kalder et techlash, og som man på godt gammelt dansk ville kalde moralske tømmermænd. 

Bagsiden af den nye, digitale verden er nemlig, at de, der arbejder i den nye teknologis tjeneste, ikke er blevet udstyret med etiske kodeks, der kan hjælpe, når der dagligt opstår etiske udfordringer. 

For det er jo rigtige, levende mennesker, der har ansvaret, når Region Hovedstaden indfører en sundhedsplatform, der er noget nær umulig at arbejde med for almindelige mennesker – og som besværliggør arbejdet for det sundhedsfaglige personale.  

Det er konkrete menneskelige beslutninger, der ligger til grund, når store befolkningsgrupper ekskluderes fra det offentlige, digitale fællesskab, simpelthen fordi de ikke kan finde ud af det. Det handler om etik og i sidste ende nok også om politik. 

Uforpligtende etisk snak 

Peter Svarre forsøger derfor – i samarbejde med Dansk Design Center – at sætte ord på de etiske udfordringer i digitaliseringen. Ved at træne den etiske muskel mener han, at man kan nå frem til nye perspektiver på digitaliseringen, som igen kan føre til en diagnose og løsning på udfordringerne, sådan at den enkelte webdesigner, programmør, ingeniør, forretningsudvikler og så videre får mulighed for at gøre en forskel til det bedre.   

Digital etik er langt hen ad vejen en håndbog i, hvordan man med hjælp af samtaler, praktiske øvelser og workshops kan integrere etiske overvejelser i den daglige trummerum på de digitale arbejdspladser.  

Peter Svarre skriver let forståeligt, bogen kommer til tiden, men mangler noget kant og substans. Den rider på en bølge, hvor etik er det nye buzzword i den veluddannede kreative klasse, hvor fomo – angsten for at gå glip af noget – er den fremherskende tendens.  

Det er fint nok, når Peter Svarre insisterer på at tale etik og på, at det hele menneske er langt mere end forbruger. Men han burde også indse, at digitalt ansvar ikke er gjort med bedre design.

Niels Frid-Nielsen

Er der måske noget bedre end at hygge sig med en håndfuld etiske udfordringer, mens den pakistanske hushjælp gør klar til frokosten i alrummet og de polske håndværkere slider med det nye stakit udenfor i haven? 

Med mere end 20 års erfaring som brugervenlighedskonsulent ved Svarre, at der er penge i god etik, og at det bare handler om at komme med på vognen. Etik er fremtiden! 

Han burde også vide, at selv nok så dygtige brugervenlighedskonsulenter ikke ændrer ved de grundlæggende drivkræfter i den industri, der er opstået med digitaliseringen. Her handler det nemlig stadig om noget så gammeldags som økonomisk profitmaksimering.  

Først når brugervenlighed bidrager til forretningen, bliver den interessant for techgiganterne. Brugervenlighed alene får hverken Amazon, Google eller de andre giganter til at holde op med at overvåge, manipulere og score kassen på os brugere.  

Det er fint nok, når Peter Svarre insisterer på at tale etik og på, at det hele menneske er langt mere end forbruger. Men han burde også indse, at digitalt ansvar ikke er gjort med bedre design. 

Digitalt ansvar handler nemlig også om at regulere og sætte rammer om en ny global teknologi, der i sit væsen er grænseløs. Det kræver håndfast politisk handling snarere end uforpligtende etisk snak, der risikerer at ende som varm luft på skærmen. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Niels Frid-Nielsen

Journalist, kulturkommentator, forfatter, foredragsholder
exam.art. i nordisk litteratur og sprog (Københavns Uni. 1978)

Peter Svarre

Forfatter, foredragsholder og digital rådgiver
Ma, International Affairs (Columbia University 1998), cand.scient.pol (Københavns Uni. 2001)

0:000:00